Hoe komt het dat een brok juist in de keel stokt? (Brok in de keel)

Je hebt het vast wel eens gehad. De emoties gieren door je lijf. Een brok in de keel, je kan eigenlijk niet meer praten en er komt niet genoeg geluid uit je keel.

Maar hoe komt het nu dat het nu juist je keel is waar je emotie blijft hangen? Alsof het daar stokt en niet meer op de normale manier verder kan. En dat het zich daar stapelt.
Waarom juist in de keel?
Het lijkt alsof je iets niet goed genoeg doet? Wat is dat dan, of is er iets anders wat meespeelt?

Waarom zou je niet meer mogen of willen praten?

Wanneer je een brok in de keel krijgt, ben je dan niet goed genoeg bezig die emotie te verwerken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ons communicatie centrum ligt in het keelgebied. Daar is tevens een van de 7 (boven het lichaam niet meegerekend) energiecentra gevestigd, het keelchakra of 5e chakra, genoemd. Dit is het weke gedeelte onder de adamsappel ofwel het kuiltje.

Wanneer we emotioneel worden raakt dit gebied verkrampt, gespannen en spreken wordt hierdoor bemoeilijkt. Tevens kan dit ten koste gaan van de energie op die plek.

Kortom: Het totaal van deze processen leidt ertoe dat communiceren (communicatie centrum) bemoeilijkt en welhaast onmogelijk gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi berth, wist ik niet!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth, weet jij waarom dan communiceren onmogelijk wordt gemaakt? Wat betreft de hartchakra, is dat om te kunnen zeggen wat er op je hart ligt. Je keelchakra is hierbij een onderdeel om het te kunnen zeggen. Waarom mogen of willen we niet meer zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een soort gelijk antwoord hebben kunnen gegeven.
+!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeanette, @Ed, dank jullie wel! @gdanonym, Voor mij is ons hart het emotionele centrum. En, je zegt het mooi, het keelchakra is hierbij het onderdeel om het te kunnen zeggen. Maar waarom wordt communiceren onmogelijk... Volgens mij moet emotie verwerkt worden, vaak met tranen en niet door woorden. 'Woorden' praten is weg van het gevoel komen of 'goedpraten'.
Verwerking van emotie is nodig, evt. met tranen. Tranen is ontlading. Tijdens de emotie hebben we een gevoelig hart en het is tevens kracht. Liefdeskracht!
De ziel die we zijn doet liefdeskennis op.
Daar kunnen we geen woorden gebruiken. Wellicht is dat een (van de vele )mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu komen we in de diepgang. Mooi Berth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. En diepgang in de reacties. +10

Andere antwoorden (5)

Beetje veel vragen in een vraag ;)
Ik ga in op: of is er iets anders dat meespeelt:

Als mens ervaar je zes basisemoties, die algemeen bekend zijn: vreugde, droefheid, boosheid, angst, verrassing en walging. Deze emoties zijn letterlijk af te lezen van het gezicht, en zijn in alle culturen hetzelfde. Maar dat zijn niet de enige emoties. Er zijn nog vijf die iedereen voelt, maar die minder of niet bekend zijn. Dat schrijft het vakblad New Scientist op haar website.

"Onze voorouders hadden aan zes basisemoties genoeg, maar wij allang niet meer. We leven in een complexe wereld en daarom zijn er nu meer emoties. Hebzucht, verveling, depressie, jaloezie en liefde zijn er maar enkele van. Maar er zijn vijf andere emoties, die elk kunnen concurreren met De Grote Zes, en ook zouden moeten gelden als basisemotie", zo argumenteert New Scientist.

En de eerste daarvan is jouw gemelde brok-in-de-keel:

1) Elevation of 'oplifting' of de stuwende emotie

'Elevation' is een emotie die zich het best laat kenmerken door een krachtige combinatie van liefde en hoop, die ontroert, je de adem beneemt en je de energie geeft om door te gaan. Een emotie die werd gevoeld na de verkiezing en inwijdingsspeech van de Amerikaanse president Barack Obama. Velen waren tot tranen toe geroerd, hadden een brok in de keel en er liepen rillingen over hun lichaam. Ze hadden hoop, liefde en geloof in de toekomst. Die emotie noemde Jonathan Haidt 'elevation'.

'Elevation' lijkt universeel en werd al vastgesteld in Japan, India, de Verenigde Staten en Palestina. Maar om werkelijk een basisemotie te worden, moet het ook een doel hebben.

Haidt dacht eerst dat het mensen behulpzamer maakte, maar dat bleek niet het geval. Het gelukshormoon oxytocine ligt wél aan de basis van deze emotie. Elevation stimuleert de aanmaak van oxytocine, wat maakt dat mensen elkaar vaker willen aanraken, knuffelen en elkaar open en met vertrouwen tegemoet treden.

