Hoe kun je vaststellen wat je levensles is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval kan je beter spreken van 'levenslesSEN'...;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben zelf geen levensles, maar fungeren ter illustratie voor de lessen van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@simplynotedit: klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je vraag wel mooi en zinvol Snoeske! + !

Het beste antwoord

Wat een mooie vraag, en ik snap de diepere bedoeling van je vraag.
Levenslessen worden vaak op je pad geplaatst, met de bedoeling dat je er wat van leert, en dat je verstaat dat het een levensles is.
Door bewust te leven en te denken, versta je de diepere bedoeling van een levensles, en zul je hem meer naar je toe trekken, om hem te doorgronden en te doorleven.
Als je terugkijkt op je leven begrijp je vaak de dingen die je meegemaakt hebt.
Je ziet een duidelijke lijn, en dingen die je vijf jaar geleden nog niet begreep, snap je nu wel.
Dat was dus een levensles.
Soms zijn die levenslessen moeilijk, en kom je in opstand ertegen, maar altijd kom je er weer wijzer en rijper uit.
Je moet bereid zijn om te willen leren, en het te doorvoelen met je hele wezen.
Anders zullen steeds dezelfde lessen op je pad komen, net zolang tot jij het begrijpt.
Leef bewust, en denk bewust, en je zult het verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je laat het klinken alsof elk mens ter wereld komt met een unieke les, en dat het de kunst is er achter te komen welke dat is. Zo werkt het echter niet.
Het leven heeft heel veel lessen te leren, en gaande je leven kom je daar 1 voor 1 achter. Na elke (negatieve, maar vaak ook positieve) ervaring kom je er een stukje wijzer uit en heb je weer iets geleerd. En dat houdt nooit op, dat gaat je hele leven door. Uiteindelijk is misschien het leven zelf wel de les. Maar bij mijn weten is er geen examen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet een levensles.

Levenslessen zijn alles wat je leert van het leven zelf.

Al jouw ervaringen, de goede en de minder goede, daar kun je van leren. Daar kun je wijzer van worden.

Meestal ook gelukkiger.

Een van de levenslessen is dat je altijd kan veranderen,
dat je de dingen die niet goed gaan, altijd kan omzetten, dat jij zelf de regie hebt over jouw leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bedoelde je te vragen hoe je kunt vaststellen wat het levensdoel is. Ook geen makkelijke vraag, sommigen zien het als hun doel, deze vraag te beantwoorden, anderen zeggen dat het leven op zich het doel is. Een andere groep zegt dat er geen doel is. Het ligt maar aan je achtergrond, en je interesse als je je in godsdiensten en levensbeschouwing gaat verdiepen.

Ben bang dat dit antwoord je niet veel verder helpt, misschien een klein stapje, maar je moet maar bedenken; de grote denkers zijn er ook nog niet uit
13 jaar geleden
dat kun je niet.
gedurende je leven kun je wel wat meer inzicht verwerven in waar het omgaat in jouw leven.
diverse levenslessen spelen zich af
en openbaren zich
op stageplek aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nooit een levensles. En als je een levensles onder de knie hebt volgt er wel weer een nieuwe. Sommige mensen kampen hun hele leven met bepaalde levenslessen. Keer op keer vallen ze in dezelfde kuil. Het leren zien en veranderen hiervan kan een mensenleven duren en soms ook los je het helemaal niet op.

Een aantal primaire levenslessen :

- Acceptatie: Eigenwaarde en acceptatie van jezelf.

- Aanpassing: Je kunnen aanpassen aan veranderingen in je leven.

- Zijn: Leren leven in het nu, zonder steeds maar iets te moeten zoeken.

- Mensenlievendheid: In harmonie kunnen leven met je medemens, zonder te oordelen of te beoordelen.

- Communicatie: Leren je te uiten vanuit je hart.

- Creatie: Het tot uiting kunnen brengen van je talenten.

- Grenzen stellen: Je individualiteit tot uitdrukking brengen via grenzen.

