Wat is bij judo de hoogste (kleur) band die je kan bereiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
4.1K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

De hoogste graad is de 12e dan, een brede witte band
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal correct. Zodra je de 'top' hebt bereikt, ben je terug bij af en begint het leren opnieuw...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee dat klopt niet, de 11e dan is het allerhoogste.
LeonardN
4 jaar geleden
-Min witte band 11de dan. De 12de dan bestaat niet.
Dat is de zwarte band met de 11e dan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
(In theorie) een witte band die hoort bij de 11de dan.
In de praktijk is deze enkel na zijn dood gegeven aan de oprichter van de judosport.
Dus de rode band die bij de 10de dan hoort is een praktischer antwoord.

https://ippontime.nl/judo-bandensysteem/

11e Dan

De hoogste dan die we kennen, de 11e dan, is (na zijn dood) toegeschreven aan de bedenker van het judo: Jigoro Kano. In principe kan iedereen deze band halen, maar in de praktijk heeft niemand die ooit gehaald en is deze dan tot nu toe nog steeds exclusief voorbehouden tot Jigoro Kano.
Toegevoegd op 26 januari 2020 01:06: afbeelding
Plaatje bij antwoord