Adam en Eva kregen twee zonen, Kain en Abel. Kain trouwde met een vrouw. Hoe kan dat, als zijn ouders de eerste mensen op de aarde waren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (21)

Tja dat kan maar één reden hebben, dat het dus niet waar gebeurd is, maar een symbolisch karakter heeft... En daar kunnen we dan van leren van die symboliek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ver ik weet is hij niet getrouwd. Als er überhaupt al een Adam en Eva bestaan zoals in de bijbel ed. is omschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerste is niet hetzelfde als enigste....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
bijna tegelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is precies wat ik ook wilde antwoorden! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loenie.. enigste is keurig ABN hoor :) http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/262/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry rose en Danielle ;) Bedankt Fynnya
De eerste mensen, staat er, niet de enige mensen....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook voor jou een +
Hoe ik het verhaal ken:
Er was voor Eva al een andere vrouw, Lylith. Maar die was wat te feministisch voor Adam, wilde niet onderop liggen tijdens de sex ofzo, dus toen moest ze weg. Maar toen was Adam eenzaam, en kreeg hij een vrouw geschapen uit zijn eigen rib: eentje die dus minderwaardig aan hem zou zijn, en dan hopelijk gehoorzamer.

Of Lylith de vrouw was met wie Kain trouwde, weet ik niet hoor, maar misschien was zij het, of een dochter van haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo LSD? Wie heeft dit allemaal bedacht zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Fynnya, ze zegt toch al in de 1e zin hoe ik het verhaal ken, dus waarom een -??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad een bekend verhaal. Als ik het me goed herinner, heeft Mulisch het aangehaald in De ontdekking van de hemel. Toen ik dat las, ben ik wat research gaan doen om te zien of het uit de duim van Mulisch kwam of ook echt bestaande overlevering was. Het bleek om het laatste te gaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige semi-bijbelse verhalen is Lilith ook de slang die Eva verleidt tot het eten van de appel van het weten. Volgens mij speelt ze ook een rol in bepaalde Wicca-rituelen.
Er kunnen nog andere mensen geweest zijn die niet vernoemd worden in de genesis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gen. 5:3, 4: „Adam leefde voorts honderd dertig jaar. Toen werd hij de vader van een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld, en hij gaf hem de naam Seth. En de dagen van Adam nadat hij de vader van Seth was geworden, bedroegen achthonderd jaar. Intussen werd hij de vader van zonen en dochters.”

(Een van Adams zonen was Kaïn, en een van Adams dochters moet Kaïns vrouw zijn geworden. In die tijd van de menselijke geschiedenis, toen de mensen nog een optimale fysieke gezondheid genoten en bijzonder vitaal waren, zoals uit hun hoge leeftijd blijkt, bestond er weinig kans dat gebreken ten gevolge van huwelijken tussen nauwe bloedverwanten werden doorgegeven. Maar toen na 2500 jaar menselijke geschiedenis de fysieke conditie van de mensheid sterk achteruit was gegaan, gaf God aan Israël wetten waarbij incest verboden werd.)

Gen. 4:16, 17: „Kaïn [ging] weg van het aangezicht van Jehovah en vestigde zich in het land der Vluchtelingschap [of Nod], ten oosten van Eden. Naderhand had Kaïn gemeenschap met zijn vrouw en zij werd zwanger en baarde Henoch.”

(Merk op dat Kaïn zijn vrouw niet voor het eerst ontmoette in het land waarheen hij gevlucht was, alsof zij uit een ander gezin kwam. Maar daar had hij seksuele gemeenschap met haar en werd hem een zoon geboren.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap die min niet. is goede antwoord. +1
Omdat in sprookjesboeken alles kan! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Bijbel staat dat Adam en Eva de eerste mensen in het paradijs waren. Doordat Eva van de verboden boom een vrucht (wat overigens niet noodzakelijk een appel was!) at en Adam gaf en die het ook op at, werden ze uit het paradijs gezet in de gewone wereld. Aldaar woonden op dat moment al wat meer mensen en zo kon Kaïn zijn vrouw uit Nod trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Genesis verhaal is eigenlijk een plakboek. Er zijn stukjes uit verschillende andere verhalen in geplakt (een soort antieke copy paste). Daarom zitten er nogal wat tegenstrijdigheden in, zoals de vrouw van Kain. Ook zijn er opeens reuzen. Als je heel goed leest zie je dat de vrouw zelfs 2x wordt geschapen.
De samensteller vond het voor zijn verhaal blijkbaar niet zo belangrijk dat alles precies klopte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de oplettende lezers, ja...dit is de oude bronnen theorie van de Jahwist, Elohist en Priestercodex. Die is wat gedateerd, maar maakt nog prima duidelijk wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen die namen werden genoemd in de Bijbel die belangrijk waren in de lijn van nageslacht waar de beloofde Messias uit geboren zou worden. Dus dat betekent dat Adam en Eva nog veel meer kinderen hadden die al lang getrouwd waren en ook weer kinderen hadden. De mensen werden ook honderden jaren oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijbelverhalen kan je het beste lezen, zoekend naar de betekenis, waarom is het verteld, wat sprak mensen er in aan. Het is eerst via mondelinge overlevering aan volgende generaties verteld, en pas tijdens de Babylonische ballingschap heeft het verhaal een vorm gekregen. Het letterlijk denken is een residu van middeleeuws denken. We weten nu ook dat de aarde niet plat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kain trouwde met zijn zuster
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat de bijbel waar in het geschreven staat meerdere malen is aangepast en herschreven.

