Welk niet-wetenschappelijk bewijs is acceptabel om paranormale zaken te kunnen verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx, één van jouw antwoorden bracht mij tot deze vraag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede zinvolle vraag, hou het vuurtje maar aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goei vraag Marita + Ik zal mijn best doen om een zinvol antwoord te geven, heb er zat maar jah.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank allen. Alleen al aan het aantal reacties op Ed's antwoord maakt weer eens duidelijk dat we waarschijnlijk nooit uitgesproken raken over onderwerpen als deze :)

Het beste antwoord

Ben het helemaal met het antwoord van Ed eens.

Ik vind het een acceptabel bewijs wanneer iemand bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk heeft, deze na een behandelingen, energetisch helen, of handoplegging, hoe je dit ook noemen wilt, zakt.
Dat mensen die energetisch helen ondergaan, bewuster worden van zich zelf. Dat een tennisarm geneest. Wanneer mensen behandelingen ondergaan ervaren zij een enorme warmte.
Er ontstaat rust, mensen die nerveus of altijd gespannen zijn, worden rustiger.
Keuzes worden makkelijker gemaakt, mensen komen beter in balans. Waardoor zij beter in staat zijn om te handelen uit gevoel en verstand.
Vrouwen komen makkelijker door de overgang.

Iedereen kijkt met open mond naar een programma, zoals 6e zintuig, zaken blijven niet allemaal onopgelost en dan lijkt het plots acceptabel.

Het boek van Pim Van Lommel: Eindeloos bewustzijn.
Een wetenschappelijke visie op
de Bijna Dood Ervaring.

Maar deze ervaringen schijnen (para)normaal te zijn?
Ik denk het zeker niet.

Ik heb een kind gezien dat chronische reuma had, zij was twee en een half jaar, kreeg medicatie, fysiotherapie.
Het kind kon op een ochtend vertellen dat 'een oma' bij haar was geweest en haar been had vast gehouden, daar waar zij op dat moment een flinke zwelling had, iets wat al ander half jaar opspeelde. Zij heeft zelfs de desbetreffende oma op een foto aangewezen, deze oma leefde niet meer.
De fysiotherapeut was na een week of 2 verbaasd over de zwelling die verdween, de arts in het ziekenhuis begreep niets van haar plotselinge genezing na het afnemen van bloedtesten. medicatie werd gestopt. Het verhaal is aan de fyisiotherapeut verteld en hij kon niet anders dan geloven. Voor hem dus acceptabel!
Inmiddels is dit kind 27 jaar en kern gezond!
Is dit een acceptabel bewijs? Ik dacht het wel. Het kind is mijn eigen dochter en ik heb met eigen ogen gezien hoe zij op één been stond en het andere niet kon gebruiken omdat 'een oma' dit, volgens haar eigen zeggen, vast hield. Voor die periode was ik ook nog niet overtuigt van het wel of niet (para)normale. Maar nu weet ik zeker na vele ervaringen dat 'Het Is'.

En zo zijn er ontelbaar, wonderbaarlijke voorbeelden. waar ik in iedergeval zeer dankbaar voor ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeanette, wat mooi, ongelooflijk mooi!!
Waarom wil men deze prachtige verhalen toch stuk maken door alsmaar er op te wijzen dat het wetenschappelijk goed verklaarbaar is, en niets bijzonders.
Wanneer zullen bij deze mensen de ogen open gaan om ook gevuld te worden met tranen van geluk?
En het genezen kind zien als een wonder van liefde, energie en kracht, zonder te moeten denken, is het wel wetenschappelijk goed onderbouwd.
Zien we niets over het hoofd, zijn vergissingen wel uitgesloten.
De oma is er nog wel af en toe, wil je haar groeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je warme reactie! Tja, Ed soms willen we zo graag dat 'hun'ogen open gaan maar misschien Ed, ik denk het, zijn het jonge zielen, kan niet anders.
laten wij dankbaar zijn en intens genieten van het geen wij mogen (aan) schouwen! (Be)leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal oma groeten! Dank je Ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Mirjamm!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje van mij erbij Jeanette. Een prachtig verhaal, wat niet op zichzelf staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Marita. Tja het was een bijna ongelooflijke, ervaring, zo wonderlijk, bijna niet te beschrijven. Natuurlijk speelden er veel meer dingen maar dat is allemaal niet te beschrijven op de site, kost een pagina. Met je eigen ogen zíén dat je kind aangeraakt wordt terwijl er niets zichtbaar aanwezig is................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Batanovum! Dank voor je zeer waardevolle bijdrage hier! Jouw woorden;
"We zullen moeten accepteren dat wat we niet BEgrijpen, toch kunnen GRIJPEN omdat dat de logische stap is om te groeien." Zo waar en zo mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Batanovum, gelukkig zijn er ook nog mensen waar ik op mee kan drijven en even de peddels de peddel laten ondanks de tegenstroom.
bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ge-weldig verhaal Jeanette, ik zat met kippevel en tranen te lezen. Dikke plus van mij +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Loes, ik heb toen des tijds ook veel tranen gelaten, en het ontroerd me nog steeds. Diepe dankbaarheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het me voorstellen Jeanette, zoiets blijft altijd bij je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Loes, ja dat blijft zeker bij je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een dikke +
Wonderbaarlijke dingen, ik heb er ook al veel meegemaakt, als ik die hier allemaal moet neerzetten, ben ik morgen nog bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Jeanette, voor je prachtige en persoonlijke verhaal waaruit maar weer eens blijkt dat er zoveel meer mogelijk is. En het gebeurt al, wetenschap of geen wetenschap. Het gebeurt gewoon, iedere dag opnieuw en we staan er met onze neus bovenop :) +10 voor jou in ieder geval.

