Waarom is een doel hoekig terwijl een bal rond is ?

Bij korfbal, handbal of zelfs biljart is de ring of de pot toch ook rond !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (5)

Al die sporten stammen uit tijden dat men nog niet een doel met ronde hoeken kon maken, vandaar...

Korfbal is een ronde rieten mand, dat kon men wel maken toen... Bij biljarten is het een rond gat in de tafel, dat kon men ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doel van handbal is tamelijk hoekig zou ik zo zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een doel had rustig ronde hoeken kunnen hebben, denk ik

Maar de uitspraak "precies op de kruising van de paal met de lat had niet gebruikt kunnen worden"!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pingpongchinees;

Omdat ze andersom ook hebben geprobeerd, maar voetkubussen niet zo'n leuk spel opleverde. Ook was het vrij moeilijk om kubusvaardige spelers te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het logisch, een biljart tafel is toch ook klein dan heeft die ook kleine potten. Dat de potten rond zijn is omdat het er mooier uitziet en dat de bal er dan een stuk makkelijker erin gaat. Bij voetbal is het veld groot. Om goed van een afstand erin te kunnen schieten moet de doel ook groot zijn. Dat het niet rond is maar vierkant is ten eerste omdat een rond doel niet uitziet. Ten tweede hoe moet een keeper een rond doel verdedigen? Als je het rond maakt en klein dan gaat het nog, maar dan wordt het moeilijk om van afstand te schieten. Als je het rond maakt en dan groot dan heeft het een te groot diameter. Er steekt dan een heel groot stuk boven de keeper uit. Je kan dan gewoon makkelijk over de keeper heen erin schieten. Daarom hebben ze het vierkant gemaakt. Het is makkelijker om naar links of rechts een paar meter te duiken dan om een paar meter omhoog te springen.