Waarom horoscopen zo goed lijken te kloppen, wordt het beste geïllustreerd door een experiment dat vaak herhaald is.

Een professor gaf college. Hij kende de geboortedatum van elke student in de zaal. Hij deelde aan iedere student een persoonlijke horoscoop uit, die speciaal voor die ene student was gemaakt. Omdat het persoonlijke informatie was, mocht niemand elkaars horoscoop lezen.

Bovenaan elke persoonlijke horoscoop stond de naam, de geboortedatum, en het sterrenteken van de betreffende student.

De studenten moesten hun horoscoop aandachtig doorlezen. Daarna vroeg de professor, hoe treffend de horoscoop was - het ging hier om persoonsbeschrijving, niet om het voorspellen van de toekomst.

Alle studenten vonden dat hun horoscoop zeer treffend was. Ze vonden het verbazend dat de horoscoopmaker zoveel persoonlijke details kende, en dat hij die details zo treffend wist te verwoorden.

Daarna gaf de professor de studenten de opdracht, hun horoscoop te ruilen met de horoscoop van een willekeurige andere student, en die andere horoscoop te lezen.

Wat bleek: iedereen had exact dezelfde horoscoop gekregen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit effect heet het Forer-effect. Zie bijvoorbeeld http://www.paranormal-encyclopedia.com/f/forer-effect/ . Forer was degene die in 1948 het door mij beschreven experiment uitvoerde. Gauquelin heeft het in een iets andere vorm herhaald: hij gaf 150 studenten de horoscoop van de seriemoordenaar Marcel Petiot. 94% van de studenten vond dat de horoscoop henzelf goed beschreef. Ook leuk is deze bron: http://www.rudolfhsmit.nl/a-murd2.htm . Daar lees je over een aantal vergelijkbare experimenten. Ik vond het eerste experiment van die pagina het beste: ga naar een aantal astrologen en geef ze de geboortegegevens van John Gacy, maar doe net of dat je eigen geboortegegevens zijn. Vraag advies over je plannen om met jongeren te gaan werken. Alle astrologen adviseerden positief: werk met jongeren, je bent een rolmodel voor de jeugd, jouw aanwezigheid zal hen goed doen. De astrologen wisten niet dat John Gacy een sadistische seriemoordenaar was. Zijn daden waren zo gruwelijk, dat hij was veroordeeld tot twaalf keer de doodstraf en 21 keer levenslange gevangenisstraf. Ik denk dat je nu genoeg bronnen hebt. Vanuit deze bronnen kun je zelf verder zoeken.

Andere antwoorden (10)

Omdat ze zo vaag zijn dat je bijna alle gebeurtenissen er wel mee kunt verklaren.

Het gaat altijd over vage dingen op je werk, relatie en vrienden. De gebeurtenissen hier kun je altijd wel op een of andere manier koppelen met een horoscoop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het gemak even meegaand in je stelling (een nogal boude wat mij betreft) dat de meeste horoscopen "kloppen" lijkt me het antwoord op je vraag helder: omdat zij in zulk algemene termen gesteld worden dat ze nagenoeg op iedereen van toepassing zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt omdat ze bij horoscopen alle antwoorden erg vaag en algemeen formuleren. Ze vertellen dingen die bij iedereen wel van toepassing zijn. Om een goed voorbeeld te geven er staat vaak in een horoscoop dat iemand een goed persoon is. Iedereen denkt dit van zichzelf. Vaak kun je ook uit kleine dingen iets opmaken. Bijvoorbeeld tijdens feestdagen heb je vaak geld tekort dus kan je daar iets over voorspellen. Of wat het meest slimme was. Ik las mijn horoscoop eens rond mijn verjaardag. Nu stond er in mijn horoscoop dat mij een grote verassing te wachten stond. Natuurlijk staat een grote verassing mij te wachten ik ben bijna jarig! Kortom horoscopen zeggen vaak vage dingen die open staan interpretatie, die op iedereen van toepassing zijn en ze leiden vaak dingen af uit kleinigheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij kloppen ze nooit. Ik zou vorige week nog wel de loterij winnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kloppen horoscopen juist bijna altijd heel slecht. Alleen je onthoudt het gewoon wanneer het toevallig een keer wel klopte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij kloppen ze echt nooit, maar dan ook nooit. Misschien dat sommige er naar gaan leven en in al het vage wel terug kunnen projecteren op hun leven. Maar zoals gezegd, ik ken het fenomeen niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een regionale krant heb ik ooit drie jaar lang horoscopen geschreven. Uit mijn duim gezogen, met andere woorden. De lezers waren er erg tevreden over, omdat ik ze zó had geschreven, dat iedereen zich daar wel (een beetje) in herkende. Sommige mensen willen nu eenmaal voor de gek gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor iedereen is er wel wat uit zijn/haar horoscoop te halen, hoe klein ook. Het is maar hoe je er naar kijkt. Mijn horoscoop klopt dus als ik dat wil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn horoscopen kloppen eigenlijk bijna nooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb weleens een boek gezien waarin dat staat wat mensen raken. Ben helaas vergeten wat de titel van het boek was.