Bestaat er wel echt een ego?

En als het ego werkelijk bestaat, kan iemand mij dan keihard en wetenschappelijk aantonen dat het er is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ego bestaat niet, met denkt van wel maar het is een globaal geaccepteerd verzinsel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Over één ding zijn alle Verlichten, alle religies het eens. Over veel zijn ze het niet eens, maar over één ding zijn ze het eens en dat is dat de mens door zijn ego afgesloten is voor de werkelijkheid. Het ego, het gevoel, ik ben is de enige hindernis.
Op dat punt zijn de boeddha's, christussen en krishna's het allemaal met elkaar eens. En omdat zij het daar allemaal over eens zijn denk ik dat dit de kern is van hetgeen religie nastreeft. Al het andere is bijkomstig, dit is essentieel - door je eigen ego word je van de werkelijkheid afgesloten.

Wat is dat ego? Waaruit bestaat het? Hoe onstaat het? En waarom wordt het zo belangrijk?

Sla je denkproces gade- want theoretisch kun je het verschijnsel ego niet begrijpen, het is uitsluitend existentieel te begrijpen. Kijk toe als je nadenkt, sla het proces gade en je komt tot een diepgaand inzicht. En als je begrijpt wat het ego is, dan zijn er geen problemen, dan kun je het zonder meer los laten. [...]

Door erop te letten, door je bewustzijn erop te richten verdwijnt het. Het verdwijnt op dezelfde manier als duisternis verdwijnt wanneer je licht maakt in de kamer. [...]

Ht ego bestaat omdat je nooit op je bestaan let; het is de schaduw van je onwaakzaamheid. Welbeschouwd hoef je het dus niet overboord te zetten. Al je ernaar kunt kijken, valt het vanzelf weg. [...]

OSHO - Boek der Geheimen deel 4. hoofdstuk 5.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mooi dat je Osho aanhaalt hierover en wat hij zegt klopt idd.
Wat jammer dat je dat zelf niet zo kon zeggen... Dank je voor het antwoord...
Het ego is geconditioneerd door gebeurtenissen en omstandigheden in je leven.
Zolang je je daar niet van bewust bent, ben je de gevangene van je ego en hol je achter de verkeerde dingen.
Hoe je daar afstand van kunt nemen en je ware intrinsieke ego kunt ontdekken, beschrijft Eckhart Tolle in zijn boek Een Nieuwe Aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en nee, maar volgens mij geven je vragen wel een duidelijke aanwijzing dat je er een hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar wil je dat aub niet door vertellen aan iedereen, want jij bent de enige die dat tot nog toe gezien heeft.. :-)
In de theorie van Freud is het ego je bewustzijn. Daarnaast heb jee een Id en Superego, waarbij Id je onbewuste is, het deel daarvan dat verantwoordelijk is voor drang en lust. Het Superego filtert deze neigingen, zodat je binnen een maatschappij kunt functioneren.