Is het mogelijk om gehypnotiseerd te worden als je er niet voor open staat?

Ik geloof niet in hypnotiseren. Als ik een bezoek zou brengen aan een hypnotiseur, zou ik dan toch onder hypnose kunnen raken, ondanks dat ik ervan overtuigd ben dat het niet lukt?

Zo niet, in hoeverre is het dan wel "echt"? En met echt bedoel ik dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt met de mensen waarbij het wel lukt, zonder dat ze het willen/doorhebben/meewerken.
Als ik bijvoorbeeld naar dat tv programma kijk waarin een gozer op naaldhakken en lippenstift over straat gaat lopen denk ik alleen maar, wat een neppe zooi

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Hypnotiseren kan alleen als de persoon in kwestie het ook toelaat. Wel is het zo, dat sommige mensen heel gevoelig zijn voor dit soort zaken. Deze worden er dan ook vaak uitgehaald voor een demonstratie. Er wel of niet in geloven heeft er niets mee te maken. Op televisie zie je natuurlijk alleen maar de successen, waar het niet lukt zie je niet. Maar dat is met meer zaken zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat je niet geloofd ben je per definitie sceptisch en niet coachable dus laat staan dat je in totale ontspanning te brengen bent. in principe kan een hypnotiseur in zo'n geval je niet onder hypnose krijgen.

Er bestaat overigens wel een hele ongezonde techniek met een bepaalde knik in je nek waar je knock out gaat maar dit is dus een misdaad in de hypnose.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee kan niet, je moet er open voor staan...

You can take a horse to a well, but you cannot make him drink...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het effectiviteit van hypnose is direct gerelateerd aan de motivatie, wilt je niet in hypnose, dan lukt het ook niet.

Een hypnotherapeut kan alleen maar iemand helpen om in hypnose te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alleen je moet je concentreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hyponose kan alleen bij mensen zonder eigen wil, zonder eigengereidheid, slappe, zwakke mensen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel. Jaren geleden zat ik tamelijk geconcentreerd te kijken naar een hypnotiseur op tv. Zonder dat ik het zelf doorhad raakte ik ook gehypnotiseerd, in een soort van "trance". Mijn echtgenoot merkte dat en heeft me bij de tv vandaan gehaald en me weer "bij kennis" gebracht in een ander vertrek. Een heel erg rare ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is mogelijk xD

Toegevoegd op 26-04-2009 16:25:42
Hoe weet je trouwens dat je nu niet gehypnotiseerd bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een getraind hypnotiseur kan ongeveer 95% van de bevolking met hypnotherapie helpen. Wel is het een voorwaarde dat je de therapeut vertrouwt en er geen extreme angst is voor hypnose. Het is namelijk niet mogelijk iemand tegen zijn wil in te hypnotiseren.

Overtuigd zijn dat het niet lukt is niet perse een reden om niet in hypnose te raken. Wanneer het niet lukt heeft dit vooral met onzekerheid en angst te maken voor het hypnotiseren zelf.

Natuurlijk is het ook nog mogelijk dat je wel in hypnose was, maar dat het niet voelt zoals je het had verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik gehoord heb is dat niet mogelijk. Je moet er voor openstaan. E ris ook een keer een man op tv geweest die zei dat hij je ook niets kan laten doen wat jezelf niet wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet niet. In essentie is alle hypnose zelf-hypnose. Je moet juist een sterke wil hebben om gehypnotiseerd te worden.

En je bent er altijd zelf bij.