Om over te kunnen gaan naar een hogere klasse moeten promotiepunten behaald worden. Je haalt een promotiepunt als je meer dan 210 punten (gemiddeld een 6) haalt voor je proef. Voor de overgang van de F1 naar de F2 is 1 promotiepunt nodig, voor de overgang naar alle andere klasses zijn 2 promotiepunten nodig. Daarnaast is er in elke even klasse (F2, F4, F6, F8, F10 etc.) een diploma te behalen. Voor het behalen van het diploma moet er in de klasses F2, F4 en F6 bij het rijden voor het tweede promotiepunt een theorietoets worden gemaakt.
Alle informatie over de F-proeven, de ‘leerstof’ voor de theorietoetsen en de proeven staan in het informatie/leermapje van de FNRS welke te koop is...

Wedstrijd ABC
Natuurlijk zijn er nog meer regels en handige dingen om te weten. Daarom volgt hier een wedstrijd ‘ABC’.

Caprilli: Caprilliproeven zijn proeven waarin dressuuroefeningen gecombineerd worden met hindernissen of vaardigheidsoefeningen. Wanneer een ruiter/amazone genoeg punten heeft in de F6 kunnen ook in de caprilli promotiepunten en diploma’s behaald worden

Diploma: In de F2, F4, F6, F8, F10 en F12 kan er een diploma behaald worden voor de dressuur. Bij de F2, F4 en F6 moet er naast twee promotiepunten ook een theorietoets gehaald worden.
Dressuurwedstrijd: tijdens een dressuurwedstrijd rijdt elke deelnemer een dressuurproef met daarin oefeningen die ook tijdens de lessen geoefend worden. De hulpen zijn hierin erg belangrijk. Een jury zal elke oefening beoordelen.

F-proeven: dit zijn de dressuurproeven die speciaal door de FNRS ontwikkeld zijn voor de manegeruiters/amazones.

Inschrijven: iedereen die mee wil doen met een wedstrijd moet zich hiervoor inschrijven op de inschrijflijst op het prikbord in de manege. Ga wel goed na of je inderdaad ook echt kan en mag. In principe geldt de regel: inschrijven = starten = betalen.
Bronnen: