Is het slim om een wachtwoord op de computer van mijn gameverslaafde zoon te zetten?

Hallo allemaal,

Ik heb een zoon van 14 die gameverslaafd is. Ik weet niet of hij echt verslaafd is en of dit op te lossen is. Daarom heb ik een paar vragen:

-Is het slim dat ik een wachtwoord op zijn conputer zet?
-Hoe kan ik hem helpen om minder verslaafd te zijn en meer af te spreken met zijn vrienden?
-zijn er dingen die ik moet doen om heb te snappen wat hij nou precies leuk vind aan gamen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

1. ja, in beginsel wel, een Verslaafde Gamer belooft op tijd op te houden maar zal dat niet doen

2. strenger optreden en consequent zijn - niet helemaal verbieden maar een bepaalde tijd , een uur?, per dag toestaan. Ook afhankelijk van huiswerk en bedtijd. Dwingen met vrienden af te spreken kan je niet. Aanmoedigen kan wel. Heeft zoonlief een favoriete sport? Samen met vrienden lid worden van een sportclub een paar keer in de week trainen en nog een wedstrijd. Dus echt bezig zijn.
Je kunt het proberen, maar vergis je niet, game verslaving is geen slechte gewoonte het is een echte Verslaving! net als roken alcohol en drugs.

3. gamen is leuk , spelletje , en als je het vaker doet raak je verslaafd. Leuk? de een is een spelletjesmens (ooit Risk en Mens Erger Je Niet of Monopoly bv , daarna de Gameboy) nu heeft iedereen een Smartphone met spelletjes en thuis een pc met aktiespellen.
Het is inderdaad echt een verslaving verkijk je daar niet op.

Lukt het niet, aarzel dan niet en zoek zeker professionele hulp :
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoe-behandel-je-iemand-met-een-gameverslaving/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Leesvoer:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/een-op-de-tien-jongens-tussen-12-en-15-is-gameverslaafd~b4e5d741/

-zijn er dingen die ik moet doen om heb te snappen wat hij nou precies leuk vind aan gamen?
Wat games verslavend maakt is in veel gevallen het bijna directe gevoel van iets bereiken. Meestal ben je in een paar minuten een level gestegen of verdien je een nieuw beter item, of win je een potje. Daarnaast geven veel spellen een gevoel van adrenaline. Zeker als je tegen (en met) anderen speelt, dit in combinatie met tot de verbeelding sprekende concepten/thema's (voetbal, oorlog, vechtsport, maffia, wapens) is het een interessante uitlaatklep voor voornamelijk jongens.
-
Of jij zelf moet snappen wat er zo leuk aan is weet ik niet. Vraag eens of je een potje mag spelen. Laat hem eens uitleggen wat hij doet, Wellicht zal zijn uitleg (en het enthusiasme waarmee hij het vertelt) een idee geven wat hij er zo leuk aan vindt.

-Is het slim dat ik een wachtwoord op zijn conputer zet?
Lijkt me altijd een slecht plan. Niet in de laatste plaats omdat het te omzeilen valt. Het geeft ook weinig blijk van vertrouwen, daarnaast zal hij met 14 ook het nodige schoolwerk op zijn PC doen lijkt me. Overeenkomen hoeveel tijd hij besteed aan dingen naast gamen lijkt me een beter plan. Op zich is het wat oneerlijk als hij niet zou mogen gamen als zijn zussen/ouders wel hersenloos tv zouden mogen kijken.

-Hoe kan ik hem helpen om minder verslaafd te zijn en meer af te spreken met zijn vrienden?
Tja dat is een lastige. Je zal eerst moeten vaststellen of je zoon uberhaupt verslaafd is. Lijdt hij eronder, zijn vriendschappen/social leven, zijn schoolwerk? Is zijn gamegedrag wel zo ongewoon voor een 14-jarige (16 uur per week gemiddeld volgens het onderzoek). Kan hij minderen? Als hij echt verslaafd zou zijn, en er vanallerlei problemen ontstaan of lijken te ontstaan is

http://www.opvoedadvies.nl/gameverslaving.htm

Wanneer is een puber gameverslaafd?

Wanneer een jongere vele uren per dag bezig is met gamen, hoeft dit nog niet te betekenen dat er sprake is van een verslaving. Het kan dat de ouders geen duidelijke regels gesteld hebben of deze onvoldoende handhaven. Wanneer pubers de kans krijgen om veel tijd te besteden achter de computer, is de kans groot dat ze dit ook doen.
Deze jongeren gaan minder spelen wanneer de grenzen duidelijker aangegeven worden, wanneer er minder tijd is om te spelen (b.v. omdat de vakantie voorbij is) of wanneer ze weer meer andere ..
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Lees de link verder als je wil, maar wat ik vooral probeer te zeggen is, ga niet direct heel moeilijk doen als er weinig aan de hand is. Als hij netjes zijn huiswerk doet en niet alles eraan doet om sociaal contact met echte vrienden te voorkomen zal het meestal wel loslopen en is het niet meer dan een kenmerk van jongeren deze dag zoals elke generatie zijn kenmerken heeff of had. Vroeger zaten ouders in de rats omdat hun kind naar Elvis of The Beatles luisterde. Als er echter geen enkele afspraak mogelijk lijkt kan je eens over andere maatregelen na gaan denken.
ik wil U graag helpen
- een wachtwoord gaat denk ik wel helpen maar dit zal U zoon niet zo fijn vinden. Ik ben bang U veel ruzie gaat krijgen als U dit doet. En met een spel zoals Fortnite hebben mensen accouts. Als U kind zoveel van gamen houd kan hij misschien naar een vriend gaan en daar veder spelen.
- je moet echt vertellen wat jij van zijn gedrag vind. Om dit goed duidelijk te maken moet je als U zoon uit school komt klaar zitten aan tafel en zeggen dat hij even moet komen zitten. U zoon zal dan sneller geloven dat het sirieus is en zal U eerder geloven. En vraag hem hoe het gaat met zijn vrienden.
- als U echt wilt wilt weten wat zo leuk is aan gamen kunt U misschien het zelf proberen. Ik denk dat U zoon het wel grappig zou vinden om zijn moeder een spelletje te zien spelen waar hij zelf zo goed in is. En praat met U zoon af en toe over het spelletje zodat hij zijn verhalen kwijt kan. Zodat hij zich meer verbonden en gezien voelt met U. Vraag bijvoorbeeld wat hij leuk vind aan de game. En misschien kunt U daar uit halen waarom hij zoveel gamed. En als hij alleen maar over grove games praat is dat niet echt. Hij weet goed genoeg dat schietspellen niet echt zijn en dat hij dit gedrag niet mag overnemen
De redenen waarom Kinderen veel gamen zijn best simpel. In een game wereld kan alles. voel je gestrest. Pak een vechtspelletje uit de kast en sla, schop of schiet je nare gevoelens weg. Soms willen kinderen ook ontsnappen uit de normale wrede wereld. Pak een mooi fantasie spelletjes met een open wereld waarbij je alles kan doen en je bent weg. Gamen is eigenlijk het tegenwoordige boek wat je dan las en een hele nieuwe wereld binnenstapte vol met magie of spannende avonturen. Alleen nu kun jij de held van het verhaal zijn en ook je eigen keuzes maken.
Ik hoop dat U meer informatie heeft gekregen.