Wat is onvoorwaardelijke liefde?

Toegevoegd na 3 uur:
en is het mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag kundalini! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag, maar moeilijk antwoord, want deze liefde gaat heel ver, vaak te ver!
+

Het beste antwoord

Liefde geven om niets.
De ander liefhebben, zonder er 'iets' van terug te verwachten.
Je geliefde niet proberen te veranderen naar jouw of andere maatstaven, maar hem/haar accepteren en 'nemen' voor wie hij is.
Je medemens liefhebben zoals jij jezelf lief hebt; hem zien en behandelen als gelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (20)

Liefde zonder voorwaarde

Toegevoegd na 4 minuten:
zo moeilijk was ie toch niet Kundalini? :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van elkaar houden met acceptatie van alle minpuntjes van de ander. Wat er ook gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij krijgt pluspuntjes! geen minpuntjes van de ander
Onvoorwaardelijke liefde is iets wat niet bestaat.

Immers, als we zien dat onze partner zich niet houdt aan de gemaakte afspraak dan vertroebelt dat de relatie, soms zo erg dat de relatie meteen over is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onvoorwaardelijke liefde voor je kinderen bestaat zeker
itsme
14 jaar geleden
alleen maar als ze nog klein en dus onschuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor ook als ze volwassenen zijn. De moeder van een crimineel zal verdriet hebben om haar kind, boos zijn op haar kind, maar wel van het kind blijven houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het met je eens itsme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme en @ kundalini hebben jullie kinderen?
itsme
14 jaar geleden
@nelly3
:-) kinderen en kleinkinderen...
en heel veel levenservaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar jij houd niet onvoorwaardelijk van je kinderen? Mensen kunnen veel verschillen.
itsme
14 jaar geleden
Ik hou voorwaardelijk ongelofelijk veel van mijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan.
Ik houd onvoorwaardelijk ongelooflijk veel van mijn kinderen, voor mij zitten er geen voorwaarden aan die liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 kinderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de voorwaarde = luister naar mij, ik ben je ouder!
Dat is als je van iemand zo veel houdt, dat wat dat persoon ook doet of zegt, je liefde voor hem/haar nooit afneemt. Denk aan moeder en kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijzonder onverstandig.

Het is gewoon zo'n term die heel romantisch klinkt, maar plots een stuk minder romantisch is als het gaat om een vrouw die blijft bij de man die haar regelmatig in elkaar slaat en verkracht, omdat ze 'onvoorwaardelijk van hem houdt'. Dan heet het ineens toch maar een slachtofferrol.

Mijn liefde is voorwaardelijk. Dat lijkt me wel zo gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
dat is exact wat ik ook bedoel te zeggen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of emotionele afhankelijkheid en ingesleten patronen zijn de *reden* waarom de bewuste mishandelde vrouw geen voorwaarden stelt aan haar liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat waar is, dan heeft ook die vrouw voorwaarden gesteld aan haar liefde. Onvoorwaardelijke liefde bestaat dan ook voor haar niet. Alleen is ze blijkbaar te bang om te vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht maar tot je kinderen krijgt ; dan weet je ineens wat onvoorwaardelijke liefde is.
Voor je partner ben ik het 100 % met je eens (dus een plusje en geen minnetje). Die MOET actief van beide kanten komen.
Onvoorwaardelijke liefde is een liefde wat op een hoger plan bestaat.
Echte liefde kwetst niet, verbind mensen met elkaar, geeft zonder wat terug te verwachten.
Echte liefde richt zich ook op het goede van de mens, denkt positief, is vriendelijk en behulpzaam.
Ware liefde zal helend zijn voor zowel de natuur, het dierenrijk, en de aarde zal goed beheerd worden.
Het universum is gevuld met onvoorwaardelijke liefde, je hoeft het alleen maar te grijpen en naar je toe te trekken.
Veel liefde toegewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onvoorwaardelijke liefde heb je voor iemand of iets, zonder voorwaarde. Maakt niet uit wat er gebeurt, je zal altijd er van blijven houden. Er is geen enkele voorwaarde of eis die je eraan stelt. De liefde voor je kind bijv. zal altijd blijven als moeder zijnde. Het kind hoeft hier niets voor te doen of te laten, die is er voor altijd. Je stelt dus geen voorwaarde hiervoor. Voor je partner,dat is wat anders. Hieraan zijn gevoelsmatig toch wel enige voorwaarden gesteld. Hoeveel je in het begin ook van je partner gehouden hebt, het kan zomaar omslaan in haat als hij/zij zich niet aan de voorwaarden gehouden heeft en je bent geestelijk of lichamelijk mishandeld door diegene, je voelt je dan verraden en misbruikt en als je je dan eindelijk ervan overtuigd hebt dat er geen liefdesgevoel meer is maar echte haat, kan je je niet voorstellen dat je ooit van diegene gehouden hebt en is al het gevoel weg. Als je kind je verraad of mishandeld of....
doet het enorme pijn, je verafschuwt hem/haar, je kan dan een enorme hekel aan je kind krijgen,maar zodra het kind in nood zit, bij je aanklopt voor hulp, je nodig hebt, zal je als moeder ( meer nog dan als vader vaak) toch weer je onvoorwaardelijke liefde aan moeten spreken en het met open armen ont(op)vangen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niets van.
Dat geromantiseer van moeder - kind relaties.
Als je kind je mishandelt...........
er zijn genoeg moeders die niet van hun kind houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar +
amc
14 jaar geleden
momopoyolo@ De vraag was;"is dat mogelijk"en het is zeker mogelijk! Het is ook geen geromantiseer, het is een feit, zeker bij mij en met mij nog zo veel moeders!Er zijn er vast wel bij, waarvan de relatie dusdanig verstoord is dat ze een hekel aan hun kind hebben gekregen maar over het algemeen is de liefde voor je kind zonder voorwaarden!
Iemand kunnen vergeven en altijd van zo iemand blijven houden.

