Stelling: Mensen geloven iets omdat ze het niet zeker weten?Eens of oneens?

Niemand gelooft dat de zon opkomt, gewoonweg omdat we weten dat dat zo is... Je gaat pas iets geloven als je het NIET zeker weet, dit is de stelling...
Dus alle geloven (Islam katholieke enz enz) kunnen derhalve gekenschetst worden als ontspruitend uit het NIET-WETEN...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Mee eens... op het moment dat ik er niet zeker van ben of iets waar is, kan ik doen alsof het waar is en dan noem ik dat er in geloven.
Als ik iets geloof, houd ik mezelf eigenlijk voor de gek... maar als ik het absoluut zeker weet... absoluut zeker weet dat iets waar is, dan weet ik...
En bij nader inzien blijkt dat niet zo heel veel te zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Ik zou het niet weten....
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof je dat, of weet je dat zeker?
AWM
15 jaar geleden
Geen idee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
scherpe opmerking Guidance
Maar toch klopt die stelling niet... Want als je iets niet zeker weet, hoe kan je d'r dan in geloven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het WEL zeker weet, waarom moet je dan nog geloven... is toch waanzin als je dan blijft geloven terwijl je het al WEET...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus... Eigenlijk kan geloven niet :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan weet je dus alles zeker...
dat is mooi...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof 't wel. Euh...
Ja, als je een vaag vermoeden hebt, ga je er misschien in geloven, en geloven wordt pas weten als je het kan bewijzen...
Toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eens ..Geloven betekent: ''niet zeker weten''...anders had het wel Het Zeker Weten geheten ipv het Geloof..;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
antwoord niet van naatje pet... heel goed dus...
 ge·loof het; o -loven 1 het vertrouwen in de waarheid van iets 2 een vast en innig vertrouwen op God 3 godsdienst

 ge·lo·ven geloofde, h geloofd 1 vast vertrouwen in het bestaan van iem of iets: ~ in (of: aan) God 2 voor waar houden op het gezag ve ander 3 menen, denken: ik geloof dat hij ziek is 4 een godsdienst aanhangen || eraan moeten ~aiets onaangenaams moeten ondergaan; b) vernield worden; hij gelooft het wel maakt zich geen zorgen

Mee eens dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je iets gelooft, neem je het aan als schijnzekerheid. Je gaat er mee om alsof je het zeker weet, terwijl je het eigenlijk *niet* zeker weet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de narigheid begint vaak bij mensen die menen zeker te weten wat ze geloven en daar anderen van willen overtuigen, voor hun bestwil, desnoods met geweld...

Dit geld helaas voor nogal veel geloven, zo door de eeuwen heen...

Pas wanneer je twijfelen gaat, overwegen, discussieren, en vooral NIET zeker weten, zou het wel eens kunnen zijn dat je tot een mooi geloof komt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mensen geloven iets omdat ze het niet zeker weten....even denken.... zeker weten en geloven zijn compleet verschillende dingen. Dat door elkaar halen is oorzaak van veel ellende.
Alleen als het gelijkwaardige begrippen betreft zou het woordje 'omdat' kunnen.
Voorbeeld: iemand kan niet schaatsen OMDAT hij al kan fietsen. Hier zie je dat het onzinnig is om het woordje 'omdat' te gebruiken. Dat is in de vraag _denk ik_ ook zo Ik zeg EENS
als je bedoelt dat geloven=niet zeker weten Ik zeg ONEENS
Als je zowel kunt 'zeker weten' (is wetenschap bedrijven) maar ook 'geloven' (is een aanduiding van hoe ik tegen de wereld en de mensen aankijk, en hoe we om zouden kunnen gaan met elkaar)
Ik vind het een lastige stelling.

Je gelooft iets omdat je het niet kan aantonen. Voor mij is iets geloven, een soort van zeker weten. Enkel kan ik het niet aantoonbaar maken voor anderen.