- Integriteit: Leven in harmonie met jezelf.

- Liefde. Leren liefde te geven en te ontvangen.

- Vertrouwen: Vertrouwen in jezelf en je eigen krachten.

- Waarheid: Verantwoordelijkheid durven nemen voor je daden en niet weglopen voor de waarheid.

- Genade: Leren vergeven, jezelf en de ander.

Heel veel mensen hebben te kampen met een of meer van deze levenslessen. Het kan ook veranderen door de jaren heen. Zo kun je jaren achterelkaar met het levensles Liefde bezig zijn en plotseling lijk je deze onder de knie te hebben en ontdek je dat je moeite hebt met Grenzen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat je wél levens 'lessen' hebt, in meervoud dus.

Het kunnen veel verschillende dingen zijn.

Om maar een voorbeeld te geven;
Er zijn mensen die altijd maar wéér over hun grenzen heen laten gaan, dit kán één van de levenslessen zijn.
Leren vooral goéd voor jezelf te zorgen, je grenzen te stellen.

Wanneer iemand dit niet goed voor elkaar krijgt, zullen zij merken dat zij steeds opnieuw tegen het zelfde probleem aan lopen, net zolang totdat zij zich er bewust van worden en er aan willen/kunnen/mogen werken.

Ik zie het leven als een 'leerschool'.
We hebben veel te leren in ons leven, dat kunnen veel verschillende dingen zijn. Door levenservaring kun je er achter komen wat voor jóu een les is.

Het belangrijkst wat ik je mee wil geven is;
Leef bewust, probeer in liefde voor jezelf en voor de ander te leven. (ver)Oordeel niet.
Juist dan ontdek je wat jouw levenlessen kunnen zijn.

Ik geloof dat dit één van onze grootste levenslessen is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kom nog even terug op je vraag; vaststellen?

Je kunt niet vast stellen, alleen maar hopen, vertrouwen dat jij de juiste keuzes maakt.

Nogmaals, leef in liefde, integer en wees vergevingsgezind voor jezelf en de ander!

Toegevoegd na 3 minuten:
De levenslessen houden nooit op!
Er volgen steeds weer nieuwe naarmate jij je bewust wordt van jouw manier van leven, in het leven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt zien hoe je levensles is door naar je leven te kijken. Zijn dit veel up's dan zit je goed en zijn dit veel down's dan zit daar een les in om het anders te doen. Het gaat met name om hoe jij tegen dingen aankijkt. Als je het niet snapt dan komt dat iedere keer weer terug tot je het wel snapt en dan volgt er weer wat nieuws.

Toevallig was vanavond dr. Phill op de tv over 5 jongens die ten onrechte beschuldigd zijn van groepsverkrachting. Je begrijpt dat deze jongens enorm beschadigd zijn en dr. Phill legde ook uit dat je moet kijken hoe je hier zelf mee omgaat en tegenaan kijkt. Ga je de slachtofferrol in of ga je door en overwin je de vooroordelen door te bliijven vechten. Dit zijn allemaal levenslessen en iedereen krijgt ermee te maken op wat voor manier dan ook want dit is het leven.

Zonder down's kun je namelijk de up's niet voelen in je leven.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik ongeveer begrijp waar je heen wilt met je vraag.
Een oefening hiervoor is:
Schrijf je eigen begrafenisrede.
Hoe wil je dat mensen over je praten na jouw dood?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een levensles kan je niet zo één, twee , drie vast stellen.
Een goed medium kan je er wel bij helpen, maar dan nog zal deze niet alles vertellen.
Als je je levensles zou weten.......dat is ongeveer hetzelfde als de antwoorden van je examen al stiekem inkijken voordat je de vragen krijgt
Is dat wat je wilt ? Nee, toch ? Dan is er geen verrassing meer. Geen uitdaging. Hoe mooi of pijnlijk deze ook kan zijn.
Leef met volle teugen, alsof iedere dag je laatste is.
En aan het einde van de rit krijg je vanzelf je antwoord ;)