Wat doet aandacht voor ons, dat we het steeds weer nodig hebben, net als voedsel?

Aandacht geeft iets, mensen en dieren hebben direct aandacht nodig, vragen elkaar erom.
Ook planten reageren positief op (positieve) aandacht.

We kunnen wel voor even genoeg aandacht gehad hebben, maar al snel (binnen een dag vaak) willen we al weer aandacht. Net alsof het op is.
Je hebt wel mensen die met weinig aandacht van andere mensen toe kunnen, maar die hebben dan (volgens mij) toch vaak dieren om aandacht mee uit te wisselen.

We hebben zo hard aandacht nodig dat kinderen die niet genoeg aandacht krijgen zelf voor negatieve aandacht gaan, als ze maar aandacht krijgen.

Wat gebeurd er als we aandacht krijgen of geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

"Wat doet aandacht voor ons,
dat we het steeds weer nodig hebben,
net als voedsel?"

Men kan aandacht vragen van anderen,
krijgen van anderen, en geven aan anderen;

een kluizenaar vraagt aandacht van zichzelf,
krijgt het van zichzelf, en geeft het aan zichzelf.

Aandacht geeft erkenning;
erkenning geeft waardering,
waardering geeft bevestiging;
bevestiging geeft zekerheid;
zekerheid geeft motivatie;
motivatie geeft energie;
energie geeft aandacht;

(raar, dat ik dáár niet eerder aan dacht)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ietwat Prachtige reactie; idd bestaan er ook kluizenaren,
die 'een speciaal dier',
als 'een directe kameraad', kunnen hebben;
niet alle kluizenaren zijn immers hetzelfde,
of hebben behoeften aan hetzelfde; ik doelde op die kluizenaren,
bij wie de behoeften (naar aandacht)
is opgehouden te bestaan; deze zijn het,
die ALLES (van het leven) hebben leren kennen,
die IETS niet meer willen ervaren,
en daarom NIETS meer verlangen; deze zijn het,
die 'alle aandacht in zichzelf willen rondpompen',
die 'geen toevoer van verse lucht meer willen',
en uiteindelijk dát zullen doen,
waarvan de meesten zullen zeggen:
"Dat pakt op de lange termijn niet 'goed' uit." maar deze zijn het,
die niet meer in 'goed en kwaad' denken;

zij zijn het, die dát doen,
wat de 'aandachtgevers' en 'aandachttrekkers'
niet zullen begrijpen, noch willen doen; zij zijn het, die de dood willen zoeken,
en het 'ware leven' zullen vinden; het 'ware leven' is 'het leven van de rust',
waar men geen aandacht hoeft te geven, noch te krijgen;
maar in deze wereld is immers 'het leven van de onrust',
waar men wél aandacht wil geven, en bovenal wil krijgen. Waarschijnlijk zei Jezus daarom (volgens de Bijbel):
"Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld."
(Johannes 18:36)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze =dezen

Andere antwoorden (8)

Alles heeft aandacht nodig, schreeuwt om aandacht... Zelf de krokus die nu zijn bloempje laat bloeien, schreeuwt om gezien te worden om geroken te worden... Alles heeft aandacht nodig, dat is gewoon zo...

Aandacht maakt dat je voelt dat je leeft en gewaardeerd wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verwarmt je van binnen en van buiten en dat geeft energie.

Toegevoegd na 48 seconden:
verwarmt=verwarmd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen hebben behoefte aan goedkeuring. Ze willen graag dat anderen hun gedrag positief beoordelen, omdat dat een goed gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je de moeite waard bent, dat doet aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energiebron. Positief, negatief - energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat leeft reageert positief op aandacht.

Iedereen, vooral kinderen hebben voldoende aandacht nodig om bevestiging te vinden in het geen zij doen. Een soort van goed keuring. Wanneer zij niet voldoende positieve aandacht krijgen zullen zij op zoek gaan negatieve aandacht.

We hebben het nodig voor erkenning, zelfvertrouwen, veiligheid.
We groeien in de regel van positieve aandacht.
Het is fijn wanneer er aandacht wordt gegeven in de vorm van luisteren, warmte, liefde, we hebben het allemaal een beetje nodig.

Wat er gebeurt? Je voelt je geliefd, er wordt naar je geluisterd, soms geeft het je bevestiging en dat is een fijn gevoel!

Uiteindelijk is het belangrijk dat jij jezelf voldoende liefde en aandacht geeft, daarnaast de ander en zo zal je terug ontvangen, zodat je hart verwarmt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Ietwat en wat mooi omschreven, junkfood! Dank voor je + je. Aandacht is inderdaag voedsel voor de geest. Wat is het waar je van groeit door aandacht, je ego, je kleine ik, dat hele échte in jezelf! Volgens Boeddha betekent 'geest' het gehele spectrum van onze innerlijke ervaringen
zoals onze gedachten, gevoelens, emoties, neigingen, persoonlijkheidskenmerken
(ego), onbewuste, onderbewuste, intuïtie, bezieling. Dit is allemaal bekend als geest of
bewustzijn. Zo voelt dat voor mij ook.
Als je aandacht krijgt, voel jij je gezien en belangrijk genoeg. De moeite waard etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er om dat we in verbinding met elkaar staan.
Door aandacht (liefde) te geven en te ontvangen voelen we ons (weer) verbonden met ons ZELF!