Het bewust gaan slapen is zo´n intense angstaanjagende ervaring dat er een periode aan vooraf moet gaan van droomslaap. Eens of oneens?

Nou simpelweg omdat er altijd een periode van droomslaap aan vooraf gaat, bewijst dat het een te intense en een te angstaanjagende ervaring is. In feite is in slaap vallen niets anders van bewust bewusteloos vallen of bewust sterven... Dus de vraagsteller is het er mee eens...

ik ben niet exact duidelijk met slapen bedoel ik diep-slapen...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Klopt helemaal...
Het gaan slapen is aan beide zijden ingebed in een periode van droomslaap, gewoonweg om trauma te voorkomen. Welke persoon kan het aan om bewust bewusteloos gemaakt te worden. Zelfs in het ziekenhuis geeft men premedicatie voor een operatie... Wie vindt het niet eng om bewusteloos gemaakt te worden en verzet zich er niet tegen?
Het is ook zo dat als men te snel het proces van wakker worden doorloopt je een heel akelig gevoel overhoudt... Wie herkent dat niet, je staat op, helemaal gedissocieerd, je weet helemaal niets meer, niet hoe laat het is, waar je bent, hoe je heet enz enz... Ken je dat niet? Dat komt omdat het allemaal te snel is gegaan en je hebt je identificatie niet helemaal afgemaakt...

Maar de stelling klopt helemaal...

Heel goed...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Oneens, misschien is het wel gewoon bedoeld om tot rust te komen zodat je uberhaupt kunt gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, als er een periode van droomslaap voorafgaat aan in slaap vallen, bewijst dat alleen dat er een periode van droomslaap voorafgaat aan in slaap vallen. Die droomslaap kán een zelfbeschermingsmechanisme zijn, maar dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt ik heb de vraag wat aangepast, dank je voor het aan te tonen dat ik zat te slapen...
Niet mee eens. Als bewust slapen zo een ontzettende angstaanjagende ervaring is dan zouden naar mijn mening 10 tallen miljoenen mensen in de wereld aan insomnia moeten lijden vanwege de angst die ze hebben om te gaan slapen. Ik zelf kan heerlijk rustig gaan liggen met het besef dat ik lekker ga slapen...het bewust sterven in je vraag begrijp ik niet helemaal. Eigenlijk vind ik heel de vraag een beetje onduidelijk.
Het gaan slapen is voor een gezonde volwassene mens niet angstjagend omdat het zo belangrijk is voor het lichaam en geest. Bij mijn weten vinden de meeste mensen het dan ook heerlijk om lekker onder de wol te kruipen als ze moe zijn of zich niet lekker voelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hoeft niet per definitie zo te zijn denk ik. Overigens, als het werkelijk zo een angstaanjagende ervaring is, waarom zouden mensen dan gaan slapen (je weet immers dat je dan "buiten bewustzijn" zult zijn) en waarom is het niet angstaanjagend als er een periode van droomslapen aan vooraf is gegaan?

Ik denk eerder dat de droomslaap er voor dient om tot rust te komen en impressies te verwerken, zodat alles verwerkt is en je echt volledig tot rust bent gekomen en rustig kunt slapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens. Als deze vraag waar zou zijn zou niemand meer vrijwillig onder narcose gaan. Bij een algehele narcose worden je denkgeest echt uitgeschakeld. Als de dokter zegt begin maar te tellen dan mag je blij zijn als je 5 haalt.. maar dan is het ook echt een diepe slaap zonder voorafgaande droomslaap.

Het idee is misschien wat angstaanjagend maar op zich valt de ervaring wel mee. Het is net als met alle angsten, als je een paar keer door je angstige situatie heen gaat, wordt het vanzelf minder angstig en uiteindelijk wordt het een neutrale ervaring. Dat zou met meteen diepslapen ook zo kunnen zijn als je niet anders gewend was.

Ik denk echter dat het voor onze overleving als soort niet goed zou zijn om zo acuut en diep in slaap te vallen. Het risico om gewond te raken of erger is heel groot als de slaap zo plotseling en diep zou komen. Ik denk dat de droomslaap een geleidende schaal is..zodat je nog altijd wakker kan schrikken bij gevaar. Dat is nodig voor de overleving van de soort. Zou dat mechanisme namelijk niet werken, dan zouden we vroeger snel opgegeten worden of nu plotsklaps achter het stuur in slaap vallen.
En in een diepslaap kan je doorgaans een kanon afschieten voordat iemand eindelijk eens wakker wordt..of niet ...