Hoe leer ik mezelf een beetje liever te zien en vind ik wat meer zelfvertrouwen?

Niet dat ik mezelf haat of zo, maar ik ben gevoelig voor onterechte en domme reacties en laat me daardoor uit het veld slaan. Ik ben me bewust van mijn kwaliteiten, maar durf er nauwelijks mee naar buiten komen uit schrik om verkeerd beoordeeld te worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt zoveel liefde en goedheid in je, ze liggen te sluimeren diep in je, totdat jij er wat mee gaat doen.
Wordt je er bewust van en neem een stille tijd om jezelf eens onder de loep te nemen, en ga schat graven in jezelf.
Je moet je er ook van bewust zijn dat als jij jouw waarheid naar buiten brengt, dit tegen reacties zal oproepen.
Want er zijn altijd mensen doende om die waarheid weer te verklaren, of met messcherpe antwoorden om zeep te helpen.
Doe de wapenuitrusting aan van liefde en licht, en je zult vele malen sterker staan, en de wetenschap hebben dat je altijd mensen kunt aansteken, om met je mee te doen.
Misschien geeft het je troost om te weten dat ik je wel accepteer, en graag je mening zou willen horen, en met mij velen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Kijk om je heen.. Er zijn zoveel mensen die mínder kwaliteiten dan jou hebben.

En leg je er bij neer dat je niet in álles de beste bent.. Zou ook niet leuk zijn toch?! Leef nu! Geef jezelf telkens een spreekwoordelijke schop onder je kont!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb twee vragen van je open staan, ik vrees dat dit het antwoord voor de andere vraag was. Maargoed, dat ter zijde.

Domme mensen heb je overal, je bent je al bewust van deze domme mensen met hun domme reacties! Besef dat domme en onterechte reacties vaak voortkomen uit frustratie, jaloezie, afgunst van een ander.. Het zegt dus méér over de persoon wíe het zegt dan waaróver het gezegd wordt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga zitten, doe je ogen eens dicht en kijk eens naar jezelf. Zie jezelf in je hoofd. Glimlach nu eens en zie jezelf als een prachtig persoon (zowel innerlijk als uiterlijk). Wordt nu maar verliefd op jezelf.

Blijf dit herhalen om jezelf te herprogrammeren. Want je huidige zelfbeeld heb je ook zelf gemaakt. Daar was/is vast ook een reden voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door iets minder alles vanuit je hoofd te bekijken maar meer met de voeten op de grond.

Voel de modder onder je voeten, modder is waardevol. Het dringt zich niet op, het wordt vaak verafschuwt, het pretendeert niet meer te zijn dan het is. Modder geeft leven, het is grond om in te wortelen en water om van te leven.

Wees als modder, puur natuur. Laat je verafschuwen door hen die je niet begrijpen maar keer de wereld nooit de rug toe, blijf gewoon als modder. De waardering krijg je alleen als je je laat zien (er bent), en die waardering geeft je ruimte om te groeien in zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen heeft ook te maken met het accepteren van dat je er naast kan zitten, dat je fouten mag maken. Accepteren dat je mens bent net als alle anderen. Dat is liefde voor jezelf, de ruimte om te leven of je het nou goed doet of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat niet zo maar in te vullen. Je zult toch eerst bij jezelf te raden moeten gaan en er achter komen hoe het komt dat je zo weinig zelfvertrouwen hebt.
Wellicht helpt het als je jezelf ervan kunt overtuigen dat jij net zo waardevol bent als om het even wie.
We zijn allemaal mensen, en hebben allemaal ons leven geleefd, de een heeft daar meer hobbels in gehad dan de ander, en dat vormt ons. Probeer naar je kern te gaan, maak keuzes die jou goed doen, maar die niet schadelijk zijn voor anderen. Laat jezelf niet kwetsen door onterechte en domme reacties, maar bekijk de gene die ze plaatsen met een beetje mededogen. Hun hebben hun leven geleefd en wie weet waarom ze zo'n opmerking plaatsen, maar laat jezelf niet daar door uit het veld slaan.
Het is een proces, bij mij heeft het behoorlijk lang geduurd om te leren van mezelf te houden. Maar alleen kan ik niet leven, dus ik probeer ook van anderen te houden. Mensen zouden beter beseffen dat we niet alleen kunnen leven, dat we elkaar nodig hebben, het is daarom ook belangrijk om te proberen niet over anderen te oordelen, met andere woorden, mensen met respect te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden.
Veel sterkte, je komt er wel, want je bent je er al van bewust, nu alleen nog iets er mee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had ik juist ook. Ik ben zelf ook gevoelig en kwetsbaar (volgens mij zijn het gewoon hetzelfde XD). Maar dat is nu wel minder.
Ik denk gewoon van: laat ze maar toch kletsen, ik ken mezelf wel. In een discussie in gaan helpt toch niet.
Of ik lach gewoon :-P Ik weet niet,, maar de laatste tijd lach ik echt om overal, zelfs over mezelf, als ze iets over mij zeggen. Tenminste als het niet zooo erg is kan ik er nog wel om lachen. En ik vraag ook gewoon aan de mensen die ik ken wat ze van mij vinden, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Hmm.. Ja, eigenlijk weet ik niet precies hoe ik er een antwoord moet gaan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken je vraag! Ik heb het ook ondergaan.

