Is het aanvaardbaar dat topsporters in hun eigen prive tijd drugs gebruiken?

Dus zonder dat er een beoogd effect is op hun sportprestaties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.7K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Gaat het om een drug die de prestaties kan verhogen (en op de dopinglijst staat), dan maakt het niet zoveel uit of je dat effect nu wel of niet beoogt. Het effect is er, en dat is een oneerlijk voordeel. Ook als je het niet vlak voor een wedstrijd gebruikt, kun je er tijdens je training voordeel van hebben gehad.

Daarom is de terechte regel: dopinggebruik aangetoond ---> diskwalificatie. Bij een dopingtest hangt er immers geen kaartje aan de resultaten waarop staat of de cocaïne is gebruikt tijdens een feestje en bij de eerstvolgende training helemaal uitgewerkt was, of dat de cocaïne is gebruikt vlak voor een training.

Gaat het om drugs die niet prestatieverhogend werken, dan moet de topsporter in zijn vrije tijd helemaal zelf weten wat hij doet. Tenzij hij natuurlijk door de politie wordt gepakt met illegale drugs op zak, maar dat is eigen schuld, dikke bult.

Toegevoegd na 41 minuten:
Het valt me op dat veel mensen hier zeggen dat het onterecht is dat Yuri van Gelder wordt aangepakt vanwege cocaïnegebruik, omdat het 'toch niet uitmaakt voor je prestaties'.

Fout, jongens. Cocaïne is een duidelijk prestatieverhogende drug. Dat is al bekend sinds boeren in Latijns Amerika ooit begonnen met het kauwen van cocabladeren omdat ze daarmee langdurig zwaar lichamelijk werk op grote hoogte beter vol konden houden. Cocaïne staat dan ook op de internationale dopinglijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja: "Op de persconferentie benadrukte Van Gelder dat cocaïne geen prestatieverhogend middel is. Dat geldt voor hem als turner; bij andere sporten zijn de wetenschappers het daarover oneens. Feit is dat cocaïne op de verboden lijst staat en met onder andere amfetamine, efedrine en XTC behoort tot de categorie ‘stimulantia’ waarmee je alertheid toe- en de vermoeidheid afneemt. Die middelen zijn mede om ethische redenen verboden en dan alleen in competitieverband. Om die reden bleef het cocaïnegebruik van de Belgische wielrenner Tom Boonen onlangs onbestraft en mag hij momenteel aan de Tour de France deelnemen. Boonen werd buiten competitieverband betrapt. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt me niet zo gek veel dat Van Gelder benadrukte dat cocaïne geen prestatieverhogend middel zou zijn, maar een stimulerend middel. Dat is wat mij betreft een semantische discussie. Hogere alertheid en minder vermoeidheid helpen voor hogere prestaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd en onderbouwd.

Andere antwoorden (21)

