Hoe kun je het beste leven in het 'nu' ?

Dus niet leven in het verleden en je afvragen waarom je zoveel pijn hebt gehad..
Of leven in de toekomst, wat er allemaal nog moet gebeuren, wat er allemaal nog moet worden bereikt, wat er allemaal nog ligt te wachten!

Dus hoe leef je echt in het NU!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn erg veel boeken over 'mindfullness'- zo noemen de amerikanen leven in het 'nu'.

Het beste antwoord

In het hier en nu leven betekent: bewust leven. Enkel bezig te zijn met wat je nu doet. Een oefening daarop is bijvoorbeeld alles net iets trager doen dan je gewend bent. De hier en nu-staat kan je ook bevorderen door zen-meditatie of mindfulness-oefeningen. Een grote zen-filosoof Shunryu Suzuki zei ooit: doe alles alsof je het voor de eerste keer doet.
En wat mij betreft evengoed: doe alles alsof je het voor de laatste keer doet.

Het liedje "Als er nooit meer een morgen zou zijn" van Marco Borsato vind ik persoonlijk ook een heel goede bewustmaker om meer in het hier en nu te leven ("... los uit de greep van de tijd").

De simpelste en beste manier om in het hier en nu te leven is: doen wat je zo graag en goed doet dat je er helemaal in opgaat, dat je de tijd vergeet. Dit heet "flow".

Op zo'n moment vallen al je zorgen en verlangens weg, vallen verleden en toekomst weg. Dus blijft enkel het nu over! :-)

Hoe meer je in flow leeft, hoe meer je ook de inspiratie en creativiteit vindt om alles goed aan te pakken. Alles gaat vlotter. Je voelt je gedragen, deel van een geheel. Je leeft je leven zelf en wordt niet meer geleefd. Je bent helemaal "jezelf". Niks dan voordelen, toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat moet je leren en dat is niet eenvoudig.
Tegenwoordig wordt dat mindfulness genoemd.
Mindfulness is een methode die je leert op een accepterende manier om te gaan met alles wat zich aandient in het leven van alledag.
Het omvat: ’aandachttraining’, ‘in het hier-en-nu aanwezig zijn’, ‘opmerkzaamheid zonder oordelen’ en
‘acceptatie van dat wat er is’.

Het is de bedoeling dat je dagelijks oefent en dat moet je zien in te passen. Misschien vind je de oefeningen in eerste instantie wel suf of erg lang duren. En dan kan het ook nog zo zijn, dat je in het begin juist meer gestrest raakt van het oefenen, terwijl je mindfulness ging doen om te ont-stressen. Iedereen zal in meerdere of mindere mate tegen deze zaken aanlopen. En het enige motto is: blijven oefenen.

Er zijn veel websites over dit onderwerp. Hier vind je meer informatie en ook oefeningen die je alvast zelf kan doen.

http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/mindfulness/oefeningen.html

Je kunt ook trainingen doen bij bijv. een psycholoog in de buurt en die worden voor een groot deel vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is er helemaal geen nu!
We leven in het verleden ,onderweg naar de toekomst.
Alle gedachten die we nu hebben komen uit het verleden.
Alle woorden die ik nu typ, zijn net bedacht, 5 sec. geleden of nog wat langer.
Als we praten dan zijn de woorden die we spreken van gedachten die al voorbij zijn.
Hooguit het gevoel wat we nu hebben is misschien heel even nu.
Nu, is het moment dat we gaan denken hoe we ons voelen, maar ook dat is eigenlijk niet in tijd uit te drukken.
We leven in het verleden en zijn onderweg naar de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door iedere dag 'opnieuw' te beginnen.

Het verleden en de toekomst loslaten en je aandacht richten op wat er vandaag gebeurt. Dat betekent niet dat je niet aan het verleden mag denken of geen plannen voor de toekomst mag maken. Alleen mogen deze twee niet de meeste aandacht krijgen, anders mis je al het moois van dit moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de meest moeilijke deel in je leven. Leven in het nu.
Het zijn onze eigen gedachten die ons in het leven bezig houden.Die kunnen je enorm in de weg zitten.Zeker als het iets vervelends betreft kunnen wij mensen er enorm om blijven malen.Het leven in het nu is iedere dag weer als een nieuwe dag ervaren en waardering hebben voor alle dingen die je wel mag mee maken en kunt doen.Gedane zaken nemen geen keer dus accepteren dat het dan zo moest zijn. Waarom het gebeurt kan niemand vertellen. Verleden en heden hoef je niet te vergeten maar het mag je niet beheersen