Is de enorme belangstelling voor voetbal een hype?

Voetbal krijgt in Europa meer aandacht dan welke sport ook. Als er een grote competitie is worden de mensen letterlijk gek. Soms slaan supporters elkaar hun hoofd in als hun partij verliest. We zijn een beetje doorgeslagen. In Amerika is er lang niet zoveel interesse in deze sport.
Daar zijn ze meer geinteresseerd in basketbal en honkbal, wat onze interesse maar weinig heeft. We zouden in elke sport belangstelling kunnen hebben, maar waarom nu juist voetbal en waarom maakt dat spelletje ons zo idioot.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Het is geen hype "een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit mechanisme kan zijn dat iets wat als een hype begint, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel"

omdat het al jaaaaren hoge aandacht trekt.

Het is zo in trek omdat iedereen in de jeugd gratis een balletje kan trappen in de buurt. Hierdoor kunnen heel veel mensen zich met de voetballer/sport identificeren. Als klein jongetje wil je graag voetballer worden; daardoor blijft de rest van je leven interesse in het spel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voetbal is in Nederland volssport nummer 1, daarom is er juist veel interesse in.

Als de volkssport nummer 1 bijvoorbeeld honkbal zou zijn, zou er meer interesse in zijn, waardoor er meer toeschouwers zijn, een grotere competitie, grotere stadions, meer talent omdat er meer spelers zijn.

Als er geen interesse in is, kan je ook nooit een grote nationale competie opzetten. En zonder grote nationale competitie, is het moeilijk om interesse te "kweken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat voetbal voor veel mensen een hele mooie sport is. Het heeft veel facetten van sport; takctiek, techniek, fysiek, conditie, geluk, samenwerken, individuele klasse, sfeer in de stadions, het verbroederd mensen, het maakt emoties los bij mensen. Aan de ene kant is het heel simpel, 22 man en een bal en twee doelen meer niet. Aan de andere kant kunnen liefhebbers er uren over praten.

Tsja, waarom juist voetbal zo pupulair is. Dat heeft met verschillend factoren te maken. Ten eerste is het groot geworden. Europeanen waren succesvol en dat is goed voor de populariteit van de sport. Het spelletje is makkelijk te begrijpen dus mensen haken minder snel af. Daarnaast houden ze in Amerika bijvoorbeeld meer van spektakel en bij bijvoorbeeld basketbal wordt er aan de lopende band gescoort. In Europa is dat minder waardoor voetbal hier populairder is.

Ik vind het trouwens kul dat we maar geintreseerd moeten zijn in honkbal omdat een populaire sport is in Amerika. Voetbal is een mooie sport en voetbal en Europa zijn met elkaar verbonden. Europa is de bakermat van het voetbal. Daarnaast is er weldegelijk belangstelling voor vele andere sporten. Alleen zullen er altijd wel sporten zijn die populairder zijn.

Ook vind ik dat het vermeende supportersgeweld de laatste jaren flink is afgenomen. Clubs spenderen veel geld aan het terugdringen van geweld in en om stadions. Meer kunnen clubs niet doen. Vele relschoppers hebben niks met de club maar zijn puur uit op geweld. Zie Hoek van Holland. Het hele feest had niets te maken met voetbal maar toch kwamen Feyenoord hooligans daar op af.

Voor mensen die niks met voetbal hebben is dat misschien onbegrijpelijk. Zelf kan ik enorm genieten van bijvoorbeeld van alle facetten van het spel. Of het nou Messi of Ronaldo is dit schitterd op een Werleld Kampionschap, of de geur van bier en pis en slecht kick en rush voetbal vol passie in typisch Engels stadion in de League One in Engeland of zwarte magiërs tijdens de Africa Cup in Ghana of een kolkend Maracana Stadion tijdens Fla-Flu of kluitvoetbal in polderen van de F5 van de plaatselijke dorpsvereniging hier in Nederland. Allemaal verbonden door de bal, allemaal 90 minuten plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broers en mijn vader waren gek op voetballen, dat maakte ik 40 jaar geleden al mee!
Sindsdien is het voetbal alleen maar groter geworden.
Voetbal is hier in Nederland de sport voor iedereen, zelf al speel je het zelf niet, de meeste mannen trappen wel eens een balletje, al is het maar met hun kinderen, of met elkaar.
En ook al speel je alleen tennis of hockey, je kijkt toch bij een hele belangrijke wedstrijd, leeft mee of hebt er een mening over. Was het een andere sport geweest die populair was geworden dan waren we daar met z'n allen mee bezig geweest.
Vroeger toen ik klein was werd er gevoetbald in het dorp en je had wat ploegen die natuurlijk hun landelijke bekendheid hadden. Maar nu is er tv en dat heeft er voor gezorgd dat voetbal heel populair werd en een groter bereik kreeg.
Hoe groter dat bereik, hoe meer mensen kijken, hoe meer commerciële belangen er gaan spelen.
Voetbal is big bussines geworden en er zijn heel veel andere (geld) belangen mee gaan spelen,dat maakt oa dat de belangstelling zo groot is geworden.
Voor veel mensen is het nog steeds leuk om te spelen en leuk om naar te kijken. Daar maakt men volop gebruik van, helaas, want soms was er echt teveel voetbal op de tv.
Toch zal dat zo blijven, want er zijn grote belangen mee gemoeid en een heleboel mensen genieten er enorm van.
En je weet wat de Romeinen zeiden: geef het volk brood en spelen.......dan zijn ze rustig....dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is allemaal aangeleerd en een gevolg van reclamecampagnes... We zijn het belangrijk gaan vinden, omdat er zoveel aandacht aan besteed wordt en er wordt zo veel aandacht besteedt daaraan omdat er zo belang aan gehecht wordt... Dat is een vicieuse cirkel tot stand gebracht door reclame-jongens... Het is toch van de gekke dat als een voetballer bij een andere baas gaat werken dat dat uitzendtijd van prime-time journaal, is toch te zot voor woorden... Het is helaas geen hype, want het is al jaren zo...
Voor mij wil dat zeggen dat de mens nog steeds niet het stadium van arena-ganger uit de tijd van Ceasar gegroeid is... Het gaat nu niet meer over leven en dood, maar een spel, maar ik zeg je dat een fervente aanhanger van club A of B er wel voor gaat alsof zijn leven ervan af hangt... Belachelijk en bezopen in mijn optiek... Maar ja zolang ze dat daar doen, is het mij ok...

Ik zou wel onmiddellijk een regel maken, ik zou alle kosten die de politie maakt door de orde te handhaven op de clubs verhalen... Dan moet je eens kijken hoe snel alle hooliganisme verdwenen is... En de staat draait dan niet meer op voor de torenhoge rekeningen...
Het maakt ons idioot omdat er zoveel ophef over gemaakt wordt... Daarom alleen al... Het wordt gewoon kunstmatig in stand gehouden door de aandacht die het krijgt...

Ik snap veel dingen in het normale leven, maar de importantie van voetbal is mij ten ene male vreemd... Ik snap daar geen snars van...