"Wat bedoelen ze met
‘Ik zit in de knoop met mezelf’?"

‘Ik’... met ‘mezelf’:

*Ik = geest = denken = rationele;
*mezelf = ziel = voelen = emotionele.

'...zit in de knoop’:

daarmee bedoelt men (volgens mijn mening):

-de ziel en de geest zitten met elkaar in de knoop;
-de ziel heeft innerlijke strijd met de geest;
-de ziel worstelt met de geest;
-de ziel wil links en de geest wil rechts;
-de ziel twijfelt aan de geest en de geest aan de ziel;
-de ziel en de geest komen er samen niet uit.

Wáár komen ze samen niet uit? Uit de knoop…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik weet niet zo goed wat ik op dit moment met mijn leven moet. De problemen die ik heb liggen niet zozeer aan de omstandigheden of aan andere mensen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik die problemen moet aanpakken.
Zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je het slangenmeisje hebt proberen na te doen en niet meer terug kunt.

Nu het serieuze antwoord:
In de knoop zitten is een gevoel. Het lijkt wel alsof je gevangen bent in een web en er niet meer uit kunt komen. Vaak een ophoping van problemen die maar niet opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit verstrengeld in een wir war van gedachtes/gevoelens.
Je ziet t eind en t begin even niet meer.
Net als een bolletje touw wat helemaal door elkaar zit.
Alles wat je denkt en voeld zit door elkaar heen en je moet erg puzzelen om eruit te komen.
Maar met geduld los je dat vaak wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit met een psychisch probleem waar ik niet uitkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak geven we de schuld aan iemand anders. Dat anderen de oorzaak zijn voor problemen.

Maar als we nu niet een ander de schuld kunnen geven, dan zullen we ons zelf de schuld geven. Dan doen wij dus zelf dingen waar we niet gelukkig van worden. We zitten in een vicieuze cirkel en dan zitten we in de knoop. We kunnen er zelf nagenoeg niet meer uit komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat we in een situatie terecht komen waarmee we ons totaal geen raad mee weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit echt in de knoop met jezelf als je allemaal tegenstrijdige gevoelens hebt en er geen naar voren kunt halen waarmee je alles oplost. Een wirwar van problemen waar je geen gat in ziet.
14 jaar geleden
Dat er een contradictie bestaat tussen de wil/wens (emotie) van de mens en zijn verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er zoveel chaos in je hoof is ontstaan dat je niet meer weet hoe je het nog ooit geordend moet krijgen..
Alles is onzeker geworden, de vaste grond onder je voeten is weg..de bagage in je rugzak is verschoven..

Een knoop laat zich vaak moeizaam ontwarren..vandaar de vergelijking...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Need brains get washed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een uitdrukking die gebruikt wordt als iemand zich geen raad weet en inderdaad het gevoel heeft er niet meer uit te komen. Het beïnvloed je denken, je gedrag. Je afvragen of je wel goed bezig bent en hoe het dan komt dat je je zo voelt.

Ik weet niet in hoeverre hier mensen zijn die daar ook in hebben gezeten. Ik heb zelf deze uitdrukking vaak gebruikt. Als ik eraan terug denk, is het denk ik schuldgevoel terwijl je van jezelf weet dat je niks fout hebt gedaan. Maar het tegendeel is waar. Hiervan heb ik bepaalde dingen geleerd.

Wil niet zeggen dat ik nu weet hoe het inelkaar zit voor een ander. Dit is wat ik eruit heb gehaald. Leren om te gaan met mijn gevoelens, nadenken, mediteren.

Nog een opmerking hierbij:
Gevoel en Emotie zijn verschillend vanelkaar. Hangt er ook vanaf hoe je het interpreteert. Emoties hebben we allemaal, niks mis mee. Gevoelens zijn een heel ander verhaal.

Gevoelens ontstaan uit je eigen ik, ego.
Emoties komen van je ziel/geest. Als je veel op je gevoel toelaat, dan gebruik je je verstand minder. Als je je gevoel weet te beheersen, elimineren. Dan blijft over je verstand en je emoties. Je kan je verstand gebruiken en leren om te gaan met je gevoelens.

Nogmaals, dit zijn mijn eigen levenslessen en hoeven dus niet persé ook voor een ander te gelden hoewel ik wel denk dat dit misschien een hoop vragen bij sommige mensen beantwoord.