Andere antwoorden (18)

tastbaar / zichtbare effecten.

BV een opzet waarbij iemand in de ene kamer verteld wat iemand in een andere kamer leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaren is meestal vanzelf wetenschappelijk. Haartje voor de lens.
Om zaken als paranormaal te bestémpelen is zo'n beetje íeder bewijs afdoende.
Mijn buurman zegt dat-ie iemand kent die zélf gezien heeft... en het spook is los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet-wetenschappelijk bewijs, dat zeg je... Dat is een tegenspraak in een zin... Bewijs is altijd wetenschappelijk, eigenwijs hoeft geen bewijs...

Dus geen enkel niet-wetenschappelijk bewijs maakt paranormale zaken bewezen... Geen enkel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben het zelden zo met XiniX eens geweest! Bewijs *is* wetenschappelijk. Is het niet wetenschappelijk, dan is het geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk klopt het wat je zegt, Xinix, zodra een paranormale claim op eender welke wijze bevestigd en dus verklaard kan worden, is er niks paranormaals meer aan.
Je haalt in je vraag twee dingen door elkaar: bewijs en verklaring. Dat zijn echt heel verschillende dingen.

Een bewijs toont aan *dat* iets gebeurt.
Een verklaring vertelt *hoe het kan* dat iets gebeurt.

Voorbeeld: het regent.
Bewijs: ik word nat; een lege emmer loopt vol; er ontstaan plassen water op straat.
Verklaring: water verdampt uit zee, wordt als waterdamp naar land getransporteerd, lucht koelt af, waterdamp condenseert tot druppels, druppels vallen naar beneden.

Ik ga zo expliciet in op dit verschil omdat het nogal eens wordt misbruikt. Vooral in de paranormale wereld, waar jij in je vraag aan refereert.

Dan wordt er gezegd: de wetenschap wil dit niet accepteren, omdat ze het niet kan verklaren. Maar da's onjuist! De wetenschap accepteert zoveel dat ze niet kan verklaren. Zo gauw het is bewezen, wordt het geaccepteerd. Een verklaring zou natuurlijk fijn zijn, maar da's van later zorg.

Nu moet ik dus raden wat je bedoelt met je vraag. Wil je weten welk bewijs acceptabel is om paranormale zaken te accepteren, of wil je weten welke wetenschappelijke verklaring er is voor paranormale verschijnselen?

De tweede mogelijkheid gaat al uit van het bestaan van die verschijnselen. Voor de wetenschap is dat geen goed uitgangspunt: eerst maar eens bewijzen dát die verschijnselen bestaan, daarna kunnen we naar een eventuele verklaring gaan zoeken.

Als ik het zo goed interpreteer, is je vraag dus: welk niet-wetenschappelijk bewijs is acceptabel om het bestaan van een paranormaal verschijnsel te accepteren?

In dat geval moet mijn antwoord luiden: geen. Een niet-wetenschappelijk bewijs is namelijk geen bewijs. Als iets een bewijs mag heten, dan moet het een wetenschappelijk bewijs zijn. Als iets niet wetenschappelijk is, dan kan het geen bewijs zijn.

Een bewijs zou zijn: laat zien dat een verschijnsel echt optreedt, en dat het niet kan worden verklaard door iets normaals. Met andere woorden, laat zien a) dat er echt iets gebeurt, en b) dat slechts een paranormale manier overblijft om dat gebeuren te veroorzaken.

(Kijken en Combineren, maar da's al eerder gezegd.)

In concreto komt het er in ieder geval op neer dat je moet laten zien dát er iets gebeurt. In het beste geval moet dit ook kunnen worden aangetoond door een andere onderzoeksgroep, op een ander moment, op een andere plek, met een andere methode.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik hoop dat mijn interpretatie van jouw vraag enigzins juist was, en dat je iets aan mijn overpeinzingen hebt. Als ik er naast zat met mijn interpretatie moet je maar een reactie geven, dan zal ik reageren op de bedoelde interpretatie.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja. Met de kanttekening dat "zien" overdrachtelijk is bedoeld, of hoe zeg je dat. Horen, voelen, of indirect zien door bijvoorbeeld een telescoop, vallen ook onder "zien". Ook het zien van de beweging van een meetinstrument valt onder "zien" - zo "zie" je dus dat ergens een elektrisch veld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is toch niet echt een min waard. +
Cryofiel
14 jaar geleden
Dank je, lora! Ik merk wel vaker dat ik meer minnen krijg wanneer ik op een *andere* vraag een antwoord geef waar iemand het niet mee eens is. Dat zijn de zogenoemde wrokminnen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook Loenie bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een bewijs toont aan *dat* iets gebeurt.
Een verklaring vertelt *hoe het kan* dat iets gebeurt." Nee, je haalt het door elkaar. Dat iets gebeurt is toont geen bewijs aan, maar de fenomeen van dat iets zelf. Bewijs is de mentale verband die aan dat fenomeen wordt vast geknopt. Een verklaring is inderdaad hoe het kon gebeuren. En bewijzen kunnen alleen de verklaringen bewijzen of niet bewijzen, en niet de fenomenen zelf. De fenomeen zelf blijft bestaan onafhankelijk van de rest. Onafhankelijk van elke van de verklaringen en elke van de bewijzen ervan. En wat jij zegt is gewoon omdat jij een bepaalde fenomeen wilt zien en accepteert als een bewijs. Dat is dus verbanden leggen in en met je rationeel verstand. Er is GEEN bewijs nodig van het bestaan van de fenomeen. Er is geen bewijs mogelijk van het bestaan ervan. Bewijs is nodig bij de verklaring. Bewijs is nodig voor de verklaring. En fenomeen, of het wordt waargenomen of niet. Punt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Neem zwaartekracht. Het bewijs dat het bestaat is a) de appel die valt en b) de aarde die rond de zon blijft draaien. De verklaring is de kromming van de ruimte die door elke massa wordt veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je bevestigd precies wat ik zei. Je ziet een fenomeen als een bewijs voor een verklaring.
Indien er bij een handoplegging binnen 5 min de bloedsomloop weer op gang is gebracht en de koude voet weer warm wordt, het je een meetbaar bewijs.
Indien er bij een handoplegging, ploseling een ziek been, begint te schokken en daarna de pijn weg is, kan je dat schokken zien als zichtbare reactie. ( begon al vlak voor de behandeling begon, dus voor het aanraken)
Mensen die het plotseling in een koude ruimte heel erg warm krijgen, zonder dat er emotie was, een gesprek gaande was, er geen stress was of wat dan ook, maar gewoon rustig zaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moest eens weten wat er op paranormaal gebied mogelijk is, dan gaan je oren flapperen.
En de meeste dingen vallen niet te bewijzen, maar dat hoefd ook niet, als jij weet wat je kan, en je doet er goede dingen mee, dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als die dingen niet te bewijzen zijn, hoe weet je dan dat ze mogelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist, resultaat is belangrijker dan de theorie of het mogelijk is!+1
Cryofiel
14 jaar geleden
