Yoga is hindoeïstisch. Maar zijn er ook boeddhistische rituelen in dat genre om tot rust te komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou toch gaan voor 'hindoestaans'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hindoestaanen zijn een bevolkings groep
Hindoeïsme een religie
Yoga komt uit het Hindoeïsme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel, dan zeg ik het toch goed. Hindoeïstisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt het goed @ InVinoVeritas :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je maakt me nieuwsgierig ;-) Waar wonen Hindoestanen? In India toevallig? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kwart van de Surinamers is Hindoestaans, ook in Nederland wonen veel Hindoestanen.
Oorspronkelijk komen ze uit het vroegere Brits-Indie, dat zijn landen als India, Pakistan, een gedelelte van Birma en Bangladesch.
Hiervandaan zijn ze naar Suriname getrokken en na de onafhankelijkheid van Suriname is er een grote groep naar Nederland gekomen.

Het beste antwoord

Hoewel Yoga gehuld is in mysterie, is er bewijs dat erop wijst dat de Yoga traditie al minstens 5000 jaar bestaat, sinds de opkomst van de beschaving. Geleerden geloven dat
Yoga ontstaan is uit het Sjamanisme, in het Stenen Tijdperk

Ze leggen deze link vanwege de culturele overeenkomsten tussen het Moderne Hindoeïsme en de Mehrgarh, een neolithische nederzetting (in wat nu Afghanistan is). Het is zelfs zo dat veel van de hedendaagse Hindoeïstische denkbeelden, rituelen en symbolen hun oorsprong vinden in deze Sjamanistische cultuur in de Mehrgarh..

Yoga is dus niet van oorsprong hindoestaans,

Veel later, in de zesde eeuw v. Chr. verspreidde heer Buddha de leer van het Boeddhisme, welke de nadruk legde op Meditatie en ethiek over Fysieke Houdingen. Boeddhisme had enkele grote overeenkomsten met het Hindoeïsme; Siddharta Guatama was een boedhist die zeer geoefend was in Meditatie, en tevens één van de eerste boeddhisten die ook Yoga bestudeerde.

Dus je ziet.. ook boeddhisten beoefenen ( vormen van) yoga.

Andere, meer typische boedhistische rituelen zijn

Mudra's: houdingen van het lichaam die de een of andere invloed hebben op de lichaamsenergieën, of je stemming. In de meeste gevallen worden de handen en vingers in een behaalde positie gehouden, maar het hele lichaam kan ook deel van de mudra uitmaken.

Asana's: : Rituele lichaamshouding, waarvan de intentie dezelfde is als bij de mudra
1. de diamantpose – paryankasana : zithouding met rechterbeen over linkerbeen
2. de heldenpose – vajrasana : zithouding met beide benen gekruist en voetzolen naar boven
3. tribhanga: rechtstaand in de driemaal gebogen houding

Toegevoegd na 20 minuten:
Yoga is dus niet van oorsprong hindoestaans, moet uiteraard zijn: hindoeïstisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjamanisme??? Draviden, bedoel je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet je bekennen dat ik nog nooit van Draviden had gehoord. Heb me er dus even in verdiept. Maar nee, ik bedoelde echt het Sjamanisme. Tenminste, volgens de archeologische vondsten. Draviden leefden ongeveer 4000 jr voor Chr. Sjamanisme is nog een paar duizend jaar ouder. Draviden waren wel " beschaafder" dus het zou best kunnen dat zij de eerste stappen naar verfijning hebben gezet? Ik was er niet bij voor zover ik me kan herinneren ;)

Andere antwoorden (5)

Mediteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TaiChi, QiGong, Meditatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk naar wat boedha deed.
mediteren en waarnemen en dit te doen zonder conclusies te trekken over wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mediteren, rustig zitten, bewust adem halen en het voelen van compassie met alles wat leeft.

Wandelen is gehoorzamen aan de traagheid van de zonnewijzer, gehoorzaamheid aan het ritme van het bloed en niet aan dat van mechanische klokken. Wandelen is het terugvinden van het levensritme van het universum, dat ook het ritme van ons ademen en van ons hart is. Ritme van karavanen, marskramers en pelgrims.

Mantra's reciteren, zoals Om Mani Padme Hum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vipassana --- volgens mij één van de eerste stappen.