Is 't netto resultaat van toeristenbelasting + of -?

In brede zin van 't woord, dus allerlei neveneffecten meegerekend: goede naam van de gemeente, minder geld over voor voorzieningen, minder toeristen (?), en nog meer effecten als je die kunt bedenken, etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Ik denk dat "minder toeristen" wel mee zal vallen. Vaak denk ik er niet eens aan dat ik toeristenbelasting moet betalen als ik een hotel boek, en voor die 3,50 ga ik ook echt niet moeilijk doen.

Ik denk gewoon dat toeristenbelasting, evenals hondenbelasting een leuk postje is op de begroting van de gemeente. Niet meer en niet minder. Het netto resultaat zal denk ik niet eens zo erg groot zijn; in positieve en in negatieve zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het niet een melkkoetje voor de gemeente is maar daadwerkelijk gebruikt wordt voor werkelijke kosten ten dienste van toeristen, is het eerlijker dan die kosten laten betalen door belastingeld van de inwoners van die gemeente.

Nog mooier zou zijn om de toeristen-kosten te laten betalen door ondernemers die verdienen aan die toeristen, kan ook.