Wat zou het bewijs moeten zijn dat geesten bestaan?

Al maanden lang wordt het bestaan van geesten hier op g.v. heftig bestreden, er bleef geen spaan van heel!
Voor en tegenstanders doen enorm hun best om elkaar te overtuigen.
Een wetenschappelijke uitleg dat geesten niet bestaan, konden we telkens weer lezen.
Maar ook de ervaringen van anderen dat zou moeten bewijzen dat ze mogelijk wel bestaan, hebben we ook hier vaak zien langs komen.
Maar wat zou nu een bewijs moeten zijn dat ze wel bestaan?
Als drie mensen de zelfde geest zien op het zelfde moment wordt dat niet als bewijs gezien, maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HELDERTASTERS... Ooit gehoord van de Tasters? Heel gelukkige mensen; best tevreden met hun bestaan. In het begin misschen wat primitief, maar in de loop der eeuwen hebben ze nogal wat hulpmiddelen uitgevonden om hun leven te veraangenamen: uitschuifbare tast-stokken, apparaten die klikgeluidjes produceren, zodat ze aan de hand van de echo obstakels kunnen horen, opwindbare touwtjes... In het land der Tasters gaat een gerucht: er schijnen tasters te zijn, die heel geheimzinnige dingen kunnen! Dingen die voor een gewone taster onmogelijk zijn: een ruimte niet betreden en toch precies weten wat zich in die ruimte bevindt! Een obstakel zo ver van te voren tasten, dat dat bijna onmogelijk schijnt voor een gewone taster. Weten hoe een medetaster aanvoelt, zonder hem aan te raken... Al gauw worden die 'alternatieve' of 'paranormale' tasters Heldertasters genoemd. Zij beweren dat ze kunnen waarnemen in een andere werkelijkheid; die zij 'licht' noemen. Ze beweren ook, dat ze dat doen door middel van twee rudimentaire orgaantjes voorin het gezicht, die 'ogen' worden genoemd.Tja, wat moet je als ordentelijk taster DAAR nu van geloven? Er worden wetenschappelijke experimenten opgezet; om een en ander te verifieren. En wat blijkt: soms slagen de experimenten wel; maar even vaak slagen ze niet! De 'heldertasters' klagen dan, dat er niet genoeg aanwezig is van een geheimzinnige substantie, die zij kunnen waarnemen: licht.Volgens de meeste tasters beduvelen ze de boel gewoon. Maar toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er schijnen heldertasters te zijn; die kunnen waarnemen wat zich bevindt in een volkomen afgesloten ruimte; mits die ruimte voorzien is van een keiharde ondoordringbare
substantie, die zij 'glas' noemen. Maar ook hier falen de wetenschappelijke experimenten jammerlijk. Soms lukt het wel, soms lukt het niet; zelfs bij voldoende aanwezigheid van die geheimzinnige substantie 'licht'. De heldertasters klagen dan dat het glas 'vuil' is of de verkeerde soort: 'ondoorzichtig' of 'matglas'... Jaja! Heldertasters proberen de tasters uit te leggen; hoe zij kunnen 'heldertasten'. Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Wat moet je nu met verklaringen als: stralen van licht; die weerkaatsen van voorwerpen en altijd in een rechte lijn gaan? Alsof je een lange taststok hebt van lichtstraal? En die lichtstraalstok gaat dwars door 'glas' heen, zonder dat daar een gaatje in zit? Onmogelijk toch? En die rudimentaire orgaantjes, die 'ogen', zouden daar dan gevoelig voor zijn? Kom nou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit gehoord van de Zieners?
Heel gelukkige mensen; best tevreden met hun bestaan. In het begin misschen wat primitief, maar in de loop der
eeuwen hebben ze nogal wat hulpmiddelen uitgevonden om hun leven te veraangenamen: auto's, telefoons, radio, televisie, verrekijkers... In het land der Zieners gaat een gerucht: er schijnen zieners te zijn, die heel geheimzinnige dingen kunnen! Dingen die voor een gewone ziener onmogelijk zijn: een ruimte niet betreden en toch precies weten wat zich in die ruimte bevindt! Een obstakel zo ver van te voren weten, dat dat bijna onmogelijk schijnt voor een gewone ziener. Weten hoe een medeziener aanvoelt, zonder hem aan te raken... Al gauw worden die 'alternatieve' of 'paranormale' zieners Helderzieners genoemd. Zij beweren dat ze kunnen waarnemen in een andere werkelijkheid; die zij 'AURA' noemen. Ze beweren ook, dat ze dat doen door middel van een rudimentair orgaantje voorin het hoofd, dat 'derde oog' worden genoemd.Tja, wat moet je als ordentelijk ziener DAAR nu van geloven? Er worden wetenschappelijke experimenten opgezet; om een en ander te verifieren. En wat blijkt: soms slagen de experimenten wel; maar even vaak slagen ze niet! De 'helderzieners' klagen dan, dat er niet genoeg aanwezig is van een geheimzinnige substantie, die zij kunnen waarnemen: levensenergie. Volgens de meeste tasters beduvelen ze de boel gewoon. Maar toch... Er schijnen helderzieners te zijn; die kunnen waarnemen wat zich bevindt in een totaal andere werkelijkheid. Maar ook hier falen de wetenschappelijke experimenten jammerlijk. Soms lukt het wel, soms lukt het niet; zelfs bij voldoende aanwezigheid van die geheimzinnige substantie 'magnetisme'. De
helderzieners klagen dan dat de 'sfeer' niet goed is of er te veel 'negativiteit' is... Jaja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helderzieners proberen de tasters uit te leggen; hoe zij kunnen 'helderzien'. Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Wat moet je nu met verklaringen als: aanvoelen van de
uitstralingen van een voorwerp; kontakt maken met het wezen van een medemens; het lezen van plaatjes in de aura van een ander... En wat bedoelen ze toch met: magnetiseren, healen, Reiki, genezende energie... Allemaal 'kwakzalverij' ??? Of toch... Misschien is eer inderdaad meer onder de zon...
Een taster zal niet kunnen begrijpen wat 'heldertasten' is tot hij besluit om die rudimentaire orgaantjes,die 'ogen' te gaan ontwikkelen. En daarna hoef je hem niets meer uit te leggen. Ineens weet hij danwat heldertasten, 'zien' is... en dat zal totaal anders blijken dan alles wat hij zich als taster voorstelde! Een ziende zal niet kunnen begrijpen wat 'helderzien' is tot hij besluit om zijn gevoelsleven te gaanontwikkelen. En daarna hoef je hem niets meer uit te leggen. Ineens weet hij dan wat 'helderzien' is...en dat zal totaal anders blijken dan alles wat hij zich als 'nuchter mens' voorstelde! copy paste van Hans J de Jonge praktijk lichtwereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gee, wat een fantastische toevoeging aan al de antwoorden en reactie's op dit onderwerp, heel erg bedankt!

Het beste antwoord

Het ligt eraan wat je met "geest" bedoelt. Bedoel je echt de geest van een overleden persoon, waar dus de persoonlijkheid/karakter van die persoon nog in zit? Of bedoel je iets als god, of bijvoorbeeld de windgod of een andere natuurgeest?

Je kunt het bestaan van geesten op twee manieren bewijzen: door ze direct te laten zien, of door ze indirect te laten zien. Ik zal dat uitleggen. Vergeef me mogelijk "simplistische" bewoordingen - die zijn niet bot bedoeld, maar eerder duidelijkheid. Zoals een karikatuur in een stripblad snel duidelijk kan maken wat de essentie is, zonder dat je die karikatuur letterlijk moet opvatten.

Goed, daar gaan we.

Je zou een geest direct kunnen laten zien door hem te vragen zich te laten zien. Laat hem zich vertonen aan de mensheid. Of laat hem zich fotograferen, of laat hem zijn stem verheffen - zulke dingen. Dat zou de meest simpele manier zijn.

Je zou ook een geest kunnen laten zien door de *effecten* van die geest te laten zien. Dat is de indirecte methode. Net zoals je vandaag alleen nog maar kunt zien dat er op Haïti een aardbeving was door de gevolgen van die aardbeving.

Bij die effecten van de geest kun je aan een aantal dingen denken. De geest kan de temperatuur beïnvloeden. Zolang je maar zeker weet dat de temperatuur *niet* verandert doordat iemand een deur openzet of doordat er een wind opsteekt, is dat een duidelijk teken.

De geest kan ook schilderijen van de muur laten vallen. Ook hier geldt natuurlijk dat je zeker moet weten dat de spijker goed in de muur zat, dat er geen vrachtwagen voorbij reed, en dat er geen goochelaar aanwezig was.

