waarom maakt men speelgoed vooral uit plastic en niet uit hout of porselein?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Castle
4 jaar geleden
Plastic is goedkoop. Vaak ook afwasbaar. Porselein kan wel (poppen e.d.) maar is breekbaar en dus een gevaar voor pop en kind die zich eraan kan snijden.
LeonardN
4 jaar geleden
Vanuit de ogen van de fabrikant: Kosten en maakbaarheid.
Als je iets wil maken met veel bewegende delen wordt hout vaak lastig en duur of zelfs bijna onmogelijk.
Plastic kan je gieten naar wat je wil. En met een mal kan je dat proces heel snel en kosteneffectief maken.
Dit is met hout niet te doen:
https://www.bol.com/nl/p/transformers-masterpiece-bee-movie-autobot-actiefiguur/9200000093434460/?Referrer=ADVNLGOO002027-G-57566183999-S-493406229075-9200000093434460&gclid=Cj0KCQjwoInnBRDDARIsANBVyAQHy5ANvKT7m9pNqoX7jDrPYBWrs8dIgUN4_TyleVWqhx0b_qeqSDoaAsH7EALw_wcB

Antwoorden (3)

Het is goedkoper om het uit plastic te maken.
Daarbij kan plastic een hoop hebben (in tegenstelling tot porselein) en is het licht, waardoor het makkelijk hanteerbaar is voor kinderen.
Toegevoegd op 19 mei 2019 13:03: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
En hot dan @Suver28
Omdat je plastic kan spuitgieten.
Dat is een uiterst goedkoop productieproces.

Uit metaal wordt een tweedelige mal gemaakt met daarin uitgespaard de vorm van het te maken product.
Met de spuitgietmachine drukt men verwarmde en daardoor zachte plastic in de mal.
Dan gaan de delen van de mal uit elkaar en product valt er uit.
Dit duurt alles bij elkaar maar een paar seconden.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Er zijn veel vormen die met hout, haast niet zouden kunnen, of zo duur zijn dat het speelgoed onbetaalbaar wordt. Een transformer van hout is haast ondenkbaar voor massaproductie. Lego van hout of porselein lijkt me ook ver van realistisch.
Speelgoed wordt voornamelijk gemaakt van plastic en hout!
De vraag klopt daardoor niet.

De voorkeur voor plastic of hout varieert.
Er zijn zelfs genoeg mensen die alleen houten speelgoed kopen.
Kijk eens in een kleutergroep. Bijna alle materialen zijn van hout: blokken, puzzels, kralenplanken, taal- en ontwikkelingsspelletjes......, de poppenwagen, het keukentje...

De voorkeur voor hout:
Het materiaal is duurzaam, kan letterlijk tegen een stootje.
Doordat het zwaarder is, wordt de handmotoriek beter ontwikkeld.
Hout is een natuurlijk materiaal dat uitdaagt tot spelen, net als zand, water....
Hout is makkelijk te recyclen.

Nadelen:
De lijm en eventuele verf kan schadelijk zijn. Kinderen verkennen ook met hun mond.
Duurder.

De voorkeur voor plastic:
Het materiaal is licht, waardoor uitermate geschikt voor grote blokken. Ook voor grote materialen zoals een speelgoedvrachtwagen (kind kan makkelijk tillen).
Makkelijk in veel kleuren te maken.
Kan uiterlijk aantrekkelijk zijn.
Goedkoper.

Nadelen:
Giftige stoffen.
Het prikkelt de eigen fantasie, creativiteit veel minder.

http://www.lauraenjames.com/waarom-houten-speelgoed-beter-is-dan-plastic/