Zegt de bijbel iets over het beoefenen van astrologie?

Is geloof stellen in astrologie of horoscopen te rijmen met het bijbels geloof?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Isaiah 47:13 Wat heb je je afgetobd met talloze raadgevers!
Laten zij die naar de sterren staren,
die de hemel kunnen uitleggen,
die je per maand laten weten wat je overkomen zal,
laten zij nu aantreden, laten zij je redden!
14 Ze worden als kaf, het vuur zal hen verteren,
ze zijn niet meer te redden uit de macht van de vlammen.
En dat zal geen vuur zijn om brood op te bakken,
geen gloed om je aan te warmen.

Niet doen! Astrologie is slecht!

Matteüs 2:1 Toen Jezus geboren was in Betlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes, kwamen er magiërs uit het Oosten in Jeruzalem aan. 2 Ze vroegen: ‘Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Wij hebben namelijk zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om hem eer te bewijzen.’

Doen! Astrologie wordt ook door de heer zelf gebruikt om belangrijke boodschappen te verkondigen/signaleren!

Jeremia 10:1 Luister naar de woorden die de HEER tot jullie spreekt, volk van Israël.
2 Dit zegt de HEER:
Volg andere volken niet na,
raak niet van slag door tekenen aan de hemel,
ook al jagen die de hele wereld schrik aan.

Astrologie lijkt soms te zeggen dat er vervelende dingen gebeuren, maar dit klopt niet, hierdoor moet je je niet laten leiden.

Richtere 5:20 De sterren aan de hemel streden mee tegen de vijand,
zij hadden in hun baan zich tegen Sisera gekeerd.

Astrologie werkt soms voor je, soms tegen je. Dus het klopt.

Dus welke kant wil je op? Het kan allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Astrologie stelt dat de bewegingen van de sterren parallel lopen met het leven van mensen. Het bijbelse geloof stelt dat we vrij zijn, en keuzes hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het vanuit de praktijk. Astrologie is eeuwenlang zo ongeveer de basis van alle wetenschap geweest, in tijden dat de kerk het aardig voor het zeggen had. En er is nooit moeilijk gedaan over astrologie, dus moet het goed in de pas hebben gelopen met Christelijk dogma.
Het waren juist de eerste serieuze astroNomen die bijna op de brandstapel terecht gekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het begrijp, is de zin van hetgeen in de Bijbel staat over paranormale verschijnselen en sterrenkijken etc: leg je ziel en zaligheid niet in die zaken, er is maar een God en daar moet je je op richten. Dus je kunt het gerust lezen, maar verlies je er niet in. Je kan erin verdwalen. Anderzijds was het in de tijd dat de bijbelverhalen tot stand kwamen, in de toen bekende wereld, een algemeen gebruik om grote gebeurtenissen aan te tonen(voor iedereen, ook voor mensen die niet in God geloofden) met een gebeurtenis aan de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zegt de bijbel iets
over het beoefenen van astrologie?"

In de Bijbel staat geschreven:
"...laat nu opstaan,
die den hemel waarnemen,
die in de sterren kijken,
die naar de nieuwe manen voorzeggen;
en laat ze u verlossen van die dingen,
die over u komen zullen."
(Jesaja 47:13)

Ook staat er in de Bijbel geschreven:
"Hij (God) telt het getal der sterren;
Hij (God) noemt ze allen bij namen."
(Psalmen 147:4)

Waarschijnlijk is deze bijbelse god
zelf dé grote opper-astroloog,
die de astrologie verbiedt...lol.

Men zegt, naast de Bijbel,
dat het verhaal, over Jezus,
een astrologisch verhaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik dan voortaan de halve Bijbel citeren? Mijn bedoeling is slechts
om te laten zien
dat de bijbel over astrologie spreekt; en ik weet niet wat jij doet of laat,
maar hier heb jij een link
van de gehele Bijbel; http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Gn1.htm dan kan je alle 66 boeken plaatsten,
in plaats van een geheel hoofdstuk.
Astrologie komt als woord niet voor in de Bijbel. Maar de essentie van astrologie, inzicht krijgen in de toekomst en/of je karakter, daar spreekt de Bijbel wel over. Vooral over de toekomst voorspellen.

Deuteronomium hoofdstuk 18 vanaf vers 9 zegt:

Wanneer u in het land komt dat de HEER, uw God, u geven zal, mag u de verfoeilijke praktijken van de volken daar niet navolgen. Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn. Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden. Hij zal in uw midden profeten laten opstaan, profeten zoals ik. Naar hen moet u luisteren.

De 'u' waartegen wordt gesproken is het volk Israël, voordat het in het beloofde land komt. Nu kan je denken dat het niet voor jou geldt omdat je (misschien) geen Israëliet bent. Toch geldt het voor alle mensen. Er staat namelijk ook in dat God mensen verafschuwt die zulke dingen doen. Even voor de duidelijkheid: Hij verafschuwt die mensen niet per definitie. God haat de zonde maar houdt van de zondaar.

Ken je het verhaal van Jona (zie bron)? Dat is het duidelijkste voorbeeld dat God niet alleen tegen zijn volk spreekt. Ninevé was geen Joodse stad. Toch rekende God hun hun zonden toe. En de inwoners van Ninevé bekeerden zich ook massaal tot God. Niet omdat ze in Hem geloofden. Men was van mening dat elk land z'n eigen god heeft en dat die regels alleen voor hen golden die in dat land waren. Hetzelfde als vandaag de dag. Iedereen heeft zijn 'eigen waarheid'. Geldt alleen voor jezelf en zeker niet voor een ander. God zegt heel wat anders. Als je wilt weten waarom ze zich toch bekeerden, moet je maar een reactie schrijven.

Dus astrologie, zo zegt de God van de Bijbel, moet je niet doen. Vertrouw maar op God. Dan heb je de sterren niet nodig. Of, zoals zanger Carmen het zegt: 'Keep your eyes on the Creator, man, and not on His creation'.