Ja we scheppen onze werkelijkheid. Dat doen we door de interpreteren. Wat we waarnemen of ervaren, interpreteren we met ons denkvermogen. Dat maakt weer dat we ieder onze eigen werkelijkheid beleven ook al kijken we naar hetzelfde.

Vanuit die interpretatie handelen we vervolgens onze normen en waarden, vanuit onze opvoeding en levenservaringen. Door ons acties creeeren we reacties op ons (niet) handelen. Hiermee zet het eigen scheppingsproces zich voortdurend voort.

Kijk je anders, handel je anders, dan krijg je ook andere resultaten. Je creeert daarmee voor jezelf dus een andere werkelijkheid.

Als je altijd doet wat je al deed, krijg je altijd dat wat je al kreeg. En doe je dus iets anders.. krijg je wat anders..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het is je eigen beleving
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij bent je eigen werkelijkheid... Neem maar eens een goede paddo, dan zie je dat het waar is...
Dat wat jue waarneemt is de interpretatie van je eigen zintuigen, meer niet... en jouw gevoel is totaal willekeurig daarover... Onder hypnose heb je ook al heel andere ervaringen, een citroen kan zoet smaken bijvoorbeeld...
In werkelijkheid stel jij de werkelijkheid zo bij dat hij past in je patroon van denken en overtuigingen...
Op mururoa, een stille zuidzee eiland, zagen de mensen niet dat er een oceaanstomer vlakbij hen in zee was. Waarom was dat, ze hadden nooit zoiets gezien, dus er was geen kader waarin ze dat konden plaatsen, omdat ze alleen catamarans kenden. Ze zagen het gewoonweg niet... Later toen ze leerden dat het bestond, zagen ze het natuurlijk wel..
maar zo werkt de mind...

Dus nog beter gezegd. Wij scheppen onze werkelijkheid niet, de werkelijkheid schept een ieder naar zijn eigen beeld, zijn eigen denken, zijn eigen overtuigingen...

Welke werkelijkheid zou je ervaren zonder denken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel goed gezien hoor Deva
Het artikel is vrij moeilijk. ik ben wel sceptisch wat betreft de combinatie wetenschap-paranormale verschijnselen. De werkelijkheid is helaas de onze, te veel perceptie en te weing inlevingsvermogen. Daarom is dialoog tussen andere culturen vaak zo schrikwekkend vermoeiend.Als we harmonieus willen tesamenleven met zes miljard kan een gezonde dosis twijfel aan onze werkelijkheid af en toe geen kwaad; integendeel; De zoekende mens eerder dan de zelfzekere in zijn eigen subjectieve werkelijkheid.