Het heelal heeft een exacte grootte? Eens of oneens.zie toelichting.

Het universum is opgebouwd uit deeltjes. Alle deeltjes bij elkaar hebben een middelpunt van zwaartekracht. Licht heeft een klein beetje gewicht. Dus alle licht gaat op enig moment afbuigen volgens de aantrekking van het middelpunt van zwaartekracht van alle deeltjes waaruit het universum bestaat. Dus er is een bol waarbuiten zich geen materie zich kan bevinden, sinds de oerknal is de explosiebol gewoonweg niet groter dan een bepaalde doorsnede. En dan hebben buiten deze materiebol een lichtbol die ook een één grootte gebonden is vanwege de zwaartekracht van het universum. Daardoor zou het universum dus een heel specifieke omvang moeten hebben... Eens of oneens?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind je vraag geweldig...maar ik snap er nix van

Het beste antwoord

Eens...

Heel origineel gedacht en heel juist...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt zelf al zo'n beetje de uitleg gegeven op je eigen vraag ik ben het vrijwel met je eens al gaat het ver om te zeggen dat het een bol is laat staan een lichtbol. Het is wel een over het algemeen wetenschappelijk aanvaardbaar feit dat het universum een exacte grote heeft waarbuiten niets zich kan begeven of bestaan. Alleen licht buigt af van alles wat enige materie heeft niet rond het middelpunt van het universum. Hoe het precies zit en wat het einde van het universum is dat is een vraag voor astrofysici en kwantum mechanica deskundigen (2 gebieden die mijn verstand VER te boven gaan) Wat ik wel weet is dat volgens hen het inderdaad zo is dat het universum een exacte grote heeft en (een doorsnede van 156 miljard lichtjaar). Je redenatie klopt helaas niet. De redenatie vanuit astro fysisie gaat niet vanuit licht maar vanuit hitte. We zullen trouwens nooit de grote van het universum vast kunnen stellen want hij breid steeds meer uit. Maar ik ben het met je eens al zijn er gaten in je uitleg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij is er consensus dat het heelal uitdijt, dus oneens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo te lezen zie jij het universum als zijnde begonnen met een explosie en daarna uitdijend, in een bolvorm. Dat klopt. Maar ik meen ook te lezen dat je je voorstelt dat je van buiten naar die bol zou kunnen kijken. Dat klopt niet.

Het universum is inderdaad begonnen in een heel klein volume. Dat volume is sindsdien uitgedijd.

Het is dus niet (of niet alleen) zo, dat sterrenstelsels zich van elkaar verwijderen zoals de brokstukken van een bom zich na de explosie van elkaar verwijderen. Het is ook zo dat de ruimte zelf groter wordt. Niet door aan te groeien aan de buitenkant, maar door uit te zetten, door te expanderen.

Vanaf de buitenkant naar die expanderende ruimte kijken kan niet, want er is geen buitenkant.

Wat grootte betreft: het heelal heeft een straal van 13,6 miljard lichtjaar, dus een diameter van 27,2 miljard lichtjaar. Dat komt doordat de oerknal 13,6 miljard jaar geleden plaatsvond; sindsdien is de ruimte met de lichtsnelheid groter geworden, dus nu is de straal 13,6 miljard lichtjaar. Als alles zo doorgaat zoals nu, is over een miljard jaar de straal van het heelal opgelopen tot 14,6 miljard lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi gezegd en uitgerekend beredeneerd, calculator...
Nul-dimentionele punt heeft geen afmetingen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Exacte grootte' impliceert 'meetbaar'. Maar 't heelal is niet meetbaar. Grootte is relatief t.o.v. het heelal zelf. T.o.v. van zichzelf is 't altijd even groot.