Zoekt en gij zult vinden , dat hoor je wel eens maar waar moet je dan zoeken?

en het heeft natuurlijk ook te maken met wat je zoekt.

Toegevoegd na 10 minuten:
ik ben opzoek naar wijsheid

want nu krijg ik van die antwoorden zoals zoek bij het begin en in alle hoeken(lol)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Allereerst...men gaat alleen op zoek naar dingen waarvan men ervan uit gaat dat men ze niet heeft.. of kwijt is geraakt.

Wijsheid is geen " ding".
Wijsheid heeft ook niets te maken met intellect, verstandelijke intelligentie of emotionele intelligentie.

Wat is wijsheid dan wel...
Wijsheid is de kunst om in alle omstandigheden juist te handelen.

Wijsheid is een menselijke eigenschap.

Wijsheid zit IN jou.
Dus de zoeker is in dit geval de gezochte. ;)

Stop met zoeken.
Zoeken zet je aan het denken. En denken houdt je uit het NU.

Je innerlijke wijsheid ontwaakt door zelfinzicht.
Zelfinzicht verkrijg je door bewust te ZIJN. Bewust van jezelf en de wereld om je heen.

Als je bewust bent, ga je steeds meer keuzes maken die in jouw belang zijn. Je gaat onderscheid maken tussen, voor jou, belangrijk en onbelangrijk.

Inzicht en onderscheid.

Al doende ontwikkel je meer en meer een warm hart.
Omdat je gaat begrijpen dat ieder zijn eigen keuzes tussen belangrijk en onbelangrijk maakt. Begrip groeit.. oordeel vervaagd.

En zo wordt je steeds meer de wijze die je al bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo GEE
als je moet stoppen met zoeken waarom zou die tekst van zoekt en gij zult vinden dan in de bijbel staan? en een + voor je mooie antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden:"," Ik ervaar dat met " zoek en gij zult vinden" bedoeld wordt dat je niet bij de pakken neer moeten zitten. Dat je zelf actie moet ondernemen. Dat je geholpen wordt je antwoorden te vinden zolang je zelf het initiatief tot vinden neemt.
Voor mij is " zoekt en gij zult vinden" dus gelijk aan het Bijbelse "God helpt hen die zichzelf helpen" Zie je, geen mens kan jou jouw wijsheid schenken. Zoals eerder gezegd. Wijsheid is volgens mij een eigenschap. Maar mensen kunnen je wel helpen je van je eigenwijsheid ( grappige woordspeling trouwens!) bewust te worden.
Daar zijn volgens de gvers hier dus blijkbaar verschillende manieren voor. Wat IK je hierboven heb proberen te zeggen is dat je niet buiten jezelf om naar wijsheid moet zoeken maar IN je kan ervaren. Zoeken naar wijsheid is voor mij als onder een waterval staan en vragen om een glas water.
Zolang je je niet bewust bent van de waterval zul je blijven zoeken. Totdat iemand je op de waterval attendeert... Maar horen over de waterval is nog niet genoeg om je dorst te lessen natuurlijk. "Waterval" kan voor iemand gewoon een woord zijn. Zolang je de waterval niet ervaart, blijf je dorst houden. Blijf je vragen ( bidden) en zoeken. Net zolang totdat jij JOUW manier gevonden hebt om je dorst te lessen. Je bent gaan zoeken en je hebt hier gevraagd. En je hebt heel veel verschillende antwoorden gehad. Allemaal verschillende watervallen om je dorst te proberen te lessen. Kies daaruit de waterval die jij wil ervaren.
Om die waterval die jij kiest te ervaren ook DAADWERKELIJK te ervaren moet je (voor dat moment) stoppen met zoeken.
Keer in jezelf, wordt je er bewust van,ervaar.. en kijk of hij je dorst lest. Zo niet, zoek je verder. Blijf je net zolang bidden( vragen), zoeken en kloppen aan deuren. Blijf je jezelf helpen tot je geholpen wordt aan een manier om JOUW waterval, jouw bron van wijsheid, te ervaren.

Andere antwoorden (23)

In alle hoeken....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet daar zoeken waar je denkt het te kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet altijd zoeken op de plek waar je als laatst geweest bent.
Als je iets kwijt bent, ligt het altijd op de plek waar je al laatst zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor hele concrete dingen (sleutelbossen, identiteitsbewijzen) geldt dit vaak wel, tot op zekere hoogte. Je gaat je stappen na vanaf het moment dat je ze voor het laatst nog had, tot het moment dat je je voor het eerst realiseerde dat je ze kwijt was. Maar als je ze dan niet vindt, is de beste manier om ze wel te vinden: stoppen met zoeken.

En meer metafysisch, in mijn optiek;
Jezelf zoeken is vaak geen goed idee: je vindt meestal dingen die je helemaal niet wilde vinden, die het voor jezelf erg moeilijk maken en waar je omgeving diep ongelukkig van wordt. Pas als je stopt met zoeken naar jezelf vind je de dingen die je echt belangrijk vindt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een Bijbeltekst. Het tweede deel luidt: Klopt en u zal worden opengedaan. Het eerste deel van de tekst: Bidt en u zal gegeven worden. Matt. 7: 8
Even mijn Bijbeltje erbij halen: In vers 12 staat nog: alles wat gij wilt dat u de mensen doen, doet gij hun ook aldus.
Het Evangelie (de blijde boodschap) volgens Mattheus is heerlijk om te lezen. Je zal zien dat onze maatschappij doordesemd is met de adviezen van Jezus.
Ze worden niet altijd herkend als zodanig, of men gaat er westers-letterlijk mee om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook vaal in de Chinese boedischtische zen literatuur kun je veel wijsheid vinden......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking komt uit de bijbel, om precies te zijn uit Mattheüs 7 vers 7. Er wordt zoiets mee bedoeld dat je uitgebreid moet nagaan hoe jij datgene waar je naar op zoek bent hebt behandeld. Als je geduldig bent en het zeker weet dan zal de oplossing uiteindelijk komen!
13 jaar geleden
Zelf kijk ik altijd eerst in het naaimandje.
Je vraag klopt niet. "Geef antwoord op de vraag"en dan volgt er een antwoord. Voor wijsheid zal je moeten studeren dus zoek in de boeken of ga naar een universiteit. Zoekt en gij zult vinden is overigens een citaat uit de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoekt en zij zult vinden
Vindt gij het niet dan is het zoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de man die zoekt zijn duizend boeken niet genoeg.
Voor de man die weet is één woord al genoeg.

Een uitspraak van Suzuki (een van de grote mannen van Zen) over het zoeken naar de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zoekt wijsheid?

Dan hoef je niet op een specifieke plek te zoeken.

Wijsheid kun je overal vinden, de kneep zit 'm in het herkennen.

Wijsheid ontstaat uit reflectie op ervaring.
13 jaar geleden
Fijn dat je aan het zoeken bent naar wijsheid, want dat betekend dat je je bewust begint te worden, en je spirituele zoektocht een aanvang neemt.
Je hoeft niet in alle hoeken en gaten te zoeken, het enigste wat je kunt doen, is herinneren, en herkennen.
Laat liefde toe in je leven, en breng liefde in andere harten, en de stille fluistering in je zal aanzwellen tot een krachtig waaien van de geest.
Zet je hart open, en je zult alle wijsheid krijgen waar je om zoekt.
Alles ligt al in jou besloten, klaar om geactiveerd te worden.
Breng het bovenstaande in toepassing, en je leven zal drastisch veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult vinden wat je zoekt, als je maar niet opgeeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het boek Spreuken (Bijbel) daat staan ook ontzettend veel wijze spreuken in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoeken is het levenswerk dat men moet verichten. Een zoektocht naar waarheid en verbetering. Zoeken naar verlossing van het kwaad, innerlijk en uiterlijk. Zoeken naar liefde voor jezelf en net zoveel voor je naaste.Zoekt en gij zult vinden :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoekt en gij zult vinden.. Dat zegt hij die de ander op een dwaalspoor zet. Om te genieten van het schouwspel. Zoeken is zoeken, vinden is het moment van gewaarwording. Dat gebeurd in rust en stilte. Wanneer je niet zoekt, zeg maar...

Toegevoegd na 1 minuut:
d=t (is laat, ga nu pitten ja)

laterss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als je wijsheid zoekt, dan is er uiteindelijk maar 1 plek waar je die kunt vinden.
Die plek is in jezelf, heel diep in jezelf.

Je kunt alle boeken gaan lezen, met iedereen gaan praten die wijzer is. Maar de echte wijsheid zit in iedereen opgeslagen, dus voor jouw is de beste wijsheid in jouw opgeslagen.

Jouw zoektocht zal dus plaatsvinden hoe je jezelf kunt vinden.
Ga naar binnen en je komt uit in het grote universum wat alles omvat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een van de mooiste zinnen die er zijn.

Jij zoekt wijsheid?

Op het moment dat je besluit te zoeken, betekent dat je de intentie hebt aangenomen om wijsheid te vinden.

Jouw wil is gericht op het vinden van de wijsheid (waarheid).

Wijsheid zal nu als vanzelf op je af komen!
Wanneer je intentie zuiver is, en het willen vinden van wijsheid (waarheid) is de zuiverste van al, dan zal wijsheid jou (waarheid) vinden.

Het zal je voor de voeten worden geworpen, struikel er niet over!

Zet je ogen open en kijk! De wijsheid staart je recht in het gezicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zoeker vindt niet, maar wordt gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je wijsheid niet kunt zoeken, maar dat opdoet uit ervaring. Het enige wat je kunt doen is proberen te leren van de dingen die je hebt meegemaakt.

Dat is wat ik heb geleerd over wijsheid, maar met mijn 17 jaren heb ik dat natuurlijk nog niet ontzettend in praktijk kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op internet zoveel meisjes te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt inderdaad af van dat wat je zoekt. Als je op zoek bent naar wijsheid, denk ik dat je sowieso eerst eens voor jezelf uit moet vinden wat voor jou wijsheid betekent. In principe kun je wijsheid in alles en iedereen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het maar zo makkelijk! Iedereen die wel eens een zoekmachine heeft gebruikt,weet dat het niet gemakkelijk is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vertel je het zelf al in je vraag; wijsheid!

Zoekt en gij zult vinden!

Zoek in jezelf, kijk, luister naar je hart!

Vraag om wijsheid en vertrouw dat je zult ontvangen,
je zult ontvangen!

Zoek/voel de liefde voor jezelf en de ander in je hart
en je hebt gevonden wat je het hardst nodig hebt om
meer te groeien.

Waar je moet zoeken? In je hart! Daar zul je vinden.
Lang zoeken is niet nodig wanneer je voelt wat er in jou hart leeft. Dan heb je gevonden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Alles is in jou, zo probeer je bewust te zijn van jezelf!