Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de westerse Eureka ervaring hetzelfde als de oosterse korte tijdelijke Satori ervaring ?

Ik zou graag de mening en visie willen weten van hen hier die begrijpen wat ik bedoel met de Eureka ervaring en de Satori ervaring (tijdelijk).

Als ik de term "verlichting" vanuit het Oosterse vertaald zie dan betekent het "ontwaken" en "begrijpen". Een korte tijdelijke satori ervaring wordt ook als zodanig ervaren. Daarna zakt het begrijpen, weten etc. weer weg.

De Eureka ervaring gaat ook gepaard met een sterk gevoel van openbaring, weten, begrijpen. Het heeft ook het euforische in zich .. de Aha erlebnis. Een gevoel van ontwaken, begrijpen.

Het is beide tijdelijk maar draagt wel sporen in het latere leven met zich mee. Het is onomkeerbaar voor de persoon die ze ervaren heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij is eureka meer gericht op een bepaalde oplossing en probleem. Een stuk ervaring van hoe je het kunt doen.
Het oosterse verlichting is meer het innerlijke weten, een toestand en een zijn.
Zo zie ik het tenminste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Allebei een orgasme van het brein dat zich kortstondig baadt in de weelderige weldadige sappen van welbevinden en inzicht. Om maar een dwarsstraat te noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha hoezo westerse ervaring en oosterse ervaring?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 (Als ik het kon)
Het zijn allebei ervaringen... en inderdaad...ervaringen komen en gaan...
Eureka heeft alles te maken met de mind... met het begrijpen van de wereld ...
Satori daarentegen heeft totaal niets met de mind te maken... juist niet... als de mind stil valt, zich neer legt bij het niet kunnen bevatten van de werkelijkheid...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding