Ajacieden noemen zichzelf Joden. Eind jaren '70 waren er in de Nederlandse stadions waar Ajax speelde steeds meer anti-Joodse spandoeken te zien, en anti-Joodse spreekkoren te horen. Dit komt doordat Ajax een Joodse achtergrond heeft (hieronder meer). Wanneer de tegenpartij naar het stadion moest lopen liep men onderweg door een Joodse wijk in Amsterdam-Oost. De eerdergenoemde Bunnikside wist Nederland te shockeren door een spandoek te maken met daarop Ajax, alleen waren de letters a afgebeeld als davidssterren, en de letter x als een hakenkruis. Later nog kwam dezelfde Bunnikside met de lugubere tekst: Adolf, hier lopen er nog 11, als jij ze niet vergast dan doen we het zelf. De F-Side ging als reactie hierop steeds meer Israëlische vlaggen gebruiken in het stadion, en adopteerde 'joden' als geuzennaam. Pas later begonnen de fans met het scanderen van de naam Joden.

Waarom Ajax bekend staat als 'jodenclub' is moeilijk te zeggen. Ajax is niet opgericht als een joodse club (Echte 'jodenclubs' zijn de Amsterdamse clubs WV-HEDW en Maccabi, of Marathon), maar in de tijd dat Amsterdam verschillende clubs op het hoogste niveau had (Volewijckers voor Noord, Blauw-Wit voor Zuid, DWS voor West) was Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden. De meesten waren geen lid van de vereniging, maar op de tribune was er een duidelijke joodse cultuur. Er zijn krantenknipsels uit de jaren twintig en dertig waarin Ajax al een 'neuzenclub' genoemd wordt, refererend aan het stereotype-beeld dat Joden een grote neus hebben.

Ajax heeft enkele Joodse spelers en bestuursleden gehad, waaronder Jaap van Praag (oud-voorzitter), Bennie Muller, Sjaak Swart, David Endt en de meest recente, de half Israëlische, Daniël de Ridder. Hij verliet Ajax in 2006 voor het Spaanse Celta de Vigo. Oud-voorzitter Michael van Praag (zoon van Jaap van Praag, zelf niet joods omdat zijn moeder dat niet was) heeft vele pogingen ondernomen om de geuzennaam te verbannen en het gebruik van Davidssterren in te perken. Onder de nieuwe voorzitter John Jaakke worden deze plannen doorgezet, maar lijken keer op keer te falen. Bennie Muller werd ooit eens in de stadsderby Ajax - DWS door een tegenspeler uitgemaakt voor 'vuile jood'. Er zijn ook clubmensen die trots zijn op het imago van de club, waaronder oud-verzorger Salo Muller.

De bijnaam 'joden' heeft voor de Ajax-aanhang geen enkele religieuze of politieke grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk en goed antwoord! Bedankt!
(Kan nog niet stemmen ivm mijn tekort aan punten....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed beantwoord, maar ik vind die spreekkoren troch wel benangstigend. De eerdergenoemde Bunniksidoeg wel iets toe over: 'De eerdergenoemde Bunnikside' of hebben ze die facisten afgevoerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk antwoord. Waar komt toch die haat tegen joden vandaan? Is toch doorgeslagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben kwart joods , me opa 100%. en wij zijn echt lieve mensen..
paulos
4 jaar geleden
(+) Jonge mensen, opgegroeid in makkelijke tijden zijn slap en hebben geen moraal. Dit verklaart de onsportieve rivaliteit tussen voetbalclubs.

Andere antwoorden (1)

Een handjevol vrienden richtte in 1883 een voetbalclub op. Ze noemden de club "Union", maar doopten hem in 1894 om naar "Footh-Ball Club Ajax" (inclusief de spelfout), naar de Griekse held(en) met die naam. Floris Stempel werd de latere eerste voorzitter bij de oprichting van Ajax op 18 maart 1900. In 1901 verhuisde de club van het Aapjesland, een voetbalterrein voor Ajax en Blauw-Wit nabij de Jacob van Lennepkade, naar de Laanweg in Amsterdam-Noord. In 1908 vond er een fusie plaats met de 3e klasser Holland. Drie jaar later kreeg Ajax zijn eigen terrein in de Meer. (Watergraafsmeer).

Eerste kampioenschap
Voordat Ajax in 1918 landskampioen werd, was het Amsterdamse Blauw-Wit veel populairder dan Ajax. Pas toen de joodse gemeenschap (veel) geld gaf werd Ajax populair in Amsterdam, vooral bij joden. Rond die tijd moesten de uitsupporters altijd met de paardentram dwars door de joodse wijk naar het Ajaxstadion. Luidkeels scandeerden ze dan "we gaan naar de jodenclub toe". Hierdoor kregen de supporters van Ajax de benaming "joden". In recentere jaren werd de naam "jood" als geuzennaam gevoerd, gecombineerd met de Israëlische vlag als symbool. Op de nieuwjaarsreceptie van 2005 verklaarde voorzitter Jaakke dat dit zo intimiderend was, dat joden niet meer naar een thuiswedstrijd van Ajax durfden: De paradox dat wij zogenaamd een jodenclub zijn, maar dat joden het in veel gevallen moeilijk vinden om onze thuiswedstrijden, laat staan uitwedstrijden, te bezoeken moet van tafel. Het bestuur zet nu een beleid in, dat de associatie met joden minder vanzelfsprekend moet maken. In hoeverre dit verband houdt met ongewenste spreekkoren werd niet duidelijk gemaakt.

Meer informatie kunt u vinden in het voetbaltijdschrift Hard Gras no.22
uit 2000. Hierin staat een artikel van S. Kuper met als titel:
Ajax, de joden,Nederland.

(RJ)