De geest kan ook informatie doorgeven aan een medium. Dan moet dat medium die informatie ook doorkrijgen op het moment dat er een goede controle plaatsvindt. Dus niet zoals Derek Ogilvie een boel leuke dingen laten zien, maar helemaal stilvallen zodra je wordt gecontroleerd. Verder natuurlijk de gebruikelijke controles, zodat je zeker weet dat het medium de informatie niet op een andere manier heeft kunnen verkrijgen.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Tenslotte kan de geest "iets" veranderen dat alleen een gevoelig iemand kan oppikken. De geest kan bijvoorbeeld het energieniveau van de kamer veranderen. Als een gevoelige dat kan voelen, of het misschien zelfs kan meten met een wichelroede, heb je in ieder geval bewijs dat er "iets" is - of dat nu een geest is of een andere kracht. Ook hier moet je natuurlijk de gebruikelijke wetenschappelijke voorzorgsmaatregelen nemen. Die komen er allemaal op neer dat degene met de wichelroede NIET mag weten wat er aan de geest is gevraagd. De wichelroedeloper mag dus geen flauw benul hebben of de energiewaarde hoog zou moeten zijn, of juist laag. Voor al deze experimenten geldt ook dat *niemand* mag weten wat de te verwachten (of de gewenste) uitkomst is. Zodra ook maar één van de aanwezigen weet welke gunst aan de geest gevraagd werd, bestaat de mogelijkheid dat het medium of de wichelroedeloper die verwachting oppikt. Niets bovennatuurlijks, heel gewoon via de ademhaling, de kijkrichting, enzovoort. We vergeten maar al te vaak hoe verbazend gevoelig de mens nu eenmaal is. Juist doordat we zo gevoelig zijn voor deze heel subtiele hints, pikken we veel zaken op. Als we dan denken dat de mens een simpele zak zintuigen is met een processor in de hersenpan, denken we al gauw dat er "dus" iets "hogers" aan de hand "moet" zijn - terwijl het in werkelijkheid slechts de gewone menselijke gevoeligheid is. Goed, dan nog wat algemene punten. Je zult vooraf moeten aangeven wanneer je wel en niet van een geest spreekt. Een geest die zich manifesteert in de vorm van een orb is bijvoorbeeld nooit aan te tonen. We hebben namelijk laten zien dat we zelf orbs kunnen maken door te zorgen dat er wat stof, of miniscule waterdruppeltjes, in de lucht zit. Met de juiste lichtval / flitsinstelling / brandpuntsafstand zie je dan al snel orbs op je foto. De redenatie "ja, er zijn orbs die gewoon stofjes zijn, maar *sommige* orbs zijn toch echt geesten" is dan niet meer zo overtuigend, om het eens zachtjes uit te drukken. (vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg op reactie) Nog een voorbeeld: er zijn mensen die beweren dat ze dingen kunnen vragen aan een geest, maar dat die geest maar af en toe meewerkt. Dan krijg je de volgende situatie (die ik hier expres ridiculiseer, voor de duidelijkheid): "Ik heb contact met een geest. Hij wil niet altijd meewerken, en soms wil hij wel maar kunnen we geen contact opleggen. Maar ALS het lukt, dan zorgt deze geest ervoor dat ik een VIER gooi met deze dobbelsteen!" De persoon die dit beweert, gaat vervolgens proberen contact te leggen met de geest, om de geest te vragen de dobbelsteen zo te beïnvloeden dat hij een vier zal gooien. Dan probeert hij het -- hij werpt de dobbelsteen... en zie... hij gooit een TWEE. "Tja, helaas, de geest had er kennelijk geen zin in." Na een paar keer proberen lukt het wel. "Zie je wel, ik had deze keer meteen al het gevoel dat ik een goed contact had met de geest, en dat de geest in een goede bui was. En zie, inderdaad, ik gooi een VIER! Zie je nu wel, dit is het bewijs, deze geest bestaat echt!" Je houdt het misschien niet voor mogelijk, maar zulke redenaties bestaan echt. De mensen die zulke denkwijzen hebben, hebben vaak niet eens door dat hun "bewijs" ook zou blijven bestaan als het écht om een dobbelsteen zou gaan. (vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg en afsluiting) Samenvattend:
--  Je kunt een geest direct of indirect aantonen.
--  Wat je ook doet, je zult moeten zorgen dat je je bewijs levert onder gecontroleerde omstandigheden.
--  Het zou heel fijn zijn als het bewijs kan worden herhaald door een andere onderzoeksgroep, op een ander moment, op een andere plek.
--  Welk effect je ook kiest, zorg ervoor dat dat effect *alleen* door een geest kan worden veroorzaakt. Orbs voldoen dus niet omdat die ook stofjes zouden kunnen zijn.
--  Voer je experiment dubbelblind uit. De mens is een uiterst gevoelig wezen, daar hebben we rekening mee te houden. In feite komt dit overeen met het vorige punt: het oppikken van informatie hoeft niet van de geest te komen, het kan ook komen van een aangespannen spiertje in de linkerondernek van één van de aanwezigen. (einde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie duidelijke uiteenzetting.
Je weet mijn antwoord.
Ik waardeer je moeite, ik wist dat je zou antwoorden.
Wat is je doel?
Je zoekt naar een bevestiging denk ik, maar weet je dat zelf wel?
Tijdens het lezen van jouw reactie, had ik ergens contact mee, dat met jou te maken heeft.
Het heeft bij mij heel veel onrust veroorzaakt.
Het heeft met jouw verleden te maken.
Ik hou het verder maar voor me, ga hier niet even interessant zitten doen.
Je bent verders een goed mens, probeer dat zo te houden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, ik heb geen doel. Ik probeer je juist te helpen door uiteen te zetten hoe je het bestaan van geesten zou kunnen bewijzen - gesteld natuurlijk dat ze bestaan. Naar mijn beste weten heb ik geen enkel controversieel woord gebruikt in mijn betoog. Ik ga niet in op het wel of niet bestaan van geesten, ik vertel alleen maar hoe je hun bestaan zou moeten bewijzen. Daar vroeg je tenslotte om. Als ik jou goed invoel, zie ik dat je gedreven bent, maar dat je nog niet voldoende van de wetenschappelijke methoden weet om zelf een bewijs te bedenken. Je wilt wel graag leren. Ik denk dat je daarom deze vraag hebt gesteld. Je hebt, bewust of onbewust, gemerkt dat je de wetenschappers niet voldoende begrijpt. Daardoor stoot je steeds je neus. Elke keer vind jij dat je een bewijs hebt dat geesten bestaan, maar telkens wanneer je dat voorlegt, komen de wetenschappers met argumenten waarom jouw bewijzen niet geldig zijn. Aan de ene kant word je daar strontziek van, en wil je het bijltje er wel eens bij neergooien. "Laat ze maar in hun eigen sop gaarkoken", voel ik je grommen. Aan de andere kant zorgt je gedrevenheid ervoor dat je het steeds opnieuw probeert. Maar telkens stoot je weer je neus. Om dat te voorkomen, wil je graag weten wat die wetenschappers dan wél een goed bewijs vinden. En wie weet, kun je die kennis ooit gebruiken om de wetenschappers met hun eigen methoden te laten zien dat geesten realiteit zijn...! Dat is wat mijn gevoel mij ingeeft. Jij weet natuurlijk beter dan ik of ik in de buurt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alles klopt van je verhaal.
Bijna alles had ik al eerder begrepen, ik ben een snelle leerling, waarom? omdat ik het graag wil weten.
Een test bedenken dat het te bewijzen is, zal niet snel lukken, dat heb ik al zo vaak uit gelegd.
Ook iets dat wetenschappers niet kunnen begrijpen.
Zo blijft er een kloof zonder brug.
Ik zei vorige week tegen Rota: als ik in een boom van 10 m. hoog klim en jij zegt dat die boom niet bestaat, zit ik nog steeds 10 m. hoog in die boom.
Dit geeft precies het probleem aan.
Tijdens het lezen van je vorige reactie gebeurde er wat, wetenschappelijk gezien onmogelijk, maar ik had er bijna hartkloppingen van.
En mijn gevoel heb me nog nooit in de steek gelaten.
Mijn verstand wel.
Je kan niet alles wetenschappelijk uitleggen.
Zo is ook lang niet alles niet verklaarbaar.
Er blijft dan heel weinig over en daar geloof ik in.
Maar jij eigenlijk ook en daar zoek je naar, dus zoeken we naar het zelfde, ieder vanaf zijn kant van de kloof.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat jou gebeurde weet ik niet, en dat kan ik ook niet weten zolang je het niet uitlegt. Hier of via PB, of via GVF. Of helemaal niet, da's jouw keuze. Wetenschappelijk is het wel mogelijk dat jou van alles gebeurt. Het is jouw gevoel dat je krijgt bij het lezen van mijn reactie. Al dan niet doordat je dingen in verband brengt met andere belevenissen. Dat daar een reactie op volgt, is heel normaal. Niets bijzonders aan, zou ik willen zeggen, zonder dat ik dat neerbuigend bedoel. Het gaat hier niet om in een boom zitten. Het is eenvoudig te controleren of jij wel of niet in de boom bent geklommen. (Zolang het maar in een boom is, mag je je gang gaan. Zolang ik je maar niet op de kast jaag... ;-) Het gaat om het gevoel dat er "iets" is, of om een ander gevoel. Dat gevoel is realiteit. Je kunt ECHT voelen dat er een geest is. Of die geest er daadwerkelijk is, dat is een heel ander verhaal. Dat eerste (dat jij iets voelt) is geaccepteerd, en "niets bijzonders". Dat tweede (dat die geest er is) is controversieel. Daar gaan al die discussies steeds over. Mijn idee is dat de wetenschap die gevoelens al aardig begint te begrijpen. We zijn er natuurlijk nog niet, maar we hebben al enorm veel bereikt. Het wrange is dat diezelfde wetenschap die de oorsprong van zulke gevoelens verklaart, ook verklaart waarom velen die verklaring niet kunnen geloven. Dit is dus de enige tak van wetenschap die haar eigen niet-acceptatie voorspelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschap is alert blijven, nieuwe dingen signaleren en daar op in gaan.
Niet het opsommen van oude informatie.
Daar zit je nog te veel aan vast, dat bepaalt grotendeels je meeste antwoorden.
Dit meen ik echt hoor, niet om je kwaad te maken of zo.
Daarom is er altijd zoveel tekst nodig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Iets heel anders, Ed: Waarom stel je deze vraag? Je stelt een vraag, velen geven een antwoord, en ook ik doe mijn best om de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Jouw reactie is dat je dit allemaal al weet. Als je het al weet, waarom dan de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer andere inzichten te krijgen, ik had altijd gedacht dat als drie mensen op het zelfde moment de zelfde geest kunnen waarnemen, dat het dan een bewijs zou zijn dat geesten bestaan, ik waardeer echt dat je zo uitgebreid antwoord geeft, maar er is niets nieuws bij, dat komt dat ik echt wel goed luister naar wat jullie zeggen, ook al denk je soms van niet. het telkens maar weer herhalen van wat ik al eerder gehoord heb, schiet dan niet meer op.
Ik kan natuurlijk aannemen dat jullie gelijk hebben, maar ik blijf met mijn ervaringen zitten, je kan wel zeggen dat die boom waar ik in zit op 10 m. hoog niet bestaat en het allemaalverklaren dat die boom niet kan bestaan, maar ondertussen zit ik nog steeds in die boom, dat is nog steeds mijn grote dilemma.
