Van de sterren. Letterlijk én figuurlijk :D (grapje)

Het is blijkbaar ooit een deel geweest van één hele grote kennis systeem, ik noem het wetenschap. Later wordt het verloren, en stukjes ervan (zoals astrologie)

Europese astrologie is trouwens niet zo concreet en exact als Vedische. Daar hebben ze tot nu toe de kalendars waarmee jij het stand van een planeet of een ster precies kan uitrekenen tot en met dag en uur.

Het is ook veel uitgebreider, logische en duidelijker.

Vedische astrologen weten bijvoorbeeld dat wij leven in era die wordt Kaliyuga genoemd en die is begonnen ongeveer 5000 jaar geleden (voor details zie link) en duurt 428.00 en volgt na Dwapara (428.000x2 jr) Treta (428.000x3 jr) en Satya (428.000x4 jr). De hele cyclus is dus 428.000 + 856.000 + 1284000 + 1712000 = 4.280.000 jaar. Als Kaliyuga eindigt (westerse Einde van de Wereld, met alles erop en eraan) begint er een nieuwe cyclus, nieuwe kalpa. 100 kalpas zijn 1 dag van Brahma.

Waar dit vandaan komt, weet ik niet. Waar het vandaan kán uberhaupt komen? Ik denk niet dat het 'gekomen' is, ik denk eerder dat het is 'verdwenen'.

PS: voorbeeld uit Veda's is alleen maar om duidelijk te maken dat er veel ingewikkeldere en uitgebreidere kennissystemen bestaan. Er zijn wereldwijd een aantal van zulke 'astrologieen' hier en daar de tijd tijdelijk overleefd. De westerse astrologie is er een voorbeeld van.

Toegevoegd na 1 minuut:
***
Later wordt het verloren, en stukjes ervan (zoals astrologie) werden als een aparte wetenschappen beschowd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh, en in de link stond er dat Kaliyugaa begon om middernacht op 23 januari (volgens de Gregoriaanse kalender) of 18 februari (volgens de Juliaanse kalender) in het jaar 3102 v.Chr. Zoals ik zei, tot en met dag en uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van de sterren; dat vind ik niet eens zo gek klinken;
thnx voor het uitgebreide antwoord...

Andere antwoorden (3)

Hangt van het land af. In verschillende landen zijn er verschillende vormen van astrologie ontstaan.

Hier kun je er alles over lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrologie#Geschiedenis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het oude India was astrologie al heel bekend, en dan spreek ik over 5000 jaar geleden, want in de veda´s staan al beschrijvingen van de astrologie... Dus daar komt dat vandaan, want in India zijn de oudste geschriften bekend op dit gebied...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja; owkeej...
maar zijn zij de grondleggers van de astrologie?
Of hebben zij die kennis ook weer ontvangen van...?
Ongeveer vierduizend jaar geleden begonnen de Babyloniërs de toekomst te voorspellen aan de hand van de stand van de zon, de maan en de vijf best zichtbare planeten. Ze beweerden dat deze hemellichamen bepaalde krachten uitoefenden die van invloed waren op het menselijk gedrag. Later gebruikten ze ook de tekens van de dierenriem bij hun voorspellingen.