Geloven zit in de beleving, in de ervaring. Je maakt iets mee, je ervaart iets en dat heeft een impact op je. Dat kan je niet meer ontkennen, dat valt anderszins niet te verklaren maar je kan het enkel vertellen aan anderen. Je kan het niet aantonen zoals ik je de zon kan laten zien opkomen.. of kan meten hoe warm het buiten is (met een thermometer).

Daar zit het probleem met geloof en zeker weten. Voor velen is geloven, zeker weten. Echter het is niet gebaseerd op duidelijk meetbare en waarneembare, eenduidige zaken zoals een zon die opkomt of een aarde die rond is. Alhoewel ze dat laatste in eerste instantie dus niet geloofde..

Grappig is wel dat elk ding dat aantoonbaar zeker wordt, eerst ontstaan is door een geloof. Iets waarvan je geloofde dat het kon. De gebr. Wright hadden nooit een vliegtuig kunnen laten vliegen als ze niet eerst er in gelooft hadden... nu weten we zeker dat we kunnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helemaal mee eens, daarom heet het geloven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt voor de gewone dingen wel, maar niet voor een "geloof".
Een geloof is een overtuiging, dus iets wat je zeker denkt te weten.
Ik wil niemand beledigen, maar misschien is dan dat wat je denkt een denkfout.
(hier komen we niet uit)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In eerste instantie lijkt het heel makkelijk en juist, maar ik weet het toch niet 100% zeker.

Ik denk dat je pas iets zeker weet als je het goed hebt onderzocht en bewijzen hebt dat het zo is. Je voorbeeld van de zon bijvoorbeeld. Jij zegt iedereen weet het zeker dat ie morgen weer opkomt. Maar weet je dat wel zeker? en waarom? alleen omdat ie vandaag (en voor een paar mijoen jaar daarvoor) ook is opgekomen? wat nu als er uit het niets (lees: welke wij niet zagen aankomen) een hemellichaan tegen de aarde stoot en deze uit haar baan brengt waardoor één zijde (waar jij net woont :)) nooit meer zonlicht te zien krijgt?

De kans is heel klein, maar toch zeg jij zeker te weten dat het niet zo is. De kans dat een God bestaat en de bijbel volledig juist is, is (in mijn ogen) ook vrij klein. Maar net zoals jij in je voorbeeld zeker bent van de zon, kunnen mensen ook zeker (denken) te zijn van hun "geloof".

Dit bracht mij dus in verwarring. Uiteindelijk denk ik dat de stelling juist is, maar je verder uitleg niet. Alleen als aanvulling op je stelling zou ik willen zeggen dat mensen ook dingen zeker dénken te weten terwijl ze dit eigenlijk geloven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die XiniX;

Ik denk dat de kern van geloven is ergens zodanig van overtuigd te zijn dat je denkt af te kunnen zien van wetenschappelijk of fysiek bewijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
verschillend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oneens, als je echt gelooft, weet je het zeker!

Als jij mij iets vertelt en ik geloof je voor 100% dan kan ik zeggen dat wat jij zei waar is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou eerder zeggen;Mensen geloven iets omdat ze twijfelen of denken het zeker te weten.
Je hebt mijns inziens twee vormen van geloven.
1) Ik geloof dat we zo gaan eten , als : ik denk dat we zo gaan eten maar ik weet het niet zeker.
2) Ik geloof in god, als: ik heb de stelligste overtuiging dat god bestaat zonder dat hiervoor een aanwijsbare reden is.
Of , de meer fysieke vorm: kinderen geloven in Sinterklaas.

Voor wat betreft je toelichting zou ik wensen dat de verschillende religieuse groeperingen wat meer zouden twijfelen.
Dit zou een hoop ellende voorkomen geloof ik (2)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij gaat het vooral over iets graag willen en steun nodig hebben om je eigen denken wat lager te kunnen houden. Je stelling is sowieso waar, aangezien er absoluut geen bewijs is te vinden voor de pijlers waarop het geloof is gebaseerd en ze dus ook niet zeker kunnen weten dat het zo is geweest. Plus dat je met enig logisch nadenken ook zelf kan verzinnen dat het niet eigenlijk zeker niet zo is geweest..