Deze emotie is niet zichtbaar op het gezicht en komt weinig voor, wellicht dat het daarom niet echt een emotie lijkt te zijn. "Mensen ervaren deze emotie minder dan een keer per week. Maar als je ze vraagt naar hun meest gekoesterde momenten, dan bestaat de top-5 meestal uit 'opliftende' momenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emoties hebben invloed op de spanning van bepaalde spieren. Bij de een zie je dat aan de "gewone" spieren: armen en benen worden bijvoorbeeld onbewust aangespannen.

Bij een ander zie je een heel strak gespannen gezicht.

Bij weer anderen spannen de spieren achterin de keel zich aan. Dat kan een gevoel geven dat je het bekende "brok in de keel" hebt.

Gedetailleerde informatie vind je in de beide Bronnen (de eerste van de Nederlandse Vereniging voor KNO-heelkunde, de tweede van de maag-lever-darm-stichting). Aanraders om eens door te lezen!
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg je dat sommigen nooit een brok in de keel hebben gehad, omdat zij andere gebieden hebben waar zij hun spanningen opslaan?
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee. Bij de ene persoon zal spanning zich als eerste in de keel uiten. Bij een ander zal spanning zich als eerste in de arm- en/of beenspieren uiten, en pas later in de keel. Het hangt natuurlijk ook van de soort spanning af. Een paar voorbeelden van heel verschillende soorten spanning:
--  werkstress
--  ruzie
--  een confrontatie met een bedreigende persoon
--  een emotionele film
--  rouw Het hangt zowel van de spanningsbron als van de persoon af hoe en waar die spanning zich uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, de vraag staat in de spirituele sectie. Weet jij waarom die 'brok' nu juist in de keel zich uit. Waarom dat 'nodig' is?
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, op zo'n manier. Dat had ik natuurlijk niet gezien. Ik zag gewoon de vraag, ik vond het wel een goede vraag, en ik heb gepoogd de vraag te beantwoorden. Onbevooroordeeld, dus niet bij voorbaat uitgaand van een spirituele interpretatie. Waarom zou ik me daartoe beperken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat waardeer ik ook. Toch zoek ik nog naar een antwoord, en dan vooral het antwoord waarom nu juist de keel en waarom men niet mag of wil praten. Nee hoor, jouw antwoorden zijn heel vaak waardevol. Maar nu even wat minder als anders. Dat geeft niet hoor.
omdat ons communicatiecentrum in de keel huist is het logisch dat je het daar voelt... het uiten van emoties kan gebeuren op non-verbale wijze en verbaal... het verbale stuk zit in de keel... daar komt het geluid uit...

en bovendien is de keel een heel smal doorgangsgebied... de bottle-nek... en als er érgens opstoppingen zijn, is het wel in het smalste deel... net als bij de autoweg..., als er veel verkeer is (emoties) die er door willen op een stuk met veel banen, is er geen probleem... (dan lukt het je om je emoties op 'gecontroleerde' wijze te uiten...is er veel verkeer met weinig banen dan wordt het al moeilijker en is er op een stuk plots een rijbaan versperd (de keel) dan loopt de boel vast, alles stokt en verkrampt... pas als de keel weer ontspant (je kunt vertellen wat er aan de hand is) kan het verkeer weer doorstromen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +. Maar mag je dan niets zeggen, of wil je niets zeggen (onbewust)? Waarom zou dat zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kúnt niets zeggen... en daar moet je het mee doen tot dat je wel weer iets kunt zeggen...
Het gevoel en het verstand is het op dat moment niet met elkaar eens .Het is dat je die emotie die dan vrij komt juist niet hebt verwerkt.
Wanneer je hem wel had verwerkt zou je dat gevoel niet in je keel hebben omdat dan het verstand je gevoel begrijpt en kan transformeren.
Een dichte keel is dan ook eigenlijk een boodschap die zegt ,dat je aan deze gebeurtenis nog moet werken ,nog aandacht aan moet besteden.Wanneer het dan verwerkt is zal je bij een herhaling van dezelfde gebeurtenis precies weten wat je moet zeggen en het zal dan uit je hart komen.Zo gewoon en natuurlijk.En dat kan weleens heel lang duren want dat is een zielen kwestie maar komt tijd komt raad.

Toegevoegd na 4 minuten:
En waarom juist in je keel dat heeft Berth je al uitgelegd .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De brok in de keel lijkt me een oud verschijnsel, iets wat de mens al had voordat hij over spraak beschikte.
Bij een heftige emotie, b.v. als je je kind dreigt te verliezen, moet je waarschijnlijk snel in actie komen en mag er niets zijn wat je luchtwegen kan blokkeren. Een brok in je keel voorkomt dat je nog gauw wat eten doorslikt wat je reddingspoging zou kunnen belemmeren.