Hoe komt het dat je tot rust komt van het inkleuren van Mandala's?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Antwoorden (7)

Denken gaat trager of stopt op momenten helemaal... En hoe trager de mind werkt hoe relaxter het is...

Toegevoegd na 1 minuut:
dus ga door met kleuren van mandala's... En je vind steeds weer rust in de mind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de concentratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je dan even met je gedachten van de wereld bent.
Dat heb je ook als je een tekening inkleurt van Kabouter Plop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist +1
vooral als het een KabouterPlopMandala is...
Alles dat niet en direct doel dient maar waar je wel helemaal in op kunt gaan en je hoofd kunt leegmaken, kan maken dat je tot rust komt. Dat kan handwerken zijn, een legpuzzel maken, voor sommigen is het poetsen of afstoffen, schilderen, boetseren, ministecken, strijkkralen (ook héél zen !!) en dús ook kleurplaten kleuren. Hoeft niet per se een mandala te zijn hoor, da's een beetje zweverig gedoe allemaal. Zolang het maar en activiteit is waarbij je je hoofd leeg kunt maken. Of dat een kleurplaat van een mandala is of van de Smurfen van mijn part, maakt niks uit. Persoonlijk vind ik het leuker als er ook iets van komt uiteindelijk, daarom ben ik vooral een haakster, maar als kleuren je ding is zijn mandala's een goeie optie.

Hoe dat komt, is voor al deze hobbies ongeveer hetzelfde : je hebt je hersens er niet écht bij nodig, maar je aandacht wordt wel getrokken door het werk waar je mee bezig bent. Daardoor is er geen ruimte in je hoofd voor piekeren of negatieve gedachten (hoewel je concentreren op een dergelijk werkje soms ook heel therapeutisch kan werken en veel kan losmaken, vooral bij mensen die helemaal niet gewend zijn uberhaupt iets schijnbaar 'nutteloos' creatiefs te doen. )Het is een vorm van ontspanning, en ontspanning is heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent totaal met iets anders bezig schilderen heeft het zelfde efect,of puzzelen.Of muziek luisteren, het geeft rust.
Het is therapeutisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men zegt dat dat komt door de cirkelvorm, die een begrenzing geeft. Dat het midden van de cirkel je persoonlijke zelf is en dat je dan meer in contact met jezelf komt.
Het klinkt allemaal heel vaag, maar toch wordt het in verschillende therapieën gebruikt.
Als je gaat googelen kom je overal hetzelfde verhaal tegen over de oorsprong van de mandala en dat ze overal te vinden zijn, al eeuwenlang en dát ze rust geven. Maar nergens staat concreet beschreven hoe het komt, dus er moet dan toch een diepere betekenis aan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je je op het kleuren van de mandala gaat concentreren en alle gedachten verder vergeet en daardoor kom je even op rust..