Is dit speelgoed of is het echt. Hoe oud is dit pistool en waar komt het vandaan?

Jaren geleden eens gekregen van een oom en tante die op vakantie waren, ik meen in Luxemburg, en dit vonden. Heeft het waarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is een replica van een zogenaamd steenslotpistool. Er waren ook blunderbuksen met een steenslot. Bij nat weer kon het niet gebruikt worden omdat de steen als de haan werd overgehaald geen vonk kon slaan om het kruit te doen ontvlammen waardoor de kogel uit de loop gedreven zou moeten worden. Zoek maar eens onder blunderbuksen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zie onder Legermuseum - handvuurwapens. Wel even doorbladeren voordat je er bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je op die site kijkt zie je dat alle wapens een veel dikkere loop hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die met dikkere lopen zijn de blunderbuksen. Een soort geweer. In tegenstelling tot het handvuurwapen het pistool.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, zoveel dikker bedoel ik niet. Kijk eens onder zakpistool op die site van het legermuseum, dan zie je de wapens die er het meest p lijken. Vroeger konden ze nog niet heel sterke lopen maken die ook dun waren. Dus alles wat een beetje moest schieten had een tamelijk dikke loop. Op het plaatje van de vraagsteller zie je een loop die echt dunner is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze bijvoorbeeld. http://bit.ly/1fOxaNs
Vanwege het dunne loopje kwam ik tot de conclusie "speelgoed".
Een replica zou meer op een echt wapen lijken. Maar ik kan het mis hebben. We weten ook niet hoe groot het wapen op het plaatje is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vatte jouw 'dikke' op als wijd. Ik heb ook meer op het 'slot' dan op de 'loop' gelet. Ik moet je dus zeker op dat punt gelijk geven. Het riekt duidelijk meer naar speelgoed dan naar replica.

Andere antwoorden (1)

Speelgoed en geen waarde, zo aan de afbeelding te zien.
Het lijkt mij een klapperpistooltje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan toch wel een heel ouderwets klapperpistooltje. Oud speelgoed kan ook flink geld waard zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of een nieuw speelgoedpistooltje met ouderwetse vormgeving...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet van metaal en hout, en niet zonder een oranje dopje om aan te geven dat het een nepperd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Luxemburg gelden andere regels over nepperds en bij een wapen dat duidelijk niet op een modern vuurwapen lijkt is dat niet verplicht.