Hoe trainen wielrenners op het afdalen van een berg?

Of leren zij dit pas in een echte wedstrijd.

Ja, maar het is toch levensgevaarlijk om snel af te dalen tijdens een training, vanwege het verkeer.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

De wielrenners trainen gewoon in de bergen. Overigens zijn er heel veel sporters die gewoon trainen in de bergen tussen het "gewone verkeer" (verkeer in frankrijk en italie is niet helemaal gewoon en kan daarom heel gevaarlijk zijn inderdaad.

Wat hiervoor ook al werd gezegd klopt inderdaad. de prof wielrenners hebben bij training ook gewoon autos er voor en er achter rijden zodat die een beetje de weg vrij maken.

Maar als het moet slalommen de wielrenners gewoon om het "gewone"verkeer heen. want een wielrenner gaat veel harder naar beneden dan een gewonen auto.

het is dus gewoon een kwestie van durfen. (ook wel techniek maar in mindere mate)
Vaak doen, als je het met verkeer durft kan je het ook wel op een leeg gemaakte weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk door het gewoon heel vaak te doen en de bergen die je in een ronde moet afdalen helemaal van buiten te kennen. Verder moet je ook wel aangeboren talent ervoor hebben en lef.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak gaan ze voor het seizoen trainen op de bergen die ze later dat jaar in een ronde aandoen. Daarnaast komen bij klassiekers, maar ook klassiekere ronderitten vaak dezelfde bergen voor. Als je een berg een paar keer gereden hebt, weet je welke bochten gaan komen en waar je moet opletten. Ook de ploegleider speelt een belangrijke rol: door de oortjes geeft hij aan waar de renner op moet letten. Daarnaast is niet elke renner even goed in afdalen; renners die er niet goed in zijn dalen veilig en rustig af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op twee manieren: 1. het parcours praktisch uit het hoofd leren zoals slalomskiers . 2. telkens de juiste koord nemen of de binnenkant van de bocht en breed uitwaaien. dit betekent anticiperen van de bochten 3; begeleidingswagen voorafgaandelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens wedstrijden zie je vaak dat wielrenners een klein kaartje bij zich hebben met het verloop van afdalingen en de laatste kilometers voor de finish.

Verder worden er ook vaak dezelfde bergen beklommen. Denk bij de Tour de France maar aan de Alpe d'Huez, Mont Ventoux, Galibier, Tourmalet, enz... prof-wielrenners kennen deze bergen en de afdalingen natuurlijk van buiten. In het voorjaar trainen veel wielrenners in de bergen en fietsen vele duizenden kilometers.

Verder is het afdalen wel een aparte techniek. om op een racefiets met bandjes van 2 cm breed met ongeveer 80 km/h naar beneden te sturen is een combinatie van techniek en durf. Als je bijvoorbeeld je stuur te krampachtig vast houdt, dan ga je dus als een natte krant de bochten om. als je daarentegen op de fiets vertrouwd en in de bochten een beetje meehangt en je maar laat vallen, dan gaat het al soepeler. Om hierop te kunnen en durven vertrouwen vergt toch wel wat ervaring. de meeste wielrenners zijn echter al actief vanaf hun vroege tienerjaren en dus ervaren stuurmannen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet natuurlijk langzaam beginnen met afdalen en 't gevoel van remmen vooral op tijd voor... en bij de te nemen scherpe bochten goed alles in acht kunnen nemen.Ook je snelheid inschatten en de situatie daarop vaart minderen is 'n kwestie van gevoel,concentratie en ervaring en daar langzaam meer zelfvertrouwen in opbouwen.Belangrijk detail van de vraag is het altijd controle en marche weten te houden bij onverwachte verkeerssituatie's die er natuurlijk ook om de hoek kijken...
Dus 'n fijnmazig samenspel van allerlei factoren
waarin concentratie en alertheid volop aanwezig moeten zijn.