Voor mij staat het nog steeds vast dat geesten bestaan, ik krijg nog steeds informatie die ik op een andere manier onmogelijk zou kunnen weten, ik voel en zie dat ik met handoplegging geholpen wordt, ik hoor de stennen die mij vertellen wat ik moet doen, ik zie de resultaten, die medisch gezien onbegrijpelijk zijn, ook al blijkt alles onmogelijk te zijn (wetenschappelijk) dan nog help ik de mensen en niet alleen door suggestie, maar door resultaten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dan is dit misschien ook een herhaling: ik denk dat het fundamentele verschil is dat jij de ervaring als bewijs ziet, en daarmee als eindpunt. Je ervaart een geest, dus is er een geest, casus gesloten. De wetenschap ziet de ervaring als beginpunt. Je ervaart een geest. Dat is het uitgangspunt van de zoektocht. Hoe komt het dat je een geest ervaart? Is er een geest, of is er alleen een ervaring? Waarmee houdt die ervaring verband? Waardoor wordt de ervaring veroorzaakt? Wat doet de ervaring met jou? Als je de ervaring als eindpunt ziet, sluit je een groot aantal wegen bij voorbaat af. Je blijft dan steken bij één mogelijke interpretatie. Zodra je in staat bent diezelfde ervaring juist als beginpunt te zien, ga je op reis. Daarmee stel je jezelf open voor nieuwe indrukken waar je een hoop van kunt leren. Die reis kan confronterend zijn. Ik heb de reis zelf gemaakt, dus ik weet waar ik het over heb. Daarom is het belangrijk dat je de reis in je eigen tempo maakt, en dat je er pas aan begint wanneer je er klaar voor bent. Gedurende deze reis zul je een hoop nieuwe inzichten krijgen. Je zult zowel de wereld als jezelf beter leren kennen. Ga je mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke reis heb je mee gemaakt?
Weet je welke ik heb mee gemaakt?
En nog mee maak? ..............de wetenschap ziet de ervaring als een beginpunt.................. Helemaal mee eens, hier heb ik het al zo vaak over gehad, zie andere reactie's van mij.
Helder en duidelijk zijn!
Ik zit in die boom.
Jij zegt die boom bestaat niet.
Hoe verklaar je het dan dat ik denk in die boom te zitten?
Dat is een uitstekend uitgangspunt voor beiden. Drie mensen ervaren ( niet zien) de zelfde geest, op het zelfde moment, geven de zelfde beschrijving.
Hoe kan je dat verklaren zonder in geesten te geloven?
Zo komen we ergens.
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha, nu wordt de vraagstelling concreet! Drie mensen ervaren dezelfde geest. Dan moeten we eerst een paar vragen zien te beantwoorden. --  Hoe weten we dat het dezelfde geest is?
--  Welke contacten hadden deze mensen met elkaar voordat ze deze geest ervoeren?
--  Welke contacten hadden ze daarna met elkaar?
--  Welke kennis van de omstandigheden hadden deze mensen voordat ze de geest ervoeren?
--  Op welke manier hebben ze de geest ervaren?
--  Waar hebben ze de geest ervaren? Waarom deze vragen? Wel, we moeten uitsluiten dat deze mensen vooraf met elkaar al een verwachting creëerden. En dat ze achteraf hun ervaringen aanpasten. En dat ze werden beïnvloed door voorkennis. Zomaar een voorbeeld ter illustratie van hoe het fout zou kunnen gaan:
Als ik aan drie mensen die in geesten geloven vertel dat er een huis is waar wel eens rare geluiden worden gehoord; dat in de oorlog een onderduiker zich daar heeft verstopt; dat die onderduiker werd verraden, opgejaagd en uiteindelijk gefusilleerd - dan is er een goede kans dat deze drie mensen met ongeveer dezelfde geest op de proppen komen. In dit voorbeeld zegt het ervaren van dezelfde geest dus meer over de achtergrond die ze vooraf al kenden, dan over het werkelijke bestaan van die geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit met bewondering en veel interesse jullie discussie te lezen. Ik kan mij heel goed vinden in wat Cryofiel zegt, voor alle moeite krijgt hij een plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben onderhand aan het werk, ben er dus soms er een tijdje niet.
Waarnemen van geesten gebeurt vrijwel nooit visueel.
Zonder te kijken wordt er toch gezien. De geest werd beschreven als een zwarte wolk, we zagen het alledrie op de zelfde plaats, we hebben het ook zien verplaatsen en uiteindelijk zien verdwijnen (naar het licht gebracht)
Het was voelbaar door de extreme koude in de ruimte.
De hele ruimte voelde zeer akelig aan (moeilijk verder uit te leggen)
Twee mensen konden elkaar, de ander was ik zelf, ik kon de mensen niet, we hadden elkaar nooit ontmoet.
De mensen konden de ruimte niet, kwamen gewoon voor informatie, de geest hoorde bij een ander aanwezige.
De ruimte waar de geest werd waargenomen is een sacrale plaats, begin van het park.
Na het verdwijnen van de geest, ongeveer na een half uur, veranderde het gevoel in de ruimte en ook de kou was weg. Het begon allemaal tijdens een gesprekje met deze mensen, toe het plotseling zo koud werd, buiten was het 18 graden.
2 andere aanwezige hebben niets kunnen waarnemen, maar hebben wel de kou gevoelt.
De persoon waar de entiteit bij hoorde, raakte in een soort tranche en voelde zich na afloop heel erg vreemd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, de Ed(je)s zijn hier in de meerderheid! ;-) Ed, hoe ga ik dit zeggen zonder kwetsend over te komen, en zonder de indruk te wekken dat ik niet naar je luister...? Je beschrijft een aantal mensen die samen zijn, die dus dezelfde indrukken hebben en hun gevoelens met elkaar delen. Mensen die alledrie weten dat het hier om een sacrale plek gaat. Mensen die daar uit interesse naartoe zijn gekomen. Dat zijn dus drie mensen die al bij voorbaat een bepaald verwachtingspatroon hebben. Dan volgt een bepaalde ervaring. Daarna vertellen de drie mensen over die ervaring. Maar: ze vertellen niet onafhankelijk van elkaar. De tweede persoon heeft al iets gehoord van de ervaringen van de eerste persoon op het moment dat hij (die tweede dus) begint te vertellen. Op die manier maken de drie mensen ook nog eens samen hun verhaal. Dan zeg ik dus: *Dat* er een bijzondere ervaring was, kan heel best komen doordat die drie mensen vooraf dezelfde kennis en verwachtingen hadden, *en* doordat ze vooraf in een soort verbondenheid waren samengeweest. Dat ze die ervaring op dezelfde manier beschrijven, kan heel best komen doordat ze die beschrijving gezamenlijk maken. Om dit te illustreren: er zijn bij colleges psychologie experimenten gedaan. De studenten kregen een filmpje te zien met een belangrijke gebeurtenis - een ongeval, of een beroving. Als de studenten daarna *onafhankelijk* van elkaar moesten beschrijven wat ze hadden gezien, kwamen daar heel verschillende verhalen uit. Ook als ze later werden samengebracht, bleef er onenigheid bestaan over de gebeurtenissen. Als de studenten *samen* moesten beschrijven wat ze hadden gezien - dus wel onafhankelijk, maar ze zaten nog steeds bij elkaar in de collegezaal - kwam er één verhaal uit, en was iedereen het er roerend over eens dat dát precies was wat ze hadden gezien. Conclusie: de waarneming/ervaring wordt beïnvloed door de manier waarop je erover vertelt: ieder voor zich, of samen. Om deze redenen kun je, naar mijn mening, niet zeggen dat jouw voorbeeld een bewijs is voor het bestaan van geesten. Ik zeg niet dat het per definitie zo *is* zoals ik het zeg, maar ik weet wel dat voor alles wat je beschrijft *ook* een alternatieve verklaring bestaat. Als ik dan het Scheermes van Occam uit de toilettas pak, kies ik toch echt voor die alternatieve verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K Cryofiel, ik blijf boven in die boom zitten, die volgens jou niet bestaat.
Ik zit nog steeds in die boom.
En jij zegt nog steeds dat er geen echte boom is.
Ik begrijp jouw uitleg.
En hoop ik, jij mijn verslag.
Ik ben niet gekwetst hoor, ben ik nog nooit geweest, ik weet als ik ga voetballen dat ik geschopt kan worden. Je had mij kunnen vragen: wie zag als eerste die zwarte wolk? Wat zou het kunnen wezen? Andere mogelijkheden?
Waarom voelde jullie die intense kou? Andere verklaringen? Waarom denk je dat hij weg ging?
Naar het licht zei je, hoe zo naar welk licht?
Waar kwam dat akelige gevoel vandaan, dat later weg was?Wat gebeurde er met die persoon waar die entiteit van daan kwam en hoe weet je dat zeker?
Waarom denk je dat het een sacrale plaats is?
Heb je die mensen later nog gesproken?
Is er bij die man waar die entiteit vandaan kwam later nog iets in zijn gevoel, beleving en gezondheid nog iets veranderd? Is hij er beter op geworden? Wat denk je dat de reden was van het gebeuren?
Waarom gebeurd dat nu precies bij jou en niet in mijn schuurtje of zo iets?
Wat was de reden dat jullie bij elkaar zaten?
Welke gebeurtenissen zouden anders uitgelegd kunnen worden?
In hoever zouden jullie elkaar kunnen beinvloeden in deze ervaring.
Is het ergens nog mogelijk dat het allemaal suggestie was en bij welk deel van de ervaring is deze kans het kleinste?
Maak je het verhaal nu niet mooier dan het was? O.K. ik ga weer terug mijn boom in die niet bestaat.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, ja, natuurlijk had ik een heleboel andere vragen kunnen stellen. Maar ik had al zulke lappen tekst getypt... Ik heb gekozen voor een wat kortere route. Ik heb geprobeerd je je te laten zien dat er *alternatieve* verklaringen zijn voor jouw ervaringen. Die alternatieve verklaringen maken de andere vragen overbodig. Ze lijken heel belangrijk, tot je ziet dat er een andere reisroute bestaat waar ze niets meer zeggen. Ik heb geprobeerd jou een andere route te tonen. Jij bent echter eerst de vertrouwde route opgegaan, en hebt de vragen gesteld die bij die route horen. Als je de eerste stappen op dat nieuwe pad had gezet, had je die vragen niet hoeven stellen. Dan was je namelijk al bijna op de bestemming aangekomen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh ja, die boom, die bestaat echt wel hoor. Maak je geen zorgen. Die boom hoeft echter niet door een geest te zijn geplant. Die boom zou heel goed kunnen zijn gegroeid uit een eikeltje dat daar ooit door een eekhoorntje is verstopt. Waar kies je voor als ontstaansgeschiedenis van jouw boom: geplant door een geest, of als eikeltje verstopt door een vooruitdenkend maar vergeetachtig eekhoorntje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom kan je niet een nieuwe weg in slaan i.p.v. alsmaar op het oude pad te bijven. Ik heb jouw pad bewandeld, ook het pad van Rota, het zijn de zelfde paden.
Ik heb er veel van geleerd, veel van begrepen, maar je bent geen mm. dichterbij gekomen, ik wel halverwege jullie.
En dat is het best haalbare.
Meer zit er niet in, jammer erg jammer.
Je had goede vragen kunnen stellen, maar je gaat gewoon weer terug naar de vertrouwde wetenschappelijke informatie, vertrouwd en veilig.
Want je had al zulke lappen tekst getypt.
Weet je Cryofiel, wat hebben jullie me sterk gemaakt, sterk in mijn overtuiging, dat is mijn oogst van de discussie, een waardevolle oogst.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben op die andere weg geweest. Het was de eerste weg die ik nam. Die weg bleek voor mij dood te lopen. Ik zat met veel vragen, net als jij. Ik vond geen antwoorden. Ik bleef maar op zoek, net als jij. Tot ik - gelukkig - kennismaakte met een heel andere weg. Daar vond ik wél antwoorden. Je zegt nu dat ik jouw pad moet bewandelen. Maar waarom? Jij bent toch degene die nog met vragen zit? Ik zit met veel minder vragen dan jij. Ik heb daarentegen een aantal antwoorden op de vragen waar jij nog mee zit. Om een reden die ik nog steeds niet doorgrond, weiger je mijn antwoorden. Het feit blijft: jij hebt vragen, ik heb antwoorden. Dan lijkt het me logischer dat jij mijn pad eens bekijkt dan andersom. Temeer daar ik jouw pad al ken, en er van teruggekeerd ben. Je laatste alinea vind ik treurig. Niet omdat het jouw overtuiging is, dat je je goed recht. Wat ik treurig vind is dat je eigenlijk zegt: "Beste Cryo, je hebt geprobeerd mijn vragen te beantwoorden. Ik verwerp je antwoorden. Ik volhard met des te meer starheid in mijn overtuiging. Dat extra krachtige vastklampen aan mijn bestaande overtuiging zie ik als winst. Hoe meer hulp jij probeert te geven, hoe krampachtiger ik mij zal vastklampen, en dat is voor mij heel waardevol." Ik hoop steeds weer dat ik je verkeerd interpreteer. Maar je hebt deze stelling intussen al zo vaak herhaald, dat ik begin te vrezen dat je het echt op die manier bedoelt. Mag ik aannemen dat deze discussie hiermee gesloten is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg wat ik denk, dat eerlijkheid uitgelegd wordt als treurig is niet juist.
Ik heb je gevraagd: welke reis heb je gemaakt?
Misschien wil je het hier niet vertellen, omdat het te persoonlijk is/vind, maar juist dit soort dingen ben ik naar geinteresseerd, hoe ben jij zo gekomen, waarom?
Hoe was de weg terug?
Wat is er gebeurd?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik wil best vertellen. Ik vond alleen jouw laatste alinea treurig, niet de rest van je tekst. Misschien interpreteer ik je laatste alinea wel verkeerd, maar ik lees er een hoog "lekker puh" gehalte in. Goed, mijn reis. Ik begon met veel godsdienst. God en de engelen, het was de realiteit. Ook geesten en paranormale zaken bestonden, maar dat waren randverschijnselen. Naarmate ik ouder werd en een bredere blik ontwikkelde, ging ik op intellectueel en filosofisch gebied steeds meer zelfstandig nadenken. Ik zag op het nieuws de grote dictators van die tijd, die door hun volk aanbeden moesten worden, want anders zou je zwaar gestraft worden. Plots realiseerde ik me dat er geen wezenlijk verschil bestond tussen god en zo'n dictator. Mijn eerste idee was nog dat god een dictator was, maar dan een goede, en dat het daarom niet erg was dat hij een dictator was. Al snel realiseerde ik mij dat een echte dictator, zoals die op de nieuwsberichten werd getoond, dat ook van zichzelf zei. Ik ging nadenken over het verschil tussen god en een (sl)echte dictator. Hoe zou je nu kunnen ontdekken of god een goede of een slechte dictator is? Ik kwam tot de conclusie dat je dat nooit kon ontdekken. *Elke* dictator was goed als je het met hem eens was, en slecht als je een andere mening had. Dat betekende: er was GEEN ENKEL verschil tussen god en een hufter. Gelukkig viel die god nog wel mee, maar dat was mijn persoonlijke mening; eigenlijk was hij gewoon een botte dictator. Langzaamaan heb ik god verlaten. Het voelde als een bevrijding. Los van de ketenen die de leer van deze dictator mij oplegden, kon ik nu op ontdekkingsreis door de hele wereld. (wordt vervolgd)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg) Mijn ontdekkingsreis voerde al snel langs paranormale zaken. Van lepels buigen tot telekinese, van gedachtenlezen tot UFO's. Ik heb een tijd gedacht dat ik zelf dingen kon voorvoelen. Mijn oma vertelde mij indrukwekkende verhalen over Uri Geller, die lepels verboog en stilstaande klokken weer liet lopen. Ze had voor de televisie gezeten en met eigen ogen gezien hoe een lepel die zij op het tafeltje had gezet (rechtop in een glas), verboog door toedoen van Uri Geller, die toen in de uitzending was. Niet veel later begon ik me voor elektronica te interesseren. Ik las alles over spanningen en stromen, over radiosignalen, spoelen en condensatoren. Hoe de kleurentelevisie werkte begreep ik niet, maar de werking van een zwart-wit-televisie had ik redelijk door. Van de camera in de studio via elektronica en de zendmast, vervolgens via radiosignalen naar mijn antenne, en dan via elektronica naar mijn beeldbuis - ik begreep hoe het werkte. Ik benutte toen al wat later mijn grote kracht zou blijken: ik *combineerde* verschillende stukken kennis. Zo kwam ik erachter dat die werking van deze hele keten niet verenigbaar was met de krachten van Uri Geller. Van camera tot beeldbuis, alles is enkel en alleen in staat om beelden door te sturen. Goed, er is nog een extra kanaaltje van microfoon tot luidspreker om ook geluid mee te sturen, maar daarmee houdt het toch echt op. Welke krachten of energieën Uri Geller ook gebruikte, ze konden NIET worden verzonden via de televisie-antennes! (wordt vervolgd)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg) Ook mijn eigen vermeende voorvoelende krachten ben ik gaan testen. Regelmatig, tijdens de normale activiteiten, sprak ik vooraf uit wat ik voorvoelde. En dan maar kijken of het klopt. Door simpelweg te tellen kwam ik erachter dat ik net zo goed een dobbelsteen had kunnen gebruiken... De getallen waren meedogenloos, ik bakte er echt helemaal niets van. Ik begon boeken te lezen. Al lang voordat ik er bij biologie over leerde, wist ik alles van DNA, RNA, ribosomen, replicatie en transcriptie. Ik vond het een prachtig systeem. Wat mij aansprak was de combinatie (daar is het weer, dat magische woord) van eenvoudige principes die leidt tot zoiets complex. En de combinatie (alweer dat magische woord) van scheikunde, natuurkunde, informatietheorie, biologie, wiskunde - alles kwam samen! Prachtig! (Ik kende al deze termen toen nog niet, ik was simpelweg gefascineerd door het principe. Door de wereld die voor mij openging.) Door bestaande kennis te combineren (alweer...) kon nieuwe kennis worden verkregen. Een bouwwerk ontstond. Het bouwwerk bleek stevig te zijn, en alomvattend. Alle raadsels uit mijn jeugd bleken te verklaren door de juiste kamers van dit bouwwerk te bezoeken. En hoewel ik hier van kamers spreek, vormden die kamers tegelijk één samenhangend geheel. Nog later kwam er ook de psychologie bij. Die was complexer dan de natuurkunde, de chemie en de biologie - of althans heel anders. De vorm van psychologie waarin psychologische principes worden *gecombineerd* (daar issie weer) met kennis uit de "hardere" wetenschappen bleek echter vele antwoorden te geven op vragen die nog niet beantwoord waren. (wordt vervolgd)
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg) Onze waarneming bleek niet altijd echt te zijn. Ik deed bij mezelf eenvoudige trucjes, waarna ik moest toegeven dat ook ik ten prooi viel aan de werking van mijn eigen hersenen. De dingen die ik waarneem zijn niet automatisch echt zo zoals ik ze zie. Zelfs het verloop van de tijd is niet altijd zoals ik het ervaar. Ik moest accepteren dat ik een bevestiging nodig had van alles wat ik zag, van alles wat er gebeurde, van alles wat ik meemaakte. Zonder zo'n bevestiging waren mijn waarnemingen weliswaar betrouwbaar genoeg om in het dagelijkse leven te functioneren, maar totaal ongeschikt om de wereld écht te doorgronden. Enig restant aan geesten, telepathie, telekinese enzovoort werd op deze manier om zeep geholpen. Niet dat het bestaan van deze dingen totaal onmogelijk was, maar *alle* "waarnemingen" van zulke verschijnselen bleken onbetrouwbaar, en voor zover er betrouwbare waarnemingen waren bleken die ook op een heel andere manier te kunnen worden verklaard. Ik had geen enkele geest meer nodig om de wereld te verklaren. Natuurlijk kan ik ervan uitgaan dat er een grote geest genaamd h'Ebbes in de aarde schuilt die erg hongerig is en alles naar zich toetrekt - maar met de zwaartekrachtstheorie van Newton (of van Einstein) kan ik alles wat ik zie ook verklaren. Geef mij dan maar de wetenschappelijke verklaring, zonder de grote h'Ebbes. (einde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alereerst neem ik mijn uitspraak dat je voor mij niet meer bestaat helemaal terug, ik heb nu de andere Cryofiel gezien.
Wij hebben de zelfde weg bewandeld, alleen waar jij links af ging, ging ik rechts af, het is in mijn leven gekomen, terwijl ik het eigenlijk helemaal niet wilde, maar met een gedreven, onverklaarbare energie, werd ik bijna gedwongen mensen in nood te helpen, het overkwam mij gewoon, het gaat altijd samen met een ongelooflijk sterk emotioneel gevoel.
Jaren lang heb ik er tegen gevochten, probeerde het te begrijpen, vond het onzin, twijfelden iedere keer weer.
Maar telkens werd het sterker en sterker, toen er opzienbare dingen gebeurde met handoplegging, was ik om, maar tegelijk was mijn zoektocht naar de verklaring begonnen, g.v. is hierbij zeer belangrijk geweest, vooral Rota, toen begonnen ook hier op g.v. bijzondere dingen te gebeuren, dingen waar jij niets van weet.
Telkens weer probeerde iets me te overtuigen dat ik gelijk had, door telkens weer, nog meer bijzondere dingen te laten zien en te ervaren.
Jij zal alles wel kunnen verklaren, ik kan dat niet, niet meer.Met heel veel ervaringen hebben jij en Rota gelijk, het is wetenschappelijk verklaarbaar.
Maar niet alles, of eigenlijk hebben we allebei gelijk, ieder voor een deel.
Mijn deel zal je ooit ook begrijpen , we zoeken immers het zelfde. Dat heeft tijd nodig, misschien veel tijd.
In het spirituele bestaat de tijd niet.
Bij ons wel.
Met welgemeende groeten.
Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fascinerende discussie, heren. Beiden een +1 voor de moeite en het respect om niet met modder te gaan gooien maar te blijven argumenteren. Mag ik als 'buitenstaander' ook nog iets toevoegen? Ik denk niet dat het een kwestie is van een 'zijde' kiezen: wie heeft er nou gelijk, hij of jij. Soms is er geen zijde. Gisteren zag ik een prachtige film over een meisje dat kanker heeft (ok, gegeven is wat minder), waarbij de ouders besloten om nog een kind te krijgen, omdat met de eigenschappen van dat kind (bv. bloed uit de navelstreng, DNA-eigen beenmerg, etc.) dat meisje misschien beter gemaakt kon worden. Toen het 'donor'zusje elf was, besloot ze dat het genoeg was en dat ze niet langer als levend biocentrum ingezet wilde worden ten behoeven van haar zus. Ze had genoeg van de opnames, beenmergpuncties, bloedtransfusies, etc. Haar moeder stond lijnrecht tegenover haar. Dus ja, zeg het maar....het donorkind heeft uiteraard gelijk, ze mag zelf bepalen of ze haar lichaam telkens ter beschikking stelt voor dit soort doeleinden. En ja, de moeder heeft ook gelijk, ze zal alles doen om ervoor te zorgen dat haar dochter blijft leven. Wie heeft er gelijk? Wie het weet, mag het zeggen.... Daar moest ik aan denken bij jullie discussie. Iedereen bewandelt zijn eigen weg in het leven en maakt keuzes op basis van bevindingen (of niet). Op basis van wat ik heb meegemaakt en heb ervaren, 'kies' ik in eerste instantie de kant van Cryofiel. Ook ik ben veel gevoeliger voor hetgeen wél bewezen kan worden, dan niet. Met name om aan hetgeen niet bewezen kan worden een verklaring te hangen ('we kunnen het niet verklaren, dus dan zullen het wel geesten zijn') stuit me tegen de borst. Besef dat we nog steeds veel meer niet weten dan wel. Maar ik snap Ed ook heel goed. Door zíjn ervaringen en zijn gedrevenheid zal hij ongetwijfeld veel goed doen in zijn omgeving. Ieder mens zit nu eenmaal anders in elkaar. Het blijven prachtige discussies, goed om te voeren. Waarom? Om te leren van elkaar. Om ervoor te zorgen dat kwakzalvers en bedriegers er niet mee aan de haal gaan. Om nieuwe inzichten te krijgen. Om op deze basis nieuwe vriendschappen te sluiten.
Wil je weten wat je aan jezelf kunt verbeteren? Vraag het je vijand, niet je vriend. Heren, dank voor deze boeiende uiteenzetting, en we ontmoeten elkaar vast wel weer bij andere vragen over dit onderwerp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed en Cryofiel , complimenten voor jullie goede weliswaar op sommige punten uitputtende discussie +1 voor jullie beiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je toomloze inzet, je uiteenzetting en je reactie's.

