Komt er een dag dat vrouwen mannen gaan evenaren op sportgebied.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Het beste antwoord

Als je bedoelt in de topsport, dan zal bij een sport waarbij spierkracht een rol speelt een vrouw niet zo snel een man evenaren. Hoewel het wel al zo is dat de prestaties van vrouwen in verhouding sneller stijgen dan die van mannen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat veel sporten die nu ook door vrouwen worden beoefend van oudsher alleen aan mannen waren voorbehouden. Hierdoor vindt er als het ware een inhaalslag plaats. Er zijn ook wetenschappers die voorspellen dat op een dag de prestaties gelijk zullen zijn, maar dat is koffiedik kijken.

Er zijn echter nu al uitzonderingen: zo is in de paardensport geen verschil tussen man en vrouw. En bij sporten waar een oog-handcoördinatie vereist is, zullen vrouwen vaak ook beter zijn, omdat zij hier biologisch gezien beter in zijn. Schietsporten zijn hier een voorbeeld van ...

Het is echter allemaal relatief: bij de amateurbeoefenaars heb je genoeg vrouwen die sterker dan wel beter zijn in een sport dan sommige mannen. En ik denk dat je een wereldkampioene kickboksen niet tegen een amateurbokser uit Scheemda moet laten vechten ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zo ja, dan is dat op dezelfde dag dat mannen vrouwen evenaren qua intuïtie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er zal altijd een verschil in spiermassa blijven.
Bij sommige sporten vraag ik me wel eens af waarom er verschil is, zoals darten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat dat darten betreft: Vrouwen hebben geen richtingsgevoel.
In het algemeen: nee, niet op korte termijn, voor de meeste sporten tenminste.

Mannen zijn (gemiddeld) fysiek 'sterker' dan vrouwen. Bij veel sporten is dat een enorm voordeel.

Er zijn sporten, bijvoorbeeld ultralopen, waarbij vooral uithoudingsvermogen een rol speelt. Hier zie je dat de beste vrouwen al dichtbij de beste mannen komen qua prestatie.

Er zijn ook sporten waarbij fysieke kracht niet zo'n rol speelt. Biljarten bijvoorbeeld. Hier speelt mee dat in grote delen van de wereld het cultureel bepaald is dat mannen meer sporten (en zeker meer biljarten) dan vrouwen, waardoor zij een trainingsvoordeel hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt van de sport af.
Bij denksporten valt het natuurlijke voordeel van spiermassa bijvoorbeeld weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het overzwemmen van het Kanaal is gebleken dat vrouwen hiermee veel minder moeite hebben dan mannen.
Vrouwen hebben een wat groter vetpercentage dan mannen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Hierdoor is hun drijfvermogen beter.

Ik weet niet of de benodigde tijd voor het overzwemmen van vrouwen beter is dan die van mannen. Zou ik even voor moeten googelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt vooral aan de sport over het algemeen gezien zullen mannen bij kracht- en duursporten altijd "beter" blijven. Sommige sporten zal het verschil kleiner worden omdat de vrouwensport zich sneller ontwikkelt op het moment (ook later begonnen) en bij sommige sporten zijn vrouwen al beter of is er weinig verschil, denk aan curling en eventing hippische sport. En verder is het natuurlijk bij veel sporten ook niet te vergelijken denk aan kunstschaatsen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrouwen hebben ongeveer 20% minder spierweefsel. De dag dat vrouwen de mannen inhalen in sport (buiten denksport) zijn de vrouwen mannen geworden.

Het zal hopelijk nooit plaats vinden.