Ja, dat is aanvaardbaar. Het is geen doping, want ze worden er heus niet beter van. Dus ze moeten met rust worden gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hard drugs is sowieso niet aanvaardbaar want ik vermoed dat je doelt op het cocaïnegebruik van Yuri van Gelder (toch?). Het is niet aanvaardbaar voor wie dan ook.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus hij mag geen biertje drinken in het weekend?
paulus811
14 jaar geleden
Ja biertje, dat is flauw natuurlijk. Dan beland je in de discussie of bier drugs is wat naar mijn mening niet zo is. Maar goed, bier mag een topsporter drinken wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee precies, is wat flauw. Maar toch. Die cocaine doet verder niets aan zijn sportprestaties. Dus je zou ook kunnen zeggen, "Who cares?". Toevallig komen ze er nu achter ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zozo. Alcohol valt OFFICIEEL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een poging: Alcohol valt officieel onder drugs hoor.
Sterke drank valt zelfs onder harddrugs.
En er is heel wat meer ellende in de wereld door mensen die aan de alcohol verslaafd zijn, dan door mensen die aan wiet, coke of heroine verslaafd zijn.
Waar komt dat misverstand toch vandaan dat alcohol geen drug zou zijn??
Omdat we het bijna allemaal gebruiken is het geen drug?
Nou, moi wel dus!
paulus811
14 jaar geleden
Ik vind drugs een te beladen term voor een biertje, en ook de overheid spreekt over 'alcohol en drugs'. Daarmee trekken ze die twee begrippen uit elkaar. Bovendien zit door de prijs van cocaine en heroine er een veel grotere criminaliteit aan vast dan aan een krat bier die je al voor 5 euro kunt kopen. Maar formeel is alcohol drugs, dat klopt. Maar koffie ook en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nou Skusme, volgens mij heb je een leuke GV te pakken. Is drank met alcohol drugs of niet...
Zorg dat je niet betrapt wordt anders krijg je weer een nationale discussie over een zonde die zo'n beetje de hele wereld wel eens heeft begaan maar waar we alsnog voor kiezen met onze hypocriete koppen om op af te geven. Dus ja het is aanvaardbaar wat mij betreft maar tegelijk heel dom gegeven het proces dat ermee een startschot wordt gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet in de schoenen van een topsporter willen staan.
De prestatie die je moet leveren. Tegenwoordig zijn er heel wat grenzen om te overschrijden, als jij het niet doet, doet een ander het wel, dus ik kan me voorstellen dat de druk zo hoog wordt dat je naar iets op zoek gaat om die gruwelijke druk te verlichten....
Het is nooit goed, maar dat weet de topsporter zelf ook wel en het zal zijn sportprestaties niet verbeteren helaas!
Ik vind het zijn privezaak, maar wel een trieste zaak omdat het denk ik te maken heeft met de druk waaronder hij leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer Yuri daar zo op wordt afgerekend..ik keur drugsgebruik absoluut af maar deze man heeft zich al zo vaak bewezen en gebruikte al in de tijd dat hij topprestaties leverde.. terwijl drugs je echt niet sterker maken of beter laten presteren..wat iemand in zijn vrije tijd is zijn eigen keuze..wel vind ik dat iemand die eigenlijk een soort van voorbeeld is voor velen , vooral jongeren, beter zou moeten weten maar dan nog blijft het een eigen keuze..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is zijn eigen leven, topsporter of niet! Het is zonde van zijn carrière, maar ik vind het aanvaardbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drugs gebruiken betekend drugs kopen, en als je drugs koopt ben je betrokken bij criminaliteit. Dus of je nou topsporter bent, zakenman, scholier of wat dan ook, niet aanvaardbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je wel een punt. Maar nu krijg je de drugs aangeboden van een goede vriend op een te gek feest? Ik praat niets goed, maar snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het , maar dat spul is hoe dan ook niet zonder enig transactie van de een naar de ander gegaan dus in direct draag je toch je steentje bij aan verduistere zaken bij het gebruik ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik met je eens, point made.
Als topsporter heb je de morele plicht, om er alles aan te doen of laten, om je lichaam in een zo goed mogelijke conditie te krijgen en te houden.
Een gezond lichaam is de basis van de topsport.
Drugs hoort daar niet bij.
Nu niet en nooit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt, Ed +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je sport als propagandamiddel wilt gebruiken om gezondheid of een gezonde levensstijl te promoten, zoals inderdaad wel een beetje gebeurt, heb je een punt. Helaas werken ze niet allemaal even fantastisch mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het geheel met je eens ed. +1
Als Topsporter ben je een voorbeeld voor de rest die de sport beoefend/wil beoefenen of voor iedereen die er mee te maken heeft. normaal zou ik zeggen dat diegene mag doen en laten wat hij wil want het is uiteindelijk zijn salaris dat hij ermee verdient en als hij dan daarmee door de doping testen heen komt en gewoon zijn prestaties levert die die moet leveren. maar juist omdat hij een voorbeeld is voor anderen keur ik het af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, we leven in een vrij land.
Althans, dat is me ooit verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft moet hij dat helemaal zelf weten. Het is een volwassen mens en als hij in zijn eigen vrije tijd eens van het padje wil, mag hij dat van mij doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze moeten the lord of the rings met rust laten, hij is zijn turn carriere nu kwijt en waarschijnlijk zijn baan bij de landmacht ook. eigen schuld dikke buld hoor je dan. maar wat de man prive doet moet hij weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je vindt het gebruik van drugs aanvaardbaar, of je vindt het niet aanvaardbaar. Voor mij persoonlijk hangt het een beetje van de drug af en de mate waarin. Ik ben er geen groot voorstander van, maar tegen het verbieden, omdat mensen daarin zelf een verantwoordelijkheid hebben. Slim vind ik het nooit.

Maar of iemand dan daarbij topsporter is, of loodgieter, of zangeres, of bankdirecteur of vertegenwoordiger, doet verder niet ter zake denk ik - althans, in de door jou geschetste situatie dat het geen effect heeft op zijn werk. Zodra dat ook maar enigszins WEL het geval is, ben ik er mordicus tegen (een piloot met een flinke slok wijn achter zijn kraagje bijvoorbeeld) . Maar voor een topsporter..mmm, nee, vind ik sport niet belangrijk genoeg voor vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1.
Enig punt waar men feitelijk over kan vallen is zijn voorbeeldfunctie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je sporters als voorbeeld voor iets wilt stellen (ze proberen het geloof ik met gezondheid ofzo) wel, maar in mijn ogen werken de sporters zelf niet echt mee aan het bevestigen van dat imago. Ben sowieso geen groot voorstander van sport ; ik deel voornamelijk de mening van Midas Dekkers in dezen. Bewegen is gezond, sporten niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! Bovendien: Topsporters zijn ook verslaafd. Ze zijn verslaafd aan het stofje dat vrijkomt in de hersenen als ze door een bepaalde grens gaan.
Lekker gezond dus.
Ja, waarom niet? Als het geen invloed heeft op je prestaties moet je dat lekker zelf weten toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk om op te anwoorden. Persoonlijk vind ik dat een ieder moet doen wat hij wil in zijn vrije tijd. Aan de andere kant zijn drugs verboden, dus mag het niet.
Maar mijn antwoord is definitief NEE, omdat ik vind dat een topsporter ook een voorbeeld functie heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat hun prive leven niks mee sport te maken heeft. men zegt altijd zakelijk en prive geschijden houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen onder geen enkel omstandigheid omdat ze nu juist voorbeeld staan voor jongeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet ?
Moeten alleen topsporters een voorbeedfunctie hebben en leraren , advocaten , politici , zakenmensen , filmsterren, muzikanten etc . niet ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tenmiste, net zo aanvaardbaar of onaanvaardbaar als bij ieder ander!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Privé is en blijft privé. Zolang er niemand anders last van heeft moet hij dat voor zichzelf kunnen bepalen. Of het slim is, is een tweede. Maar ook dat is iets wat wij niet voor een ander hoeven te bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk.

Zolang het legaal is, mogen ze van mij gebruiken wat ze willen. Zolang het volgens de wet, en de sportregels toegestaan is, vind ik het aanvaardbaar.

Het zijn gewoon mensen als ieder ander, dus waarom zouden zij geen drugs gebruiken?