Andere antwoorden (32)

Bewijs is een experiment wat bij herhaalde uitvoering hetzelfde resultaat geeft. Ongeacht wat het bewijs uiteindelijk ook is, het moet herhaald kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het met mijn eigen ogen kan aanschouwen zou ik het bestaan van geesten erkennen. Tot die tijd ga ik uit van mijn eigen waarneming; er bestaan geen geesten in mijn wereld. Misschien bij anderen wel, bij mij iig niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze in een flesje zou kunnen doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat is niet flauw bedoeld, maar een verwijzing naar het verouderde wetenschapsmodel waarmee men dit soort zaken benaderd.
Theorieën over subatomaire deeljes worden wel als wetenschappelijk beschouwd en zaken als de snaar theorie ook.
Toch kun je die ook niet oppakken en in een flesje doen.
Het is dus niet zozeer een kwestie van bewijs, maar van paradigma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee is het onbelangrijk om altijd en overal bewijzen van of voor te moeten hebben. En dan nog kan iets dat lijkt een bewijs te zijn tegelijkertijd door iemand anders niet als bewijs worden gezien of erkend. Ik denk dat te vaak te krampachtig naar bewijs wordt gezocht en dat deze vorm van zoeken de aandacht afleidt van waar het om gaat en dat is om iets aan te nemen zoals het zich aan ons voordoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik vind het anders ook bere-interessant om te weten of iets wat zich aan ons voordoet, er echt is, of dat onze eigen waarneming ons voor het lapje houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is de aard van het beestje,in dit geval van de mens,om alles te bewijzen.
Ik denk dat mensen wat dit betreft alleen maar te overtuigen zijn door het zelf te ervaren. Dan nog zullen de "ongelovigen" argumenten bedenken om vooral niet toe te geven dat het wellicht toch zo zou kunnen zijn. Het kan ook andersom: ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar geloof zeker dat ze om ons heen zijn. Mijn eigen dochter heeft dit ervaren met mijn overleden vader en zij was toen 8 jaar. Ik ben open-minded en geloof ook niet alles. Sta met beide benen op de grond, ben nuchter en weet ook (vanuit mijn NEI-opleiding) dat er meer energie om ons heen is dan wij zien of denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zijn er erg veel verhalen, vooral van kinderen.
+1
Onlangs kwam ik op een site waar foto's te zien waren van mensen die op het ogenblik dat de foto genomen werd al overleden waren.Er bestaat o.a. een foto van de filmopnamen van ' Three men and a baby' waar Ted Danson met de baby in zijn handen staat.Bij een zijdeur in het vertrek staat een jonge kerel.Dat zou de overleden zoon van de eigenares van het appartement zijn waar de film werd opgenomen.Dan denk ik: hoe en wie en vooral waarom houdt iemand zich bezig met zulke dingen te trukeren? Want in het andere geval moet ik geloven dat er een soort parallelle wereld bestaat en dat de beelden zich kruisen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op met foto's al lijken ze zo echt, veel mensen willen het gewoon heel graag geloven dat de foto's echt zijn, er is echter bijna altijd een verklaring voor.
Als er geesten gezien worden, dan moet je dat niet zien als menselijke gestaltes, meer als schimmen, wolkachtig, vlekken en zeker geen gezichten. ik heb zelf nog nooit een gezicht gezien.
Dat gaat heel lastig worden...Wetenschappelijk worden mensen die zeggen dat ze paranormale gaven hebben onderworpen aan testen waarin de factor toeval of kans is uitgesloten of is benoemd. Dus bijvoorbeeld het teken Cirkel laten zien en dan vragen of men dit aan kan wijzen waar dit ligt bij vier kaarten die op de kop op tafel liggen. Dit moet veel vaker goed worden aangewezen dan dat het bij toeval of bij kans zou kunnen. Zo zijn er verschillende testen - het beantwoorden van standaard vragen over een persoon die de testpersoon niet kent, bv.