Ga maar na wanneer je groep van 15 mensen in een kring zet. De 1 zegt zachtjes tegen de ander ''ik ben vandaag naar de stad gegaan en heb een ijsje bij de snoepwinkel gehaald''

Deze persoon verteld dit door aan de ander en zo gaat het de hele kring rond. Uiteindelijk zal er iets uitkomen als ''Hij is van de week naar een restaurant uit eten geweest en nam een flinke sorbet als toetje''

Door miscommunicatie, en interpretatie van andere is het verhaal wat aangedikt en verdraait.

Wanneer er iets op papier staat en een persoon die dyslectisch is gaat dit voorlezen gebruikt deze hele andere woorden en zinsverband dan dat er daadwerkelijk op papier staat.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er mensen zijn die blind vertrouwen wat er in de bijbel staat.

Deze is zo vaak herschreven, vertaald en vernieuwd dat het oorspronkelijke verhaal is verdwenen en alleen de wijze levenslessen er nog uit te halen zijn.

Vergeet niet dat toen de eerste bijbel geschreven werd, dit in een hele andere tijd, cultuur en taal was. En dan nog het feit dat er misschien 1 op 500 mensen kon lezen en schrijven.
Veel mensen waren onwetend, dus wie kon dit allemaal controleren of het naar waarheid geschreven was.

Wie kan zeggen wat er nog 100% waar is wat in de bijbel staat.

Ik bedoel maar, ooit een slang horen praten? Misschien was het wel een persoon met de listigheid van een slang als deze dan al ooit heeft bestaan. Misschien was het wel een fabeltje die een wijze les moest doorgeven aan de mensen. (Kijk maar naar kinder fabeltjes het zijn altijd dieren die erin voorkomen)

Ik geloof zelf niet in de bijbel of in god, maar ik geloof wel dat er zeker wijze levenslessen in geschreven staan.
Ik zie het zo, Waren Adam en Eva de ''eerste'' mensen of de ''enigste'' mensen in het verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sprookjes hoeven niet te kloppen.... het is de moraal waar het om draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK ben er van overtuigt dat alle bijbelse verhalen niet meer dan fabeltjes zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was niet 1 Adam, maar meerdere Adams en ook meerdere Eva's

Verzen in de Koran / bijbel duiden ook op dit gegeven.
Je moet dit alleen willen begrijpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Adam en Eva kregen twee zonen, Kain en Abel.
Kain trouwde met een vrouw.
Hoe kan dat, als zijn ouders
de eerste mensen op de aarde waren?"

Adam en Eva waren, volgens de Bijbel,
idd de eerste mensen, maar niet het eerste ras;

Kaïn ging uit het aangezicht van god,
en ging naar het land van Nod
(aldaar waar de Enakskinderen woonden);

hij bekende daar idd een vrouw,
maar, die vrouw, dat was geen mens;

die vrouw was een dochter van de Enakieten;

de Enakieten zijn de Enakskinderen,
en de Enakskinderen zijn een volk van reuzen;

de vrouw van Kaïn
was dus waarschijnlijk een reuzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God schijnt almachtig te zijn en alwetend, Gods weg ondoorgrondelijk, allemaal te moeilijk voor ons dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de moderne genetica aangeeft dat het scheppingsverhaal niet helemaal strookt met de werkelijkheid kunnen we rustig aannemen dat het hele verhaal een mythe is. In mythes kunnen de wonderbaarlijkste zaken gebeuren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen je moet met je tijd meegaan, en heel veel dingen wat vroeger wel kon of mocht zijn mag dat nu niet meer, kortom de dingen veranderen continu.
Dat nu ook met Adam en Eva toen zij kinderen kregen was het wel anders dan nu, de kinderen mochten met elkaar trouwen dat kwam omdat er geen andere mensen waren en zij de eerste waren (daarom zeggen ze altijd we zijn broers en zusters en dat Adam en Eva onze grootouders zijn.) Het was toen geen zonde om met je zus of broer te trouwen, dat was om de mensheid dat toen maar uit een paar mensen bestond te vermeerderen. Wat wel niet mocht was dat tweelingen niet met elkaar mochten trouwen, omdat ze samen in èen buik zaten. Nu is het dat je helemaal niet met je zuster of broeder mag trouwen maar nog wel met andere familieleden (bijv. je neef of nicht of verre familie) Wat ik bedoel de omstandigheden waren toen anders dus de regels waren ook anders. Nu er veel mensen/familie`s zijn gelden er andere regels voor. En dat ook de wijn iedereen zegt ja je mag het drinken/ of met mate maar vroeger was het anders dan nu en daar zal wel een rede voor zijn (misschien omdat er geen genoeg water was) dus de regels van wijn drinken is ook verandert wat vroeger wel mocht mag nu niet meer. Daarin maken mensen soms fouten.