Mag een scheidsrechter twee keer geel geven voor een overtreding?

Gisteren was er bij Studio Sport een overtreding te zien waarvan ik vond dat beide spelers, van een team, geel mochten krijgen.

Twee spelers pakten een tegenstander hard aan, mag de scheidsrechter dan volgens de regels beide teamgenoten geel geven?

Ik weet dat de scheidsrechter wel twee keer geel mag geven voor twee spelers van verschillende teams als ze een opstootje veroorzaken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Ja dat mag, maar het gebeurd weinig. Ik heb de samenvatting ook gezien en ik vind dat de scheidsrechter veel te mild was. Met zijn tweën torpedeerde ze de arme man. Hij mag van geluk spreken dat hij niks heeft gebroken.

De scheidsrechters zullen in de eredivisie strenger optreden dan de laatste periode het geval was. Die opdracht heeft Jaap Uilenberg de arbiters meegegeven. De baas van het korps deed dat deze week tijdens een trainingskamp in Hoenderloo, op de plek waar ook het Nederlands elftal geregeld bijeenkomt.

Uilenberg herhaalde de richtlijnen van het begin van het seizoen. Het gaat met name om het beschermen van de speler. Eerder de rode kaart bij een zware overtreding. Uilenberg: "Aanvankelijk zijn deze zaken goed toegepast. De laatste tijd zag ik een verslapping. Daarom hebben we dit opnieuw aan de orde gesteld.”

Geef evenje stem of er een oranje kaart ingevoerd moet worden (link)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij mag dat best. Als er 2 spelers tegelijk een overtreding maken (zoals je beschreef) moeten ze daarvoor beiden 'boeten'. Tenminste dat lijkt mij logisch, en ik zie geen reden waarom dat niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat mag. Er was zelf een wedstrijd waar de scheidsrechter achttien spelers een kaart gaf. Dat was in Spanje waar de alom bekende ploegen Recreativo Linense en Saladillo Algésiras tegen elkaar speelden. Daar brak een vechtpartijtje uit en werden van elk team 9 spelers het veld afgestuurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord is simpel: ja dat mag! Die scheidsrechter van gisteren had die andere speler zeker ook een kaart moeten geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat mag. Het gebeurd vrij weinig. Volgens mij dit weekend nog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt: bij een opstootje kunnen beide spelers geel krijgen. Een overtreding van beide kanten kan ook worden gezien als opstootje en dus is het inderdaad mogelijk dat beide spelers geel krijgen.