Heb er nu geen last meer van omdat ik goed aan mezelf ben gaan werken.

Mijn gevoeligheid is wel gebleven en daar ben ik alleen maar dankbaar voor.

Al heel mooi dat jij je bewust bent van je kwaliteiten!
Dat is al een stap naar het 'zeker'worden van jezelf toe!
Door bewustwording kunnen we immers alleen maar groeien.

Hoe je jezel meer zelfvertrouwen kunt geven? Want m.i. gaat het daar om.

Gebruik je gedachten kracht!

Elke dag voor je gaat slapen zeg je regels op, deze regels zeg je op en terwijl je dit doet, stel jij je voor dat datgene je zegt, ál zo is! Dus niet dat het zo gaat worden maar dat het zo is!

Zeg zo'n 7 maal achter elkaar, hardop op;
Ik ben vól zelfvertrouwen en kán óveral gehéél me zelf zijn!

Visualiseer vooral dat het zo is, zie je zelf vól zelfvertrouwen naar buiten treden, zoáls jij bent.

In het begin kan het wat 'onwennig' zijn om dit te zeggen omdat je het (nog) niet zo voelt, maar wanneer jij héél je gevoel er in legt terwijl je deze regels zegt zul je na een tijdje het écht gaan voelen terwijl je het opzegt. Dan zul je het in het dagelijkse leven ook gaan voelen en ga dan vooral nog door met het opzeggen van die regels en je zult het zijn!

Doe het elke dag! Het beste is om het voor je gaat slapen te doen, dan werkt het na in je onderbewustzijn.
Vertrouw, je verdient het! Ook jij mag zijn wie jij bent in heel je zijn!

Wie zaait, zal oogsten.
Jij zaait in je onderbewustzijn en je zult het uitdragen!

Het is de kracht van positief denken!

'In het verlangen van de ziel, ligt de aanvang
van de zoveelste wonderlijke weg.'
Dr. Joseph Murphy

Succes, vertrouw, je kunt het en je zult bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken je vraag. Het gekke is dat je vaak anderen met een dergelijke vraag wel zou kunnen helpen en jezelf niet.

Probeer eens net te doen alsof iemand anders je deze vraag zou stellen, hoe zou je dan antwoorden? Welke tips zou je zelf mee geven?
Ook een goede methode om tot een antwoord te komen is om iemand in je gedachten te nemen die volgens jou helemaal geen problemen heeft met dit soort zaken. iemand die je bewondert. Wat doet die persoon anders dan jij? Welke eigenschappen heeft deze persoon die jij niet hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rovapu;

Zolang jij je zorgen maakt om wat anderen van je denken, ben je in hun bezit.

Slechts wanneer je geen goedkeuring van buiten meer nodig hebt, kun je over jezelf beschikken.

N.D. Walsch

Lees en herlees bovenstaande regels een paar keer en laat ze goed tot je doordringen.
Het is ONMOGELIJK om het altijd iedereen naar de zin te maken. Het is onmogelijk om IEDEREEN tegemoet te komen in het beeld dat ze van je hebben of hoe ze je graag zouden willen zien.

