Waarom zijn dammen en schaken nou sporten??

En al die andere sporten die in die categorie vallen, waarom valt dat nou onder sport, noem het dus echt geen sport. Ja denksport misschien, maar niet echt een sport..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
5K

Het beste antwoord

Dammen en schaken zijn in ons onderwijs zinnige activiteiten omdat:
> het denkvermogen wordt bevorderd (inzicht en vooruit zien )
> de leerling leert samen te spelen en om te gaan met winst en verlies
> het als hobby- en vrijetijdsbesteding ook thuis en een rol kan (blijven) spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat zijn geen sporten, dat zijn denksporten...

Maar het zijn geen sporten...

Dan is elke vrijdag naar de kapper gaan ook een sport...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moest eens weten hoe dammers en schakers soms zitten te zweten en soms ook intens met hun knieën klapperen o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja.. Denksport: je levert een inspanning met een deel van je lichaam (de hersenen) en daarom noemenze het sport. Denk sport is ook sport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is denksport, je gebruikt je hersenen optimaal. Bij andere sporten gebruik je bepaalde lichaamsdelen optimaal, bij denksporten je hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of iets wel of geen sport is heeft niet alleen iets met inspanning te maken maar ook met de uren training die je er in moet stoppen om op een bepaald niveau te komen, dus daarom zijn dit ook sporten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er geen enkele moeite mee om schaken en dammen sporten te noemen. Sport is een krachtmeting. Nergens staat geschreven dat dat per se fysieke kracht moet zijn.

Dat de meeste mensen sport associëren met fysieke inspanning (spieren en zweten) doet er niks aan af dat er ook sporten zijn waarbij de krachtmeting op andere fronten plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat er competities gespeeld worden tot en met europeesch en wereldkampioenschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een `sport` kan omschreven worden als een fysiek (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband gespeeld kan worden. Sport kan ook op een recreatieve wijze beoefend worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning.

Bij dammen en schaken gebruik je(op hoog niveau) je hersenen intensief. Bij intensief hersengebruik verbruik je ook calorieeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vergeet je niet je bron erbij te vermelden? Straks wordt er nog gedacht dat die info van jou komt...
Je moet er een goede lichamelijke "top conditie" hebben, om dammen en schaken vol te houden. Daarom mijns inziens.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het draait vooral om het feit dat het competitiespellen zijn. Omdat er zeer veel over geschreven is, en omdat je er beter in kan worden als je structureel oefent. het is geen fysieke sport, maar een denksport zag ik eerder al staan. Maar daarom is het dus wel degelijk een sport.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sporten train je iets (spieren, uithoudingsvermogen, lenigheid etc.)
Bij dammen en schaken train je ook iets (je hersenen)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe moet je ze dan noemen.het is sport omdat je met je handen beweegt.en het is iets dat je daardat een sport noemt maar dat weet ik al niet

xxxxxALINAxxxxx

Toegevoegd na 4 minuten:
en je moet daardoor je hersencellen gebruiken.en je moet ook hard denken om dat te winnen.