Resultaat is bewijs. De praktijk gaat boven de theorie. Da's nu weer een heel wetenschappelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 2 regels zeg je meer dan in een hele lange reactie.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat ik nog steeds niet begrijp aan jouw redeneerwijze is dat je de ene keer de wetenschap terzijde schuift, en dat je de volgende keer een heel wetenschappelijk standpunt inneemt. Ik heb het gevoel dat jouw eerste reactie hierboven bedoeld was als zijnde *tegen* de wetenschappelijke benadering. In feite hanteer je hier zelf de wetenschappelijke benadering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit de wetenschap terzijde geschoven, ik ben juist door de wetenschap zo ver gekomen als ik nu ben door het op tijd los te laten,maar ik doe ook niet anders dan een wetenschappelijke verklaringen te vinden voor gebeurtenissen.Er is ook geen grens te trekken, het loopt door elkaar heen, omdat de wetenschap duidelijk te kort schiet, als je niet weet waar je naar moet zoeken, dan kan je niet eens zoeken.
En als je niet kan zoeken , moet je het voorlopig doen met je ervaringen, want die gaan wel gewoon door.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een ervaring is geen bewijs - daar hebben we het al eerder over gehad. Je kunt een geest ervaren zonder dat die geest er is. Die gebeurtenissen die je noemt, zijn wel bewijs. Als iemand zich beter voelt wanneer jij die persoon op afstand energie stuurt, dan is dat zelfs een heel duidelijk bewijs - tenminste, als die persoon niet weet dat jij energie stuurt, want anders kan het nog een heel gewoon psychosomatisch effect zijn (maar dan in de positieve betekenis). Jij zegt telkens weer dat je heel duidelijke bewijzen hebt. Je zegt ook telkens weer dat je niets kunt bewijzen. Precies dit laatste is wat jou zo ongrijpbaar maakt. Jij hebt ooit gezegd dat ik een glibber ben; op dit punt denk ik dat ik mag zeggen dat jij een glibber bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder namen te noemen heb ik inmiddels 6 mensen hier op g.v. op afstand geholpen met resultaat.
Wat je wel had kunnen volgen wat er met Dounja is gebeurd enkele weken geleden.
Maar als we een wetenschappelijke proef zouden opzetten, dan zou er waarschijnlijk niets van terecht komen, dat proberen wij je al zo vaak uit te leggen.
Phychosomatische effecten, placebo effecten of gewoon suggestie, kan nog steeds allemaal, daar ben ik nog steeds ook wetenschapper genoeg voor, maar het gebeurd te veel en te vaak om alles maar hier onder te laten vallen.
Ik ben een glibber?
Ja chry. je zal nooit weten wat ik denk en voel, dat zou pas kunnen als ik hier op g.v. echt eens zeg wat ik denk en voel, maar dan ook alles!
Maar het enige wat ik hier vaak doe, is de ander verdedigen en af en toe iets van mij zelf vertellen, echt iets.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, Ed, als jij mij een glibber mag noemen, mag ik jou toch ook een glibber noemen? Laten we alsjeblieft niet eenzijdig gaan doen - dezelfde regels gelden voor ons allebei. Goed, dan inhoudelijk. Als er teveel gebeurt om als psychisch te beschouwen, is dat ook een wetenschappelijk bewijs. Het betekent alleen maar dat je meer dan twee of drie proefpersonen nodig hebt - da's alles. Dus je zegt nog steeds dat je het kunt bewijzen. En alweer zeg je tegelijk dat je het niet kunt bewijzen. Jij ziet dit waarschijnlijk als steeds maar doorhameren op dit punt. Dat doe ik omdat het voor mij essentieel is. Leef je eens in mij in. Ik zit hier op GV, en ik kom iemand tegen die om en om beweert dat hij dingen wel kan bewijzen, en dat hij diezelfde dingen niet kan bewijzen. Hoe denk jij dan dat ik daarop moet reageren? Mijn huidige reactie is: geef duidelijkheid! Het enige dat ik als antwoord krijg, is meer van hetzelfde: je kunt het niet bewijzen, maar je kunt het heel goed bewijzen. Zo komen we niet verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in een vorige discussie een voorstel gedaan.
Heb je misschien gemist.
Het woord glibber is nooit negatief bedoeld hoor :-)
En nog steeds niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb jouw gebruik van het woord glibber inderdaad niet negatief opgevat. Ik kreeg echter hierboven de indruk dat jij boos werd toen ik jou een glibber noemde. Ook niet negatief bedoeld natuurlijk, en alleen maar gebruikt met een knipoog omdat jij mij een tijdje geleden zo noemde. Toch reageerde je geïrriteerd. Vandaar mijn verbazing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een irritatie gezien die er niet was, als er echt sprake van zou zijn, dat lees je het wel, ik ben niet altijd aardig.:-)
Alle niet-wetenschappelijke bewijzen zijn acceptabel om paranormale zaken te kunnen verklaren. Maar deze zijn dan uiteraard acceptabel voor mensen die kunnen leven met niet-wetenschappelijke bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is, voor wie het acceptabel moet zijn.