Maar dan nog. Geeft dit aan dat er geesten bestaan? We zullen eerst alle andere mogelijkheden uit moeten sluiten. Zelf denk ik dat mensen allerlei energie uitstralen (o.a. elektrische signalen, dit is al wel bewezen). Stel nu dat je gevoelig bent voor het opvangen van dit soort signalen, dat je als het ware op die manier kunt 'gedachten lezen'. Je hoort immers ook de radiogolven niet, totdat je een goede ontvanger (=radio) hebt?

Kortom, ik denk dat het zo goed als onmogelijk is om het bestaan van geesten wetenschappelijk te bewijzen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat van die radiogolven vind ik wel een goeie!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik weet het niet zeker natuurlijk, maar het ZOU een verklaring kunnen zijn. Daarom ben ik wat huiverig in het hele 'geesten' verhaal. Mijn fantasie en fascinatie voor het mysterie zegt: doen joh, geloven, fantastisch. Maar mijn verstand zegt: zolang er niets echt bewezen is, kunnen er ook andere verklaringen zijn. Voorbeeldje: men heeft altijd gedacht dat het heelal uitdijde, maar dat het als gevolg van de zwaartekracht uiteindelijk weer zou krimpen. Sinds enige jaren weet men zeker dat het heelal alleen maar in een versneld tempo aan het uitdijen is, wat volkomen tegen alle natuurwetten die wij kennen indruist. Hoe het kan, weet men niet, maar dát het zo is, is al wel bewezen...Ik verwacht dat de mens ook dit mysterie uiteindelijk zal kunnen verklaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel mooi Hanz, laat je niet gek maken.
We willen soms maar wat te graag dingen zien die er niet zijn, maar tegelijk zie je dat je gevoel en je verstand elkaar tegenwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk Ed, maar dat is een kenmerk van de moderne mens, die hoeft niet meer altijd zijn gevoel te volgen. Dat gaat soms goed, soms niet. Voorbeeld: naar de tandarts gaan. Gevoel zegt: neeeeeeeeeeeeee, verstand zegt: toch doen. Bij mij wint het verstand het nog het meest, bij jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gevoel is veel sterker geworden, maar daar heb ik ook de ervaringen naar, zie de reactie's bij het antwoord van Cryofiel
Zodra een geest de uitgeloofde prijs bij James Randi ophaalt voor 't bewijzen van 'bovennatuurlijke' zaken, dan accepteer ik dat als bewijs. Ik neem aan, dat als er geesten bestaan, dat er dan wel eentje tussen moet zitten die James Randi te pakken wil nemen. En als ze dat niet willen, dan zal er ook nooit een bewijs komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
humor.
Voor mij was het ultieme bewijs dat geesten werkelijk bestaan, buiten mijn eigen ervaringen, de foto's met lichtcirkels.
Blijkbaar manifesteren geesten zich op foto's in de vorm van lichtbollen.
Bv op (pers) foto's die genomen zijn bij rampen, zie je vaak die lichtbollen: Geesten die zojuist overleden dierbaren komen ophalen en begeleiden naar de volgende wereld.
Ik heb zelf ook dit soort foto's, en ik durf te wedden dat de meeste mensen die op zoek gaan wel een paar foto's vinden waarop zo'n bol te zien is: Een overleden dierbare die op bezoek was: Toen op die verjaardag, bij de doop van je kind, bij het huwelijk van je zus kortom: Aanwezig bij die bijzondere gelegenheid! Ga maar eens op zoek en je zult verbaasd staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Zomaar een vraag: ken je die *andere* verklaring voor deze bollen (orbs)? Die heel wetenschappelijke, bedoel ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemakshalve vergeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi antwoord skusme, ik voel dat je er grote waarden aan hecht, voor mij ligt dat nog wat anders, ik kan nog steeds niets met die orbs, zou het wel willen , maar ik ben er te nuchter voor denk ik.
Toch sluit ik niet uit dat het iets betekend, maar mijn gids zegt er niets over, moet ik zelf ervaren ,zegt hij dan, daarna is het stil.
Terwijl ik op veel andere vragen meestal een begrijpelijk antwoord krijg.
Waarschijnlijk is de uitleg verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou een geest zich manifesteren als lichtbol?
Het is toch de geest van een mens en niet van een gloeilamp?
Ed,als je antwoorden van jouw gids krijgt,kun je er dan ook een geluidsopame van maken? Ik weet nu al zeker,dat je dat niet kunt,omdat je die gids in je geest hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet goed welke kant je op wil met je opmerking peter, maar inderdaad het antwoord van mijn gids is een onderdeel van mijn eigen gedachte, het heeft me wel 25 jaar gekost om om te herkennen wat van mij zelf en wat van hem is (het is een hij)
Als iemand mij iets vraagt en ik geef al antwoord voordat de ander uitgesproken is en ik dus geen tijd gehad heb om na te denken, dat is dat van mijn gids.
Mijn oude baas van vroeger werd er altijd erg kwaad om en begreep het totaal niet.
Maar dit zijn zaken waar jij totaal niet in gelooft, maar even goede vrienden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook foto's met orbs er op, en dat is dan als m'n lens een beetje vies was of als het miezerde als ik de foto maakte. Dan zijn geesten opeens een stuk actiever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij zijn het gewoon stofjes, die heb ik ook wel eens op mijn bril...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je niet ontmoedigen maar die zogenaamde orbs zijn stofdeeltjes in de lucht. Ik was ooit van plan een woning te kopen die midden in een verbouwing zag (dus veel stof in de lucht). Alle foto's zaten helemaal vol met orbs!!
Toen ik na 5 minuten foto's van de tuin ging maken zaten ze er niet op. Hier in huis heb ik hetzelfde, wanneer ik in de ruimte die ik momenteel aan het verbouwen ben foto's maak dan zitten de foto's vol met orbs. En wanneer de ruimte netjes is en schoon zitten die orbs er niet op.
Ik weet het 100% zeker, orbs bestaan niet. Het is slechts stof wat in de lucht zweeft!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal eens gaan zoeken . Maar ik heb ook een foto van vele jaren geleden die nog door mijn opa genomen is en waar ineens een overleden onbekende op verscheen. Gewoon een foto van een landschap met een huis. Compleet met een gezicht er doorheen. En dat was ver voor welke photoshop dan ook ( jaren '70) . Mijn opa was net zo skeptisch als @Petergradiser voor wat betref paranormale zaken maar dit accepteerde hij als een signaal van boven , wat het ook mocht betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt ook dat wanneer je op zo een orb gaat inzoemen je van alles kunt zien! Bij sommigen kan je zelfs met een klein beetje fantasie een gezicht zien. Maar nee, het blijft stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkomen onzin dat dit 'geesten' zijn, het zijn gewoon stofjes. Wel met beide benen op de grond blijven, he. Lees dit maar eens: http://www.skepsis.nl/orbs.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de foto's van mijn overleden vader nagekeken en ik zag geen orb, hij was net overleden. Mijn moeder zat erbij . Dus ik denk niet dat ik in orb geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooit van photoshop gehoord? niet lullig bedoelt hor, maar mensen die dit soort dingen zo overtuigt geloven moeten een wat realistischer kijk op de wereld krijgen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goldenten, wat zou een fototoestel ook kunnen opnemen?
We weten niet eens welke energie het is, pas als we dat weten kunnen we een fototoestel maken die het wel kan.
De wetenschap loopt hier hopeloos achter.
Die doen geen onderzoek naar dingen die niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mij zoontje van 7 jaar toen
kwam s,nacht huilen naar me bed
dat me zus die dus overleden is
al twee keer die week bij hem op bed kwam zitten en zei dat we moesten proberen minder te huilen en weer meer moest lachen en gek zoals we altijd deden en dat het goed was met haar en ze lief voor mama moesten zijn en ze van ons houd .
nou dat verzind een kind van 7 jaar niet
en stofjes op de lens
tja of angst voor het onbekende?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
manuela, mooi verhaal van je zoontje en zo zijn er zo velen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Beperk je niet, Ed. Je weet dat er alternatieve verklaringen bestaan... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Skusme! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme mijn zus heeft me geattendeerd op orbs, ik had er nog nooit van gehoord.
vorig jaar waren we bij haar op visite toen zij haar fototoestel pakte en het op het plafond richtte en daarna weer op de muur en daarna op de zijkant van een stoel en toen riep; ja ik heb hem ik zei ; wat doe je toch allemaal en toen liet ze me de fotos zien en waarempel daar zag je dus de bekende orbs en met vergroting zag je er een gezichtje in. zij ziet en voelt dingen die ik niet zie mijn jongste zoon ziet ook dingen maar sluit zich er wel voor af zo kwam hij deze week de kamer binnen en keek schuin boven mij en begon te lachen ik zij wat is er
maar eerst wilde hij het niet zeggen maar na aandringen vertelde hij een meisjes gezicht gezien te hebben zelf neem ik vaak mijn fototoestel mee om mooie plaatjes te schieten het was vorig jaar 30 mei toen ik smorgens in het bos liep en een plaatje wilde schieten, ik keek door de lens en zag een lichtbol, die erg groot was meteen stelde ik de filmfunctie in en begon te filmen en dacht dit is heel bijzonder.
de bol bewoog tussen de bomen en maakte toen een zwieper achter de bomen en ik was hem dus even kwijt tot ik hem weer in de lens had en weer op die plaats boven de bomen bleef hangen , voor mij duurde het een eeuwigheid maar infeite was het maar 45 sec. ik weet tot nu toe nog steeds niet wat ik ervan moet denken en wat het geweest kan zijn
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, mhvdw56, heb je die lichtbol nu op video staan of niet? Als je iets hebt, zijn er genoeg organisaties die de beelden graag willen bekijken. Orbs met of zonder gezichtjes zijn al lang verklaard, da's inmiddels echt ouwe koek. Hetzelfde geldt voor het "zomaar" zien van gezichten. Die filmbeelden zouden wél interessant kunnen zijn, maar daartoe moet iemand ze kunnen zien. Kun je ze uploaden naar tinypic.com (is gratis) en dan hier een link plaatsen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat wil ik ook wel graag zien, het lijkt invallend zonlicht dat ergens bij of in de lens weerkaatst, maar ik heb het nog niet gezien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet zeker Cryofiel dat het stof is, mij hoeven ze niet te overtuigen hoor. Iedereen heeft zijn eigen belevingswereld.
Ik denk dat je voorbeeld wel als een bewijs wordt gezien. Ik denk ook dat je voorbeeld bijna onmogelijk is om uit te voeren in een gecontroleerde situatie.

