Waarom wordt er gespuugd in een duikbril? Wat is het nut ervan?

Toevallig zag ik dat vandaag op tv voorbij komen. Iedere keer als ik dat zie vraag ik het me af. Wie heeft er een verklaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.1K

Het beste antwoord

Tijdens mijn allereerste duikcursus leerde ik dit al. Het is de snelste, makkelijkste en betrouwbaarste manier om te voorkomen dat je duikbril aan de binnenkant beslaat.

Doe je het niet, dan zal je duikbril beslaan doordat de binnenkant warm en vochtig wordt van je lichaamswarmte, en de buitenkant wordt afgekoeld door het water.

Ik heb het eens vrij laks gedaan. Te weinig spuug, niet goed uitgesmeerd. Bij die duik was bij één oog de helft van mijn blikveld weg doordat de duikbril besloeg. Daarna ben ik altijd heel secuur geweest. Liever vier keer spugen als ik eens wat minder spuug had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bril beslaat op dezelfde manier waarop het enkel glas in oude gebouwen beslaat. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht. De lucht tussen je gezicht en de duikbril is warm, en kan dus veel vocht bevatten. Vlak bij het glas van de duikbril is de lucht koud, omdat het glas van de duikbril zelf koud is door het koude water. Dus vlak bij de duikbril kan de lucht minder waterdamp bevatten dan er in de lucht zit. Dat teveel aan waterdamp zal condenseren in de vorm van vloeibaar water. Dat slaat neer op het koude oppervlak.

Andere antwoorden (5)

Dat doet men, zodat hij niet beslaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat helpt tegen het beslaan van de binnenkant.
Tegen condensvorming dus.
AWM
14 jaar geleden
Dit doe je om condensatie aan de binnenkant van je duikbril tegen te gaan.
Het helpt een beetje.
Ik gebruik liever 'seadrops' als ik ga duiken.
Maar als dat op is, wordt het spugen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen beslaan

Toegevoegd op 20-06-2009 23:25:12
Het werkt best goed voor het huis-tuin-en keuken baantjes trekken. Voor lang en diep duiken is het niet altijd afdoende.

Wat ook werkt voor dukbrilletjes voor het zwemmen is thuis van te voren je bril aan de binnenkant te bewerken met tandpasta, even laten intrekken en dan uitspoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodatde binnenkant niet beslaat