Voor de wetenschap is niet-wetenschappelijk bewijs geen bewijs. En dus als bewijs niet acceptabel.

Zoals Cryofiel al duidelijk maakte, kunnen bewijzen sowieso niets verklaren. Verklaren is (meestal) metafysisch.

(Dat je nat wordt is overigens geen bewijs van het feit dat het regent, maar dit terzijde)

Wat je kunt bewijzen, kun je bewijzen, de rest (de verklaring) is verhaal.

Elke gemeenschap maakt zijn eigen regels over wat geaccepteerd wordt als bewijs.

Zo kunnen sommige christenen het gegeven dat iets in de bijbel staat als bewijs accepteren.

Anderen vinden dat ze iets hebben meegemaakt voldoende bewijs.

De kerk van de wetenschap accepteert alleen haar eigen waarheid/bewijzen.
14 jaar geleden
Paranormale verschijnselen en wetenschap staan altijd op gespannen voet met elkaar, het een berust op persoonlijke ervaringen, het andere op meetbare resultaten, zo lijkt het.
Dingen als telepathie zijn eigenlijk statistisch allang bewezen.
Nu echter is dat veel moeilijker, dat komt omdat verborgen communicatie nu veel eenvoudiger is dan pakweg 50 jaar geleden.
Het is ook "niet handig" voor de wetenschap om paranormale effecten te accepteren,
alhoewel ze in kwantumechanische zin een zichtbaar
effect hebben, alleen al de stelling van superpositie en
het gegeven dat de waarnemer de waarneming onmiskenbaar beinvloedt en zelfs lijkt te initieren,
Wetenschappelijk goeddeels geaccepteerd maar
het lijkt zo paranormaal als het maar wezen kan.
Dus in het onmeetbare gebied heeft de wetenschap minder moeite met termen die in paranormaal opzicht
soms zelfs algemeen goed zijn.
Dingen als collectief bewustzijn, het deels wetenschappelijk geaccepteerde werk van P.van Lommel
(Eindeloos bewustzijn) over BDE, waarin hij treffend
aangeeft dat hersenen die geen bewustzijn kunnen ondersteunen door zuurstofgebrek (daar is een bepaalde mate van doorbloeding voor nodig) toch een besef en een bewustzijn te ondersteunen, ofschoon dat NIET door zenuwprikkels wordt bewerkstelligd geven ook de tweeslachtigheid in de wetenschap aan.
We gaan steeds meer beseffen hoe weinig we weten.
Wetenschap zou dus meer open moeten staan voor onbegrepen gebeurtenissen en niet krampachtig alles weigeren wat niet in het denkkader past.
Immers zou de mens dan nooit verder kunnen komen dan de wetenschap toestaat.
De wetenschap als instituut zal minder efficient zijn dan als facilitator.
In het eerste geval is er sprake van een geloof, met wetenschap als almachtige god.
In het tweede geval is er mogelijkheid tot evolueren.
Heilige huisjes zouden in de wetenschap niet moeten mogen bestaan.
Toch knal je daar snoeihard tegenaan als er dingen ontdekt worden die niet passen in de bestaande opvattingen.
De wetenschap is zelf niet eens eenduidig over zaken als opwarming van de aarde en spreek zichzelf tegen.
Dat kan alleen als er sprake is van dogmatiek.
Dat is ZO ONWETENSCHAPPELIJK.
Formeel geef ik aan dat het bovenstaande een persoonlijke mening betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemeen gesproken: Niets zal uiteindelijk voldoende blijken.

Zoals je weet zal de één exact begrijpen en aannemen wat je deelt, terwijl een ander niets daarvan wil weten, geloven, zonder het eerst zelf gezien, gevoeld of ervaren te hebben.

Er zullen altijd ongelovige Thomassen bestaan die eerst moeten zien, willen zij geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn dus op zoek naar een verklaring die zo overtuigend is dat veel mensen hem accepteren.

Overtuigingskracht vloeit bij de wetenschapelijke methode voort uit experiment en logica. We kunnen er haast zeker van zijn dat een intelligent niet-menselijke buitaards wezen er ook door overtuigd zou raken.

