Als God alles omvat, omvat God dan ook de duivel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En minstens zo boeiend: omvat god zich dan zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist ja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, God omvat ook zichzelf in de Goddelijke drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Skabolleke
Ze hebben ook aan alles gedacht.

Het beste antwoord

Ja natuurlijk.
De vraag geeft zijn eigen antwoord...

En als God niet alles omvat, dan omvat hij dus ook niet de duivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

God heeft alles geschapen, dus ook de duivel.
De duivel was overigens eerst een engel, maar wilde niet buigen voor Adam en is daardoor verstoten van het paradijs.
Hij beweerde toen ook dat hij mensen tegen God kon keren en God gaf hem de kans dit te bewijzen.
Daar is hij nu dan mee bezig :P

Toegevoegd op 05-05-2009 12:54:14
Dus ja. God omvat ook de duivel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God & duivel bestaan niet, zijn beiden concepten.
He ksieniks: als je zelf de antwoorden weet wat maakt dan dat je vragen stelt en vervolgens tegen de mensen gaat vertellen of ze het (voor jou) juiste antwoord hebben geschreven.
Gewoon interesse vanaf deze plek in wat jou beweegt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zelf niet eens wat me beweegt, Jose...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet hoor... Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden... Hierboven de reactie op Siham: Hij beweerde toen ook dat hij mensen tegen God kon keren en God gaf hem de kans dit te bewijzen.
Daar is hij nu dan mee bezig... Daar was ik het mee eens, maar was weer geen antwoord op de vraag... Shanti
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar Jose ik zie dat ook jij geen antwoord geeft op de vraag... Ja of Nee... ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed lezen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja ik kan toch een beetje lezen maar ik zag geen ja en geen nee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord zit al in de vraag daarom mijn 1e reaktie......
"Weet je nog niet dat de duivel niet bestaat? Het is God met een slok op"

(citaat: Tom Waites)
14 jaar geleden
God staat symbool voor het goede. De duivel staat voor het kwaad. Het zijn maar woorden.
Ja, door het kwaad kan het goede meer waardering krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. God is de Schepper van hemel en aarde en alles wat daar in is.
Ik lees het volgende in de Bijbel:
"Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen". (zie bijgaande link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duivel is een gevallen engel. Nergens staat geschreven dat god een omhoog gevallen engel is maar dat vermoed ik wel. Omvat goed het kwaad? Het een kan niet zonder het ander. De duivel is volgens mij net zo groot als god, god is abstracter en de duivel loopt rond op aarde. En is daarom concreter, aardser. Als je het tegen elkaar afzet is er balans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verkeerde duimpje, ik vond dat je een goed antwoord had, en het had dus een plusje moeten zijn =S
Ja dat klopt. Ook de grootste zondaren zijn door God geschapen. Alleen allen hebben een vrije wil. De duivel kan niet iemand vermoorden, hij kan er wel iemand er toe zetten.

PS: En dat is juist een moeilijke discussie (over de vrije wil)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie heeft god geschapen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is van eeuwigheid (zonder begin en zonder einde), en dat is voor een menselijk verstand onbegrijpelijk.
Deze vraag is volstrekt zinloos zonder behoorlijke definitie van 'God' en 'duivel'.

Een verder probleem is dat bovennatuurlijk zaken op geen enkele manier ondubbelzinnig aanwijsbaar zijn. Het wordt dus luchtfietserij.

Ik neem aan, gezien je woordkeus, dat je denkt in de christelijke richting. Dan nog is er een veelheid aan verklaringen bedacht door heel wat verschillende theologen.

Puur in logische zin, via de modus ponendo ponens, zou ik ja moeten antwoorden, gezien je premisse. Zinvol is dat antwoord echter niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik voel sentiment... :-)
Als a onderdeel is van verzameling b, en verzameling b is onderdeel van verzameling c, dan is a onderdeel van verzameling c.

Dus ja, als 'de duivel' onderdeel is van de verzameling 'alles', en de verzameling 'alles' is onderdeel van de verzameling 'god' (met andere woorden: wordt omvat door 'god'), dan is 'de duivel' onderdeel van de verzameling (wordt omvat door) 'god'.

Dat is basale verzamelingsleer.

Het is overigens ook pure semantiek. De redenatie is logisch correct, maar zegt niets over de waarheidswaarde van 'de duivel' en/of 'god'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je een punt mocht geven dan deed ik dat... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 levengever (als ik het kon)
Het antwoord staat al in je zin; alles, dus ja :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen god & ook geen duivel.