Hoe is de puntentelling bij tennis ontstaan?

Bij tennis wordt een game gewonnen door 4 punten te halen. De puntentelling geeft achtereenvolgens love-15-30-40-game aan.

Het antwoord dat gegeven is, komt niet echt overeen, met wat ik ooit gelezen heb (wat niet zegt dat het niet waar is). Wat ik gelezen had, was dat de puntentelling waarschijnlijk gelijk staat met de kwartieren van de klok. 45 is in de loop der tijd verbasterd naar 40.
Verder kwam de term "love" waarschijnlijk uit het Nederlands, een verbastering van "lof", wat eer betekent. Omdat nul zo vernederend klonk, werd daar liever "lof" voor gebruikt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
5.6K

Het beste antwoord

misschien zo volgens bron :
De herkomst van deze rare telling is raadselachtig. Waarschijnlijk is die gebaseerd op het Middeleeuwse rekenstelsel. Er bestaat een theorie volgens welke het te maken had met het gebruik van een wijzeruurwerk bij het Jeu de Paume. Elke game ging om het halen van zestig punten bij vier gewonnen slagen. Per gewonnen slag is dat dan vijftien punten (15/0, 15/15, 30/15, enz.) Volgens anderen vindt de telling zijn oorsprong in het spelen om vijftien stuivers per gewonnen slag. Het blijven echter raadsels en een echte verklaring waarom de telling ineens met tien in plaats van vijftien punten van dertig naar veertig springt is er ook niet. Ook over de oorsprong van de termen ‘love’ (nul) en ‘deuce’ (gelijk) is veel gespeculeerd. De vorm van het ei (‘l’oeuf’ in het Frans) staat mogelijk model voor de nul en werd door de Engelsen verbasterd tot ‘love’. ‘Deuce’ is vermoedelijk te herleiden tot ‘deux’ of ‘deux a¡ jouer’, nog twee (te spelen).