Door je constant te conformeren aan de ander pleeg je hoogverraad aan jezelf.

Je schrijft; ik ben me bewust van mn kwaliteiten, maar durf er nauwelijks mee naar buiten te komen uit schrik om verkeerd beoordeeld te worden.

Rovapu, jij zult altijd ervaren wat je verwacht te ervaren.
Daar ben je namelijk momenteel op afgestemd. Als je "met je zelf naar buiten komt" zul je altijd alert zijn op die negatieve blik van iemand om je heen. En daarbij zie je de positieve, goedkeurende glimlach van een ander over het hoofd.

Je geeft aan gevoelig te zijn voor kritiek.
Je bent gevoelig voor kritiek omdat je er (nog) van overtuigd bent/ bang voor bent/ dat ze een kern van waarheid bevatten.
Je bent je bewust van je kwaliteiten maar bent niet van ze overtuigd.

Je ervaart nog een verschil met wie je wil zijn en wie je denkt te zijn.
Je voelt je nog onwaardig voor positieve bijval van anderen. Daarom herken je het niet. Of dringt het niet tot je door.

Ga op zoek naar een workshop die je helpt jezelf meer te waarderen.
Let op, niet een die pretendeert dat je moet veranderen. Een die je van al je positieve en goede kwaliteiten in jou bewust maakt.

Lees er boeken over.

Is er iemand in je direkte omgeving die je inspireert? Praat met ze.
Woon een lezing of presentatie bij van iemand die je bewondert.

En vier jezelf elke dag minstens 5 minuten. Schrijf je kernkwaliteiten op en hang het ergens waar je ze steeds weer tegenkomt. Laat ze een mantra voor je worden. Laat ze het gevoel van " ik ben (nog) niet goed genoeg" verdringen.

Baseer je gevoel van eigenwaarde niet op het verleden. Baseer je gevoel van eigenwaarde op de toekomst. In de toekomst ligt je leven, je waarheid.Een die jij elke dag, elk moment opnieuw creeert.
Jouw toekomst begint al over 5 seconden.

Rovapu,je bent precies goed zoals je bent.

Rovapu,je bent PRACHTIG!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna niemand heeft veel zelfvertrouwen. Nee ook niet zij die zeggen het wel te hebben.

Wat zij die het niet als probleem ervaren doen is je er niet door laten leiden (en lijden ook).

Dus ongeacht wat je zelfvertrouwen zegt, doe gewoon die dingen, dus spreek in het publiek en alles wat erbij hoort en laat je niet leiden daardoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp het niet zo goed:
Jij, met je "Inzichten over het leven, zowel filosofisch als pragmatisch, zowel individueel als maatschappelijk"...
en daar heb je al veel mensen gelukkig mee gemaakt.

Maar zelf tob je met allerlei persoonlijke ellende, zoals weinig zelfvertrouwen, vriendschappen die niet lukken omdat je er een tweelingziel van maakt,
Het verleden niet accepteren, niet goed begrepen worden, liever een levensgenieter zijn, etc. etc.

Je zeg in je profiel dat je expertise o.a. is:
"Ideeën over creatieve levenswijze, improviseren en je intuïtie benutten."

Hoe is het dan mogelijk dat je dat allemaal niet op jezelf kunt toepassen?
Hoe is het mogelijk dat jij allerlei mensen vertelt hoe ze gelukkig kunnen leven, helpen met jouw inzichten, terwijl je er zelf niet in slaagt een gelukkig en onafhankelijk leven te hebben?

Misschien moet je je huidige inzichten en ideeen eens wat los laten. Afstand van nemen. Je af vragen of die inzichten wel zo waar zijn.

Misschien ben je wel te veel geindoctrineerd door de figuur van je avatar.
Misschien ben je door omstandigheden wel te veel met jezelf bezig zijn. Anderen voortduren helpen met "goede raad" kun je toch alleen maar vanuit een sterk zelfbeeld?

Je zou een assertiviteitstraining kunnen gaan doen.
Maar dan een stevige zakelijke training.