Maar om mensen te overtuigen heb je ook andere methoden. Bijvoorbeeld door iets heel vaak te herhalen. Paranormale zaken zijn vaak op televisie; wellicht is "omdat ik het op tv heb gezien" een acceptabele verklaring voor een groot deel van de bevolking. Maar ook "omdat Uri het zegt" of "omdat het al een lange geschiedenis heeft", etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ben bang voor geen enkele.

Zoals ik het nu kan beoordelen via een discussie met Cryofiel op het antwoord van Ed.

Wil de wetenschap niet loslaten van de eigenschap van Placebo.
Terwijl met veel energetische zaken juist intentie en gedachten de stroom van energie beïnvloeden. Je kan niet energie onderzoeken door de andere zaken uit te sluiten.
Want het placebo is niet dat iemand zomaar beter is geworden, nee juist door gedachten (placebo-effect), gaat de energie stromen ten gunste van genezing. Hierbij is placebo een symptoom, een uiting van energie.
En bij no-cebo stroomt de energie ten ongunst van genezing.

En helaas wordt elke middel in de wetenschap beoordeeld in tegenstelling tot placebo. Dus zolang hier aan vast wordt gehouden, zal het verschijnsel van energie nooit te bewijzen zijn.

En ook helaas, is het inderdaad dat wetenschap hieraan blijft vasthouden. Een hele verkeerde en ouderwetse gedachtegang in mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een uiteindelijke verklaring is uitsluitend wetenschappelijk bewijs voldoende.

Om echter tot die stap te kunnen komen danwel daar naar toe te werken, is allereerst het aantonen / reproduceren / bewijzen van het fenomeen ZELF noodzakelijk. Zodra men daarin is geslaagd (een echte voorspelling van een toekomstige gebeurtenis, een echt geval van telepathie of telekinese, een aantoonbare geestverschijning, noem ze allemaal maar op) kan het zoeken naar een verklaring beginnen. Helaas blijven paranormale zaken in de regel en tot op heden beperkt tot beweringen, die tot op heden OF reeds uitstekend maar niet paranormaal verklaard kunnen worden, OF waarvan aan het hele fenomeen nog moet worden getwijfeld. Maar wanneer er consensus is over het fenomeen, ligt de weg naar een verklaring wijd open, en zal die ook vroeg of laat gevonden worden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Werkten al die paranormale claims die ik in de antwoorden en reacties hiervoor lees ; dat zou de mensheid een hoop medicijnen (gif) schelen. Ik slik 3 verschillende medicijnen waar ik met veel plezier vanaf zou willen als een of andere toverdokter dat met een paar simpele handgebaartjes af kon doen. Helaas pindakaas is de kans daarop astronomisch klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat niet wetenschappelijk is, is paranormaal. Ofwel welke paranormale bewijzen heb je nodig om paranormale zaken te kunnen verklaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bewijs is altijd wetenschappelijk. Een bewijs dat niet wetenschappelijk is is geen bewijs. Er is heel veel onderzoek gedaan naar de vraag of paranormaal begaafden beter iets konden voorspellen dan gewone mensen. Telkens waren de gewone mensen even goed als de paranormaal begaafden. Prof. Wagenaar heeft zich bezig gehouden met de vraag of de politie iets gehad heeft aan de voorspellingen van paranormaal begaafden. Resultaat: zonde van de tijd geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Helder en duidelijk.
Er gebeuren gewoon dingen die je niet wetenschappelijk kunt bewijzen, maar het feit alleen al dat ze gebeuren vind ik meer dan genoeg!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. Gebeuren die dingen echt? Als je kunt laten zien dat die dingen echt gebeuren, dan heb je ze vanzelf wetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beginnend met de oerknal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL ;)
Zoiets jaa
Waarom zou je alles willen verklaren? Paranormale zaken spelen zich vaak af in het verborgene van de ziel, waar ze met grote teerheid kunnen en mogen groeien, om ze zo ten dienste van de mensheid te stellen.
Door de wetenschap er op los te laten, wordt het een koud klinisch gebeuren.
Het staat er in mijn beleving helemaal los van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bewijs kan niet niet-wetenschappelijk zijn. Zodra iets niet te bewijzen is (en dat kan ook slechts op papier - ook als 't niet (direct) in de 'praktijk' kan), is 't niet wetenschappelijk.
Je zou de vraag als volgt opnieuw kunnen opstellen: "Welk geloof is acceptabel om paranormale zaken te kunnen verklaren?"

Zodra iets paranormaals te bewijzen is, is 't niet langer paranormaal.