Hoeveel zintuigen heeft de mens 5 of 7?

5 zou iedereen meteen zeggen, maar zijn Denken en Voelen niet ook 2 zintuigen? Door middel van de zintuigen worden we gewaar van de wereld op de een of andere manier. Dan zouden we dus ook Denken en Voelen als zintuig moeten beschouwen?
Eens of oneens?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Oneens. even de 5 menselijk zingtuigen op een rijdje: Horen, zien, voelen, ruiken, proefen. voor deze zintuigen heb je zowel een deel van je lichaam nodig en het meest belangrijke je hersenen. Beste voorbeeld zijn je ogen je kijkt eigenlijk niet met je ogen maar met je hersenen. Deze zetten de externe prikkels van je ogen om in beelden die wij kunnen begrijpen. Denken en voelen gebeurt eigenlijk alleen in je hersenen en heeft voornamelijk te maken met hormomen en denk patronen. Je hebt hier dus geen externe prikkels voor nodig wat juist het hele woord zintuig definieert. ----- stukje uit de vandale: zin·tuig het; o -en 1 orgaan dat in staat is uitwendige prikkels op te nemen: oor, oog, neus, tong en huid - vermogen om uitwendige prikkels op te nemen: gehoor, gezicht, reuk, smaak en gevoel ------

Bronnen:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...

Welke vijf zintuigen denk jij dat er zijn dan? Volgens mij is voelen namelijk een van de vijf (schoolboek) zintuigen. Ik denk ook niet dat denken een ander zintuig is. Een zintuig stelt een organisme in staat tot perceptie. Denken is een (bewuste) interpretatie geven aan deze perceptie en werkt dus op basis van de zintuigen.

Dan zouden het er 4 of 6 zijn, ipv 5 of 7. Je hebt immers: zien, ruiken, proeven, horen en naar mijn idee hoort voelen hier toch zeker bij, dan zit je op 5. Met denken erbij zouden het er 6 zijn, welke had jij in gedachte als 7e dan? Ik denk niet dat denken erbij hoort, want dat kan je zelf sturen, en de andere 5 zintuigen niet.

Xinix bedoelt met voelen niet het gebruik van de tastzin, maar bv op je 'gevoel' afgaan.

Ik durf bijna Wikipedia niet meer aan te halen, maar er zijn 9 menselijke zintuigen: gezichtsvermogen, gehoor, reukzin, smaakzin, tastzin, thermoceptie, nociceptie, evenwichtszin, proprioceptie. De eerste vier: gezichtsvermogen, gehoor, reukzin en de smaakzin vormen samen de speciale zintuigen. Voelen kan men onderverdelen in drie aparte zintuigen, alle drie voornamelijk gelegen in de huid. Dit zijn tastzin (aanraking/druk), thermoceptie (warmte en kou) en nociceptie (pijn). Deze drie vormen de somatische zintuigen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zintuig#mense...

Oneens. Dat wil niet zeggen dat denken en voelen niet belangrijk zijn, maar je zou net zo goed kunnen beweren dat spijsvertering, zweten en slapen zintuigen zijn.

De mens heeft 5 zintuigen. Daarmee nemen we de omgeving waar. De reden waarom gevoel en verstand niet tot de zintuigen behoren, is omdat we met gevoel en verstand niet waarnemen, maar interpreteren.

Wat een zintuig precies is ligt in de spreektaal. In werkelijkheid liggen er vaak meerdere zenuwnetten over elkaar heen. Vergeet de 'proprioceptie' niet! Dit is het zintuig dat je vertelt hoe je lichaam zich houdt en je spierspanning etc.

6 (oor, oog, huid, neus, tong, mind)

Volgens Aristoteles vijf, maar hedendaagse wetenschappers denken dat we minstens 10 en misschien zelfs 33 hebben. Hoeveel ze er tellen, is afhankelijk van hun definitie, maar in alle gevallen zijn het er meer dan het klassieke rijtje van zicht, gehoor, reukzin, smaakzin en tastzin. Is evenwichtsgevoel bijvoorbeeld een zintuig, of intuïtie? Denken en voelen zouden hier dan ook onder vallen. Ik geloof zelf zeker dat er meer dan 5 zijn, maar dat wij deze niet allemaal kennen/gebruiken/toepassen.