Is de westerse Eureka ervaring hetzelfde als de oosterse korte tijdelijke Satori ervaring ?

Ik zou graag de mening en visie willen weten van hen hier die begrijpen wat ik bedoel met de Eureka ervaring en de Satori ervaring (tijdelijk).

Als ik de term "verlichting" vanuit het Oosterse vertaald zie dan betekent het "ontwaken" en "begrijpen". Een korte tijdelijke satori ervaring wordt ook als zodanig ervaren. Daarna zakt het begrijpen, weten etc. weer weg.

De Eureka ervaring gaat ook gepaard met een sterk gevoel van openbaring, weten, begrijpen. Het heeft ook het euforische in zich .. de Aha erlebnis. Een gevoel van ontwaken, begrijpen.

Het is beide tijdelijk maar draagt wel sporen in het latere leven met zich mee. Het is onomkeerbaar voor de persoon die ze ervaren heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is eureka meer gericht op een bepaalde oplossing en probleem. Een stuk ervaring van hoe je het kunt doen.
Het oosterse verlichting is meer het innerlijke weten, een toestand en een zijn.
Zo zie ik het tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Allebei een orgasme van het brein dat zich kortstondig baadt in de weelderige weldadige sappen van welbevinden en inzicht. Om maar een dwarsstraat te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha hoezo westerse ervaring en oosterse ervaring?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 (Als ik het kon)
Het zijn allebei ervaringen... en inderdaad...ervaringen komen en gaan...
Eureka heeft alles te maken met de mind... met het begrijpen van de wereld ...
Satori daarentegen heeft totaal niets met de mind te maken... juist niet... als de mind stil valt, zich neer legt bij het niet kunnen bevatten van de werkelijkheid...