Welke psychische truc's bestaan er allemaal?

Kan iemand mij voorbeelden noemen? Ik las net dat ze die bij sektes gebruiken. Ben nu erg benieuwd wat dat nu precies is en wat dan inhoudt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

heb zelf veel te lang in een sekte gezeten dus ik weer er alles van welke trucjes er worden uitgehaald alleen weet je zef niet dat je gehersenspoeld wordt om maar enkele voorbeelden te geven;

elke week zoveel mogelijk langs de deuren;reden, als je van jehovah houdt dan doe je dit voor hem

elke week5 uren samen komen in de konikrijkzaal;reden het geestelijke voedsel wordt door jehovah gegeven en wij willen de maaltijd toch niet laten staan

zo weinig mogelijk contact met de buitenwereld; reden de mensen in de wereld is slechte omgang en (slechte omgang bederft nuttige gewoonten zegt de bijbel )

wij houden geen collectes; reden, een gulle gever heeft jehova lief met als resultaat dat er overvloedg gegeven wordt.

iemand die in hun ogen zondigd zoals roken hun leringen in twijfel trekt en nog veel en veel meer wordt uitgesloten; reden om de gemeente rein te houden. en zodoende de groep te beschermen tegen anders denkenden

iemand die als geinteresseerde in de gemeente komt wordt met veel aandacht overspoeld; reden om hem zogauw mogelijk een getuige te laten worden

is hij eenmaal een getuige dan sta je helemaal voor jezelf en gaat de aandacht weer naar anderen die geinteresseerd zijn

iemand die niet al te vaak naar de kerk (koninkrijkzaal )gaat wordt bezien als geestelijk zwak ; reden
iemand die van jehovah houdt kan je herkennen aan zijn werken.
zon persoon daar zullen niet veel mensen mee op willen trekken

lezingen houden die op de jeugd zijn gericht om zich te laten dopen, als je met 16 jaar bromfiets kan rijden dan kan je ook de beslissing nemen om je te laten dopen en zo het aantal dopelingen per jaar omhoog te krijgen

lezingen houden waar in wordt vermeld wat het gemiddelde aantal uren van velddienst is (langs de deuren gaan ) en op je gemoed praten wat jij persoonlijk kan doen om jouw aantal uren omhoog te krijgen, misschien minder werken want er moet in deze eindtijd toch nog veel gepredikt worden voor het einde komt

en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan

Toegevoegd na 7 minuten:
allemaal op een belaalde manier gekleed gaan want je moet als groep toch te herkennen zijn

ook is er een geheel eigen taal die alleen de mensen herkennen die in de groep zitten wat nog meer de band versterkt en het wij tegen zij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ik heb wel eens iemand gesproken die bij een sekte heeft gezeten.
hij vertelde dat je geen seconde alleen wordt gelaten, en dat er enorm veel op je wordt ingepraat over de ideeen die bij de sekte van belang zijn.
tegelijkertijd word je overstelpt met warmte en aandacht.
het is een vorm van hersenspoelen.
juist mensen die bij een sekte gaan staan toch al niet stevig in de schoenen, en zijn hier erg vatbaar voor.
14 jaar geleden
Psychische trucs zou kunnen zijn het volgende: Preek hel en verdoemenis en maak je volgelingen angstig... Vervolgens geef je hen raad om de angst om te draaien in iets aangenaams en als dat niet lukt, maak hen dan meer angstig en zeg hen dat ze harder moeten werken dan dat ze niet goed hun best doen... Vertel hen dan verder dat er rampen en andere angstige dingen zullen gebeuren... En geef hen huiswerk op om geen angst te voelen... Als je voorspellingen niet uitkomen zeg hen dan dat jij door je goede inspanningen het kwaad tijdelijk afgewenteld hebt en dat je dat niet veel langer alleen kunt en dat ze je moeten helpen... Maak hen afhankelijk van je zodanig dat ze geld moeten storten om erbij te mogen blijven horen...

Dit zijn de spelletjes van psychologische trucs van slecht spirituele leiