Omdat je opnieuw een vraag stelt die al eerder is gesteld, kopieer ik hier het antwoord dat ik al eerder heb gegeven:

-=-=-=-=-=-=-=-

Waarom horoscopen zo goed lijken te kloppen, wordt het beste geïllustreerd door een experiment dat vaak herhaald is.

Een professor gaf college. Hij kende de geboortedatum van elke student in de zaal. Hij deelde aan iedere student een persoonlijke horoscoop uit, die speciaal voor die ene student was gemaakt. Omdat het persoonlijke informatie was, mocht niemand elkaars horoscoop lezen.

Bovenaan elke persoonlijke horoscoop stond de naam, de geboortedatum, en het sterrenteken van de betreffende student.

De studenten moesten hun horoscoop aandachtig doorlezen. Daarna vroeg de professor, hoe treffend de horoscoop was - het ging hier om persoonsbeschrijving, niet om het voorspellen van de toekomst.

Alle studenten vonden dat hun horoscoop zeer treffend was. Ze vonden het verbazend dat de horoscoopmaker zoveel persoonlijke details kende, en dat hij die details zo treffend wist te verwoorden.

Daarna gaf de professor de studenten de opdracht, hun horoscoop te ruilen met de horoscoop van een willekeurige andere student, en die andere horoscoop te lezen.

Wat bleek: iedereen had exact dezelfde horoscoop gekregen…

-=-=-=-=-=-=-=-

Op verzoek van iemand die reageerde op mijn antwoord, heb ik bronverwijzingen opgezocht:

-=-=-=-=-=-=-=-

Dit effect heet het Forer-effect. Zie bijvoorbeeld http://www.paranormal-encyclopedia.com/f/forer-effect/ . Forer was degene die in 1948 het door mij beschreven experiment uitvoerde.

Gauquelin heeft het in een iets andere vorm herhaald: hij gaf 150 studenten de horoscoop van de seriemoordenaar Marcel Petiot. 94% van de studenten vond dat de horoscoop henzelf goed beschreef.

Ook leuk is deze bron: http://www.rudolfhsmit.nl/a-murd2.htm . Daar lees je over een aantal vergelijkbare experimenten.

Ik vond het eerste experiment van die pagina het beste: ga naar een aantal astrologen en geef ze de geboortegegevens van John Gacy, maar doe net of dat je eigen geboortegegevens zijn. Vraag advies over je plannen om met jongeren te gaan werken.

Alle astrologen adviseerden positief: werk met jongeren, je bent een rolmodel voor de jeugd, jouw aanwezigheid zal hen goed doen.

De astrologen wisten niet dat John Gacy een sadistische seriemoordenaar was. Zijn daden waren zo gruwelijk, dat hij was veroordeeld tot twaalf keer de doodstraf en 21 keer levenslange gevangenisstraf.

Ik denk dat je nu genoeg bronnen hebt. Vanuit deze bronnen kun je zelf verder zoeken.

-=-=-=-=-=-=-=-

Nog vragen? ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ben er stil van... dikke duim op!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als eerste: dankje voor de moeite en het antwoord. Het was zéér boeiend om te lezen. Toch heb ik nog één vraag, namelijk dezelfde als ik al stelde: "Wat vind jij van horoscopen?"
Mijn vraag was niet "waarom lijken horoscopen altijd zo te kloppen". Dus een compleet gelijke vraag vind ik het niet. en super bedankt voor de bronnen, ze waren ( tot zover ik ben gekomen) zeer boeiend! Top ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep, je hebt gelijk, ik was in de buurt van een antwoord op de vraag, maar ik zat er net naast. Goed, mijn mening. Om de redenen die ik in mijn lange tekst al noemde, vind ik horoscopen onzin. Daar komt bij dat er nog meer redenen zijn om ze onzin te vinden. Zeg maar technische redenen. Zo is astrologie een puur theoretische oefening. Ik neem mezelf als voorbeeld: 9 februari, dan ben ik volgens de theorieboekjes een waterman. Maar ga naar buiten en *kijk* - dan zie je dat ik een steenbok ben! De astrologie is 6000 jaar geleden bedacht. Als we toen al onze huidige kalender zouden hebben gehad, zou ik inderdaad een waterman zijn. Maar in die 6000 jaar is de sterrenhemel veranderd. Nu ben ik een steenbok. Omdat de astrologie puur theoretisch werkt, hebben ze dat niet door gehad. Overigens hebben ze dit wel door als ze het hebben over het "tijdperk van Aquarius" (aquarius=waterman) dat heel binnenkort zou aanbreken. Maar met sterrenbeelden hebben ze de andere kant op gekeken. Tja, en toen kwamen er steeds meer wetenschappers die *wel* naar buiten keken. En die de astrologen wezen op hun fouten. Omdat ze toch al theoretisch bezig waren, hebben ze toen bedacht dat zij werken met "tekens". Dus mijn sterrenbeeld is dan wel steenbok, maar mijn sterrenteken is waterman. Heeft niets met de werkelijke sterrenhemel te maken, maar da's niet relevant. Voor het gemak hebben ze die sterrentekens meteen maar precies even groot gemaakt. Kijk naar de sterrenbeelden - zijn die even groot? Nee! Simpel voorbeeld: de Grote Beer en de Kleine Beer. Die heten niet voor niets zo - ze hebben verschillende afmetingen. Maar de astrologen maken alle tekens precies even groot. Tja. Laatste puntje voor vandaag: door de veranderingen gedurende de afgelopen 6000 jaar, hoort nu ook (een hoekje van) het sterrenbeeld Slangendrager (ophiochus of ophiuchus) tot de dierenriem. Geen astroloog die dat doorheeft... Dus de astroloog *zegt* dat hij analyseert wat de sterren over ons vertellen, maar baseert zich in werkelijkheid alleen maar op een theorieboekje. Samenvattend: onzin, onzin, onzin. Hooguit een ontspannend tijdverdrijf. Mits je eerlijk bent en erbij vertelt dat het ontspanning is - anders bedrieg je de boel, en kan het zelfs gevaarlijk worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In dat geval, prijs ik jou antwoord de sterren.. eh hemel in!
Top geantwoord.

Andere antwoorden (12)

Dikke onzin. Ik snap niet dat sommige mensen ze ook nog daadwerkelijk geloven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allergrootste onzin die er bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdverdrijf zonder enig nut.En bladvulsel .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe kan je nou met droge ogen beweren dat de stand van planeten enige invloed heeft op je leven, sterker nog; je leven vasteleggen en dus voorspellen. Er kan onmogelijk enig causaal verband zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind er nix an, maar er zijn mensen die er hun hobbie van maken. Ik vind religie ook onzin, maar laat een ander er lekker mee in de weer. Wellicht vind die ander GoeieVraag wel nix, maar ik ben er best blij mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
horoscopen zijn echt onzin. zoals Rotaluclac al zei, zijn ze zo geschreven dat iedereen er wel iets of wat van zichzelf en de periode waar hij/zij in zit van herkent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dikke onzin,
maar ik lees ze wel als ik somige tijdschriften doorblader =]
alleen slaat het nooit ergens op XD
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk is het onzin, maar mensen zijn van natuure bijgelovig, en hebben iets nodig om op te steunen om hun leven zin te geven. Ik zelf heb een boek gekocht over mijn sterrebeeld 'de stier' en ik vind wel dat ik gelijkenissen zie tussen mij en andere 'stieren'. Maar natuurlijk betekend dat niets, want iedereen lijkt in princiepe op elkaar... dus horoscopen zijn onzin hebben ook weer zin voor de mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuk tijdverdrijf dat je af en toe even aan het denken zet. Maar meer dan dat moet het niet worden voor mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ging een x m'n horroscoop lezen en het kwam echt uit.

maar het gebeurd pas echt als je het echt gelooft.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is onzin, maar wel leuk om te lezen!