Vergeef me wat ik nu ga zeggen Ed.
Ik krijg het beeld van een klein kind. Een kind die zichzelf apart vindt. Omdat hij andere denkwijze heeft en een ander beeld heeft van de wereld. Anders dan de grootste groep in dezelfde wereld. Dit kind doet zijn best om gezien te worden. Hij wil ook bij die grote groep horen. Maar ook wil hij dat zijn beelden gezien worden. Alsof hij hier een taak heeft.
Een kind welke zo graag geaccepteerd wil worden door de grote groep. Een kind welke dit niet voor elke prijs wil. En zijn eigen geloof niet wil verloochen. Een kind welke door anderen maar als raar gezien wordt. Dat kind zit in een continue tweestrijd.

Ik krijg nu het beeld van Jezus. Hij zag het ook. Hij kon het ook. Hem vonden ze niet raar. In het begin wel. Maar zijn eigen overtuiging was zo groots, dat anderen vanzelf mee begonnen te geloven.
Wat ik wil zeggen is, wees een jezus, geloof in jezelf. Geloof in je eigen krachten. Geloof in je eigen waarheid. Geloof dit met hart en ziel, en anderen zullen met je mee gaan geloven. In deze tijd kan dat en mag dat (vroeger helaas niet en ik vermoedt dat jij deze periode ook hebt meegemaakt in dit leven).
Maar heb je enige twijfel, dan wordt dit direct opgepikt. Als jij zelf al twijfelt, dan zit er in jouw zelf al een stukje ongeloof. Dan zullen anderen je niet kunnen geloven.
Heb jij enige twijfel Ed?

Sorry van de reading.

Zelf geloof ik pas als ik hetzelfde verhaal van meer dan 1 onafhankelijke personen heb gehoord. Zeker als ik het zelf dan ook ga meemaken. Wees jij persoon nummer 1 Ed. Dan zal een ander persoon nummer 2 en 3 of meer zijn.

Niet elke ziel kan je 'redden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rede van mijn vraag kan ik hier niet zeggen, dan haal ik mijn eigen doel onderuit.
Denk wel dat jij dat weet. Als je een reading door krijgt en geeft, is daar een rede voor, jij vroeg er niet om, het gebeurde gewoon.
Iets vond het nodig te doen.
Waarschijnlijk ben ik je spiegel.
Het kleine kind dat je zag ben jij.
Ik heb geen twijfel meer.
Dat voel ik nog wel bij jou.
Ook al wil je dat niet uitstralen.
Ook al doe je nog zo je best.
Ik weet dat ik gewoon alles tegen je kan zeggen, doe jij bij mij ook. ook daar is een rede voor, ook al weten die niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je bent mijn spiegel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je iemand willen overtuigen?Als jij iets voelt is dat voor jou toch bewijs genoeg?Je hebt overal voor en tegenstanders voor,en als je je drukt maakt over die tegenstanders,maak je je druk om niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym ik stuur je een PB
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten sorry hoor, maar waarom moeten we weten dat jij hem een pb gaat sturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jet Ay sorry , dat is waar ! Misschien dat ik dacht dat ik het niet zou durven als ik het hier niet had geschreven. Zoiets. Geen verborgen bedoelingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geeft niet, vond het alleen vreemd
Zelfs al zou ik het met mijn eigen ogen zien,zou ik dat niet aanvaarden als bewijs. Pas als er foto's/video's van gemaakt zouden zijn en die door meerdere onafhankelijke experts als niet gefotshopt zoude zijn verklaard,ben ik overtuigd.
Maar ik ben er van overtuigd,dat dat nooit zal gebeuren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die zogenaaamde foto's van geesten zijn natuurlijk nep.
Uitgaande dat ze bestaan, ook dan weten we niet eens wat voor een soort energie het is, dus wat moeten we dan fotograferen.
Als wij van b.v. infrarood foto's willen maken, hebben we toch ook een speciale infrarood kamera nodig.
Zolang we het nog niet weten wat het dan mischien is, kunnen wij nooit foto's maken met een gewoon fototoestel.
Als ik er 1 gezien heb dan geloof ik het pas,maar ik heb er nog nooit 1 gezien. En heb het ook nooit geloofd. Ik denk dat ik daar te nuchter voor ben. En zal ik er nooit in geloven.Tot dat ik er 1 echt gezien heb en een foto van de geest kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we het pas allemaal als bewijs zien als we met ze kunnen communiceren. Ik wil het ze gewoon kunnen vragen en een antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
communiceren gaat al best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij zeggen ze nooit iets terug, of jij moet een geest zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig ben ik * nog * geen geest.
Bewijs voor geesten vind je hier !!!

Iedereen denkt wel wat te weten van het paranormale, en iedereen heeft er een eigen mening over. Niets mis mee, maar veel mensen kennen de feiten niet en daardoor kan je weinig waarde hechten aan hun mening. Ik zelf was altijd erg sceptisch t.o.v. het paranormale, ik geloofde echter altijd wel in paranormaleactiviteit m.b.t. vreemde geluiden en zelfs poltergeist activiteiten. Mijn mening was echter dat het fenomeen door de mens zelf geproduceerd werd door een bepaalde werking van de hersenen. Soms zichtbaar voor diegene alleen, soms ook voor anderen. Ik ben echter anders gaan geloven in de loop der tijd. Nadat ik veel onderzoek heb gedaan en allerlei verhalen heb gelezen en verhalen heb gehoord van 'slachtoffers' zelf, was ik op zoek naar meer. Toen vond ik een serie waarin een research groepje onderzoek deed naar het paranormale door naar de plaatsen toe te gaan waar het schijnbaar niet pluis was. Met een flinke dosis techniek en stalen zenuwen onderzoeken zij telkens een andere plek. Wat zij echter weten vast te leggen op zowel audio en video is verbluffend. Zo verbluffend dat je niet kan ontkennen dat er werkelijk een onverklaardbaar fenomeen is wat de meeste doorgaans 'geesten' noemen. Ook door een redelijk recente persoonlijke ervaring, die ik heb beschreven in een artikel op deze website, ben ik er alleen maar meer geïnteresseerd in geraakt. Om de mensen toch proberen te overtuigen van het bestaan van het fenomeen, heb ik 11 geweldige filmpjes opgezocht met ieder een beschrijving. Deze filmpjes zijn dus uit de serie Ghost Hunters (op één na) waar ik het zo vaak over heb, en zijn volgens mij de beste bewijsstukken voor het bestaan van geesten die je jezelf kan wensen...

http://www.dmen.nl/bizzare/bewijs-geesten-op-aarde.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dead link naar die filmpjes, miss. kan je de links hier plaatsen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb een filmpje gezien, de anderen niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb 1 filmpje gezien van een klein rookwolkje (in de vorm van een klein mensje) dat loopt.
Is voor mij nog steeds geen bewijs want dit is heel makkelijk te trucen!
Geen enkele!

Er zullen altijd mensen zijn die de waarheid van de ander zullen 'bestrijden' of 'denken beter te weten.

Dat mag en dat is ook goed.
Leef vooral je eigen waarheid en leer van wat en waar deze waarheid (wijsheid) je brengt.

Willen wij anders dan krijg je weer een welles nietes (macht)'spelletje'. Ik weet wat goed voor jou is, bijvoorbeeld. En dat is een wijsheid waarvan we weten dat deze NIET klopt.

