Als ik wil leren snowboarden, is het dan handig als ik eerst leer skieen of juist niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even wachten tot Pimstyle online is dan krijg je het BESTE antwoord. Hij is free style snowboard instructeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht ook wel een antwoord van hem :-) maar ben ook benieuwd wat anderen zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten, bedankt voor het vertrouwen in mijn antwoord alvast. Ik wilde toch even corrigeren dat ik geen snowboardleraar ben, ik heb ook geen lerarendiploma's maar ik doe internationale wedstrijden en heb zo van snowboarden mijn beroep gemaakt.

Het beste antwoord

Leuke vraag. Sorry voor de late reactie, maar ik ben op dit moment in Zwitserland om te snowboarden dus haha.. Skiën en snowboarden zijn allebij totaal verschillende sporten! Ze hebben dan ook vrij weinig met elkaar gemeen. Het grote verschil is dat je met skiën twee benen onafhankelijk van elkaar kan bewegen. Met snowboarden zit je vast met twee benen aan één plank. Als je dus uit balans raakt met snowboarden kan je, je been niet verzetten om in balans te blijven. Daarom hebben de meeste mensen een blauwe kont bij de eerste paar keer snowboarden. Ik vind het juist dat je het beste meteen begint met snowboarden als je snowboarden wilt leren omdat je anders eerst een andere techniek aanleert en later weer een hele andere techniek moet aanleren.

De enige belangrijke overeenkomst is eigenlijk dat je altijd op de zijkant moet leunen aan de kant van de top van de berg, anders ''hapt'' je board / skie in de sneeuw. Ik raad je wel aan om eerst een beginnersles te nemen. Behalve dat,dat super gezellig is kan je de basisleren en kan iemand het voor doen. Dat leert het beste, (monkey see, monkey do!). Verder kan iemand uitleggen hoe je moet vallen zonder dat je geblesserd raakt en een snowboardleraar geeft handig tips zoals bij het betreden van een lift enzo. Als je eenmaal de basis onder de knie heb kun je altijd verder lessen nemen of je zelf door ontwikkelen. Ik raad je aan (als je daar het geld voor wilt uitbesteden) een kon-val-broekje te kopen. De beste zijn van Pro-tec en Dainese. Dit zal je helpen om je enthousiasme niet om te laten slaan in teleurstelling en pijn haha. In het begin zal het even gek zijn om je ''extra lichaamsdeel'' te besturen maar de aanhouder wint. Als je eenmaal het gevoel krijgt van hoe je board reageerd dan leer je het heel snel maar dit gaat meestal niet zonder blauwe plekken haha. Succes en geniet!

P.S. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog vragen heb dan hoor ik het wel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je goede antwoord!! Heb er zeker veel aan. Ik was sowieso van plan om eerst een proefles te nemen. Dat roep ik al 4 jaar :-) maar nu wil ik es écht!!

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je beter eerst kan gaan snowboarden. Met skien kan je makkelijker je evenwicht houden dan op een snowboard. Als je een snowboard heb moet je ook anders sturen enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn 2 totaal verschillende sporten, waarbij je je totaal verschillend beweegd. ik heb persoonlijk eerst 10 jaar geskied, en heb vorig jaar voor het eerst gesnowboarded.
wat na een week behoorlijk aardig ging. Maar je begint dan gewoon weer op het begin, en je hebt weinig tot geen voordeel van het feit dat je eerst hebt geskied. Als je wilt leren snowboarden kan je het best hier gelijk mee beginnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man was na 20 jaar een ervaren skiër. Toen onze kinderen mee op wintersport gingen is hij gaan snowboarden. Na veel lessen, veel vallen en in de sneeuw zitten en een compleet andere techniek aanleren had hij het ineens door, en is nu fervent snowboarder. Dus eigenlijk moet je het als twee verschillende sporten zien, en kiezen voor wat je het leukst lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is degene die deze vraag het beste kan beantwoorden hier bij GV Pimstyle.
Volgens zijn profiel althans dan............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond het zelf wel fijner om het zo te doen maar andere mensen zeiden weer dat ze dan het techniek van het skieen af moesten leren terwijl ik zoiets had van ik heb het gevoel in de sneeuw al onder de knie en ga nu een stapje hoger/moeilijker....dus erg persoonlijk is het