Toegevoegd na 32 seconden:
Zoals een moeder van een kind kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefhebben zonder voorwaarde. Hoe iemand ook is, wat iemand ook doet, hoe iemand ook leeft, je houdt van hem. Je zoon moordt, je dochter hoereert. Alleen moeders kunnen dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al onze zakheden en fouten

vergeven en vergeten

tot de dood ons scheidt van elkaar houden en steunen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde zonder voorwaarden.
Dat is heel hard werken in een relatie.
Maar vooral hard werken aan jezelf.

Maar al te graag scheppen wij onze partners naar ons eigen evenbeeld.
Kan je de ander laten in zijn mogelijkheden en onmogelijkheden.
In zijn goede dingen maar vooral ook in zijn foute dingen.

Kan je vergeven...compassie voelen, je ego loslaten,
buiten de normen en waarden staan, durf je voor je liefde te kiezen, gewoon omdat je dat voelt.
Onvoorwaardelijke liefde is een reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat moeder therasa gedaan heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
theresa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde zonder voorbehoud. En jazek is dat mogelijk. Waarom niet? Als je echt van elkaar houd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geven en nemen het is mogelijk door strijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onvoorwaardelijke liefde is dat je diegene die je onvoorwaardelijk lief hebt, álles gunt.
Mee kunt genieten waar hij/zij van geniet. Blij zijn dát die gene geniet.
Alles kunt vergeven, ook al heeft het je zo gekwetst.

Wanneer je het hebt over onvoorwaardelijke liefde in een liefdesrelatie, dan zou het betekenen dat je álles verdraagt, blij bent voor hem/haar wanneer deze liefde heeft gedeeld met iemand anders waar deze intens van genoten heeft. Intimiteit, seksualiteit deelt en dat jij daar blij mee bent voor hem/haar omdat je hem of haar dit gunt in liefde!
Dit is het uiterste vorm van onvoorwaardelijke liefde.

Is het mogelijk?
Voor mijn gevoel niet, wij zijn mensen en het is de hoogste staat van lief hebben!
Wanneer wij dit zouden kunnen, zouden we uitgeleerd zijn hier op aarde. Juist omdat je de ander alles gunt, zonder daar bij aan jezelf te denken.

In mijn beleving kun je wel je kinderen onvoorwaardelijk lief hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toch zijn er helaas óók ouders die hun kind niet onvoorwaardelijk lief kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onvoorwaardelijk liefde is een grote ramp.
Het maakt je blind, doof en dom.
Het is belangrijker dan eten en drinken.
Het is belangrijker dan wat dan op aarde ook.
Het is een fout van de natuur, om op deze manier van iemand te houden, het lijkt zo mooi, maar het is geen leven, een leven dat vaak beëindigd wordt, juist door deze liefde.

Toegevoegd na 20 uur:
Een mooi voorbeeld is het verhaal van Romeo en Julia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat er wordt gesproken over onvoorwaardelijke liefde geeft aan dat er zoiets zou moeten bestaan, maar volgens mij is het meer een streven dan een vaststaand feit.
Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze onvoorwaardelijk van zichzelf houden.
We worden allemaal geboren met een rein hart, maar door omgevingsfactoren worden we gevormd, tegenwoordig worden steeds meer mensen zich hiervan bewust, tenminste in onze maatschappij.
Maar juist omdat we in deze maatschappij leven is het lastig om rein en puur te blijven, of worden.
Om onvoorwaardelijk lief te kunnen hebben moet je onbevooroordeeld kunnen zijn, vergevingsgezind, uitgaan van het reine dat ieder in zich heeft. Als we spreken over de onvoorwaardelijke liefde voor onze kinderen hangt het er vanaf hoe we zelf in het leven staan. Om onvoorwaardelijk lief te kunnen hebben moeten we ook egoïsme uitsluiten. Immers we zijn allemaal gelijk, niemand is beter of slechter dan mij en ik ben niet beter of slechter dan wie dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van elkaar houden zonder iets van elkaar te eisen.
Dit is volgens mij alleen mogelijk tussen moeder/vader en kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% accepteren en houden van... Dus niet hij/zij is wel lief, maar.... Dat houdt in dat je dus geen behoefte hebt om de nader te veranderen...

En natuurlijk is niemand helemaal 100% perfect, maar de optelsom is de moeite waard, en in het besef dat je zelf ook wel ergens een minpuntje hebt... zijn de minpuntje4s van de ander niet belangrijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige antwoorden en als het moet je leven geven in ruil dat de ander blijft leven.