Dus, gelooft de ander je niet, OK. Ieder heeft zijn waarheid en mag ook gedeeld worden. Laten we elkaar daarvoor respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Berth!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Waarom zou je dat willen bewijzen? Zei Jezus niet zalig hij die gelooft zonder dat hij bewijs wil zien.
Voor mij hoeft dat niet bewezen te worden, je voelt de waarheid diep in je, en dat is genoeg.
Mensen die op een ander level zitten hebben een andere waarheid, ook goed.
Leef naar de waarheid die je in jezelf voelt, door daar niet naar te leven doe je jezelf en je schepper te kort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een mens "ïets" ziet dan hoeft er niet getwijfeld te worden of diegene dat ook daadwerkelijk ziet. Dat is al voldoende bewijs daar voor.
Wat echter niet bewezen is, is dat de verschijning die gezien word ook daadwerkelijk een overleden persoon is. Dat is wat de mensen er maar van gemaakt hebben, "de geest van een overledene". Wie of wat bewijst dat dat zo is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij herhaling wetenschappelijk aantonen dat ze niet bestaan lijkt mij.

Helpt het misschien als ik gewoon zeg dat ze niet bestaan? Niet, nou ja jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw antwoord hoor ik al maanden, ik hoopte op een ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best vriend, soms vernemen mensen niet altijd wat ze graag WILLEN horen. Als ik je er in dit geval zou moeten vertellen dat er wel geesten bestaan, dan doe ik dat graag. maar daarmee bestaan ze nog niet. Wetenschappelijk bewijs bestaat uit waarnemingen die een hypothese of theorie bevestigen (verificatie) of ontkrachten (falsificatie). In werkelijkheid vallen geaccepteerde wetenschappelijke theorieën overigens niet bij het eerste tegenbewijs om. Dit wordt een paradigmaverandering genoemd.
Door middel van hypotheses en theorieën kunnen voorspellingen worden gedaan. Nieuwe waarnemingen zorgen voor nieuw bewijs, waardoor gecontroleerd kan worden of de voorspellingen kloppen. Nieuw bewijs zorgt er vaak voor, dat hypotheses en theorieën moeten worden aangepast.
In tegenstelling tot wiskundig bewijs geeft wetenschappelijk bewijs dus niet aan, of iets waar of onwaar is. Wetenschappelijke theorievorming leidt slechts tot werkbare modellen van de waargenomen werkelijkheid. De kracht van de wetenschappelijke benadering zit in de ontwikkeling van deze modellen, die door de eeuwen heen zo goed zijn geworden dat vrijwel alles wat objectief waarneembaar is erdoor verklaard en voorspeld kan worden. En ja, daar zul je het mee moeten doen.
het bewijs ben je zelf je hebt een lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik het gewoon zelf zag en het zeker wist en niet op fotos zie.. dat kan gewoon gefotoshopt zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze mij eens de juiste lotto cijfers influisteren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen bewijs voor, dat GELOOF je of je geloofd het niet!

Ook al gelooft een groot deel van de mensheid het niet, dat wil niet zeggen dat het niet zo is, maar bewijzen kun je het zeker niet!

Dat is nu eenmaal het geloof.
Maar het is menseigen om ALLES te kunnen bewijzen:
"Eerst zien dan geloven".
14 jaar geleden
je kunt heb vaak pas geloven als je er mee te maken krijg.
had ik dus ook altijd nuchter van aard haha ja tot dat en dat welles nietes blijft lastig en zeker als je het mee heb gemaakt ,
dan kan het soms lastig zijn als mensen er op reageren van dat het niet bestaat etc etc alsof ik sta te liegen en als ik dan vraag waarom ze zo reageren en of ze er bang voor zijn dat het hun ook kan gebeuren worden ze toch wel minder lollig erom.
en tuurlijk moet ieder geloven wat en hoe die wil
niet erin geloven is prima, maar mensen die dat wel doen of zijn gaan doen balen soms best van die tegendeel bewijzers .
en het bewijs krijg je vanzelf en wie dat niet wil geloven is oke .
groetjes manuela
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord manuela. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je eerste antwoord zie ik, welkom!
Ik denk niet dat je zoiets kan bewijzen.De "ongelovige" wat dit aangaat,vinden of verzinnen altijd wel weer iets wat het tegenovergestelde aangeeft.Voor elk bewijs is er ook iets wat als tegenbewijs kan worden aangevoerd.Maar gaat het er niet om,wat jezelf gelooft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, het gaat er niet om wat je zelf gelooft. Het gaat om de waarheid. Daarvan bestaat er maar één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zelf gelooft is dus geen bewijs dat ze bestaan.
Toch een klein plusje voor je antwoord.
Eerst moet je definieren wat geesten zijn. Dan moet je vaststellen op welke wijze je hun bestaan kan vaststellen. Het probleem is er meteen al: wat is een geest? Wie heeft er een definitie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geest kan niet worden verklaard!
Verklaringen komen voort uit de intelligentie van het hoofd.
De geest is de ware intelligentie, die kan alleen gevoeld worden en zich aandienen als een innerlijk 'weten'.
Op het moment dat we het willen verklaren, bevatten, wordt het iets dat buiten je afspeelt, en daar bevindt het zich eenvoudigweg niet. Juist wanneer we het willen verklaren raken we ervan af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi! +je
Niks. Want geesten bestaan niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het bewijs dat ze NIET bestaan is wel het feit dat gelovers in geesten geen bewijzen nodig denken te hebben om het toch te geloven.

(ja ga er maar even voor zitten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hé, wauw, da's een heel mooie! Ben jij logicus of zo? Ik vind deze vondst in ieder geval een dikke plus waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo kan je het ook bekijken!
Dus wij bwijzen zelf door er in te geloven dat ze niet bestaan? :-)
+je voor je vondst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, dank u voor de complimenten. Is Logicus een beroep? Een wereld waar het logisch denken een beroep is, is eigenlijk best een hele mooie:) De rest is het dan kennelijk niet. Hoewel mijn mooiste momenten toch niets met logica te maken hebben. Toch? of....?
jee......
Tja, dat wordt moeilijk Ed en inderdaad, zo je zelf schrijft; moeten dan drie mensen de zelfde geest zien op het zelfde moment?

Ik heb het zelf al meerdere keren mee gemaakt, ik heb na het sterven van mijn broer hem mogen zien. Je kent het verhaal van mijn dochter die genezen is door een entiteit/geest, haar overleden oma.

Bij mij thuis gebeurd het regelmatig dat de muziek zachter en harder gaat of zelfs spontaan aan.
Eens heb ik dit mogen beleven sámen met iemand, tja en dan is het toch wel heel echt. Het andere is ook heel echt, ik weet het gewoon zeker. Maar wanneer je met iemand bent en hij of zij maakt het zelfde mee als jou, dan kan je dat beide niet meer ontkennen!

Bewijs, op discoverychannel zijn vaak programma's waarin ze bewijzen dat er wel degelijk entiteiten/geesten zijn.

Al eerder onder jouw antwoorden gezien, ga eens al je foto's bij langs en zie hoeveel energiebollen daarop te vinden zijn!

Wanneer ik in mijn bed lig, heeft iemand wel eens zeer liefdevol mijn hand vast en ik heb het gevoel dat het mijn vader is.

Wanneer wij communiceren met onze Gidsen, weten wij toch ook dat het een entiteit/geest is?

Voor mij geen twijfel mogelijk, ik wéét en ervaar dat ze er zijn!

Bewijzen kan ik het niet.

Eens heb ik een volledige voor en achternaam met een datum van een contact, waar het toen om ging, gelezen op een leeg schrijf papier . Maar de naam en datum die ik gelezen had, had heel veel betekenis. Ik kon de naam en datum, die ik niet kende, tegenover iemand anders benoemen en dat was zeer zinvol! Er werd gevraagd hoe ik die naam en datum wist en vertelde dat ik het gelezen had, ik pakte het papier en de naam was weg! Voor mijn gevoel wordt je dan wel degelijk geholpen door een entiteit, ze zijn er!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geesten zien en horen.
het kan halicunatie zijn maar je neemt ze wel waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat zou het bewijs moeten zijn
dat geesten bestaan?"

dat ligt er natuurlijk aan
wat je onder het woordje ‘geest’ verstaat;
‘geest’ heeft een aantal betekenissen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geest

Voor mij is ‘de geest’ het rationele (denken),
hetgeen wat vaak in verband wordt gebracht
met ‘de ziel’, het emotionele (voelen).

De ‘geest’ en de ‘ziel’
kan men ‘slechts aan zichzelf bewijzen’,
zeggende: "ik denk, ik voel en ik wil".

verder ben ik van mening,
dat alles, wat ‘geestelijk’ is
(en wat men daarmee persoonlijk ervaart),
niet (aan anderen) te bewijzen valt;
http://www.encyclo.nl/begrip/geestelijk

trouwens, waarschijnlijk doel jij,
in plaats van ‘geesten’,
op ‘spoken/ spookverschijningen’ ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet hem of haar kunnen zien of horen, want die zintuigen weet ik goed te plaatsen, gevoelens vind ik te vaag, en liefst dat iemand anders het ook ziet of hoort. Heb ik weleens meegemaakt, een dag nadat mijn hond was overleden hoorde ik hem hijgen in de gang, en mijn moeder hoorde het ook, en had het al eerder gehoord. Ik denk niet dat het een hallucinatie was, omdat ik het maar 1x hoorde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal Kiex dat van je hond, bijzonder is het dat ook je moeder het heeft gehoord.
+1