Als je als volwassene nog aan een teamsport wilt beginnen, welke sport is dan aan te raden?

Als je rond de 40 bent en je hebt nooit eerder een teamsport gedaan, hoe kun je dan binnen zo'n groep (van mensen die allemaal al vanaf hun 8e erbij zitten) functioneren?
Ik zit zelf aan honkbal of basketbal te denken. Of misschien korfbal, omdat de kids daarop zitten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
22.8K

Het beste antwoord

Wat kun je (redelijk) goed?
Gewoon vragen of je een of twee keer proef mee mag doen en wat zij er van vinden. Als je dat bij een aantal clubs doet dan krijg je een aardig idee daarover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat hangt helemaal af van de sport, van de vereniging, en van de reeds aanwezige leden.

Ik kan alleen voor het roeien spreken.

Ik ben 13 jaar instructeur geweest in de volwasseneninstructie. Daar kwamen volwassenen, van 20 tot 72 (jawel), die nog nooit hadden geroeid.

Dus eerst de basisinstructie, dan, voor hen die verder willen, de "hogere technieken".

Voordeel voor de beginners is, dat ze een heleboel andere beginners leren kennen. Daarna is er voor elk wat wils. Sommigen vinden het basisniveau goed genoeg. Gezellig eens per week met één of twee vierpersoonsboten naar een eilandje roeien, picknickmand mee, koffie mee, en lekker gezellig doen. Anderen gaan actief roeien: conditie verbeteren, meedoen aan de onderlinge competitie, en aan gezelligheidswedstrijden - je weet wel, waarbij de regels in overleg met de jury tijdens de wedstrijd worden aangepast.

Hoofdzaak is: er zijn meer beginners, dus je vindt altijd aansluiting.

Kijk ook hoe groot jouw vereniging is. Hoe groter de vereniging, hoe meer kans je hebt dat je mensen treft die hetzelfde willen als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet in waarom niet.
De meeste clubs hebben meerdere teams. Je zult ongetwijfeld niet in het eerste team, het team dat voor de echte prestaties gaat, ingedeeld worden, maar beginnen in de lagere teams en daar is het meestal zo dat iedereen mag spelen, of je nu goed bent of niet.
Ik heb op voetbal gezeten, daar kwamen later ook mensen binnen die nog nooit een bal geschopt hadden. Boeide ons wat, het waren mensen die het wilden proberen en er echt voor hun plezier aan begonnen.

En aangezien plezier bij ons team altijd de belangrijkste instelling was (de derde helft wonnen we wel altijd :P), pasten ze er prima bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Misschien is anders bridge een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dounja ik heb zelf vroeger op basketball gezeten.
de trainingen zijn wel erg zwaar.
hier had ik gespeeld misschien dat deze site je een beeld kan geven van hoe of wat.
http://www.bvamsterdam.nl/

Toegevoegd op 03-06-2009 11:08:28
wel leuk dat je interesse erin hebt,
het is niet verkeerd en goed voor je conditie figuur en stamina.

Toegevoegd op 03-06-2009 11:21:45
niet iedereen begint op zijn 8ste
jijzelf bent daar al het voorbeeld van.
die mensen hebben begrip ervoor dat wanneer je net komt kijken je eerst een aantal keer mee moet trainen en wat technieken moet leren.
dat hoeft niet iets te zijn waar je je druk om moet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Korfbal... Dat is gemend en is niet al te hoogeisend voor een marathonconditie... Dat zou ik zien als een goede instapsport...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kickboksen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ja
want dat is echt een teamsport he....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Andy: Hoe zie je dat als teamsport?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, Zonder team. coaches etc etc.. red je 't niet in die sport.. :) + je bent met z'n alle bezig, Trainen etc ;)! =), maar had teamsport eigenlijk over 't hoofdgezien dacht dat die gewoon een sport zocht, nja toch nog goed uitgelult eh :)
Jeux de Blouse vind ik erg leuk, en ook wel bowlen. Maar het allemaal leuk zijn, je moet gewoon een aantal proefdagen lopen bij verschillende werenigingen. Daar hebben ze alleen maar belangstelling voor, als je laat zien dat je interesse hebt en graag een sport wilt gaan be-oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeux de Blouse?
Zal natuurlijk Jeu de boules zijn; of eigenlijk Petanque.
Die sport (want dat is het) kan iedereen op zijn eigen niveau uitoefenen. Jong en oud, mannen en vrouwen.
Voor meer informatie en verenigingen in uw buurt:
www.njbb.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn reactie bij Farstar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarbij zie ik dat de dichtst bijzijnde vereniging voor mij op een uur rijden afstand ligt. Niet echt handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje waar woon je dan? naar mijn idee is er in elk dorp/stad wel iets te vinden
Bowls misschien.......
of boogschieten........

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bowls
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vollyballen.

kan je op elke leeftijd nog leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga lekker wielrennen (ciclotoerisme). Lekker met een groepje leeftijdgenoten fietstochten maken (van 50 tot 250 km). Je bent in beweging, kan lekker met elkaar praten (roddelen) en altijd in de natuur. Voor laten we zeggen tussen de 1000 en 1500 euro koop je een mooie racefiets en verder heb je weinig nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou is korfbal de beste optie, lijkt mij. Vrouwen en mannen door elkaar, dat is altijd leuk. De kids zitten erop, dat geeft ook een extra band en sociale contacten.