Bestaat er wel een goed of slecht?

Is goed of slecht niet alleen maar door mensen bedacht? Hoe kan dan iets goed zijn voor de een en slecht voor de ander? Het is enkel dualiteit? Kan er dan goed zijn zonder slecht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Goed en slecht is een dichotomie door mensen bedacht en derhalve persoonlijk en alleen voor individuen voor zichzelf, dus volgens de eigen criteria, te beoordelen.

Daarom kan er goed voor de een bestaan dat slecht is voor een ander...

Omdat het een dichotomie is kan goed niet zonder slecht bestaan en slecht niet zonder goed...

Het is enkel dualiteit, het goed roept meteen, intrinsiek, zijn tegendeel op, zoals er nergens in de wereld een medaille bestaat met maar één kant...

Derhalve goed en slecht bestaat alleen in de belevingswereld van hen die zich persoon voelen/noemen, voor alle andere bewoners van de aarde, bestaat dat gewoonweg niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niets is totaal zwart of wit. Wat "goed" is in sommige culturen is "slecht" in andere culturen. De begrippen goed en kwaad zijn evolutief en veranderen onder invloed van de media en het tijdsgebeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een verdeling maar onverdeeldheid is pas zuiver. Dus beter niets goed of kwaad noemen.

( met bron)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed zonder slecht kan niet. Het zou een loos begrip zijn als er geen tegengestelde was. Wie weet wat het begrip 'licht' betekent als er geen donker is? 'Boven' zonder dat er een 'beneden' bestaat? Het zijn ijkpunten op een schaal. Die we als mensen handig vinden om zaken te kunnen vergelijken.
Waarvoor we ook nog eens verschillende criteria hanteren. Die criteria zelf kun je ook al weer 'goed' of 'slecht' vinden. Nou wordt het ingewikkeld....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt af van je eigen normen en waarden die je van je ouders mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed en slecht zijn subjectieve begrippen, bedacht door mensen die in een groep leven. Het is dus afhankelijk tot welke groep (maatschappij; geloof; cultuur; etc. ) je behoort hoe de invulling van die begrippen is. Een kluizenaar heeft niet met goed of slecht te maken tot hij buiten de grenzen van zijn kluizenaarswereld komt. In de wereld van vegetariërs is het eten van vlees slecht; bij sommige geloven is het eten van bepaalde vleessoorten slecht; veel mensen vinden het eten van vlees goed.
Goed en slecht heeft met "groepsregels" te maken. Deze regels worden door mensen bedacht, maar de mens tracht ze ook over te brengen op huisdieren (denk aan puppytraining). Als je "zit" tegen een hond zegt moet hij gaan zitten, dat is goed, loopt hij toch door dan is hij niet braaf (=slecht)
Als er goed is, is er ook slecht. Als bepaalt is hoe het moet, is automatisch ook bepaalt wat niet goed is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een mens dat geisoleerd opgroeit vormt volgens jou geen idee van goed en slecht? Is dat je idee of heb je daar een bron van? (ben niet nieuwsgierig...:-)
De vraag die de slang aan Eva in het paradijs stelde begon met: is het ook .... Ieder mens is geboren met een ingeboren kennis van goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De begrippen goed en slecht zijn bewoordingen waarmee gedragingen van mensen of eigenschappen van voorwerpen benoemd worden.

Als iemand slecht is, willen we daarmee aangeven dat deze persoon zich niet alleen niet gedraagt conform hetgeen wij als maatschappij als aanvaardbaar beschouwen, maar meer met zijn/haar gedrag een ander benadeelt.
Voor wat betreft voorwerpen of etenswaren/genotsmiddelen is het niet anders, alles wat de gezondheid schaadt is nu eenmaal slecht en alles waar men baat bij heeft is goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed en fout zijn niets zeggende losstaande begrippen. Of eigenlijk zelfs dat niet. Pas als we het koppelen aan iets anders gaat het iets toevoegen aan bepaalde dingen, waardoor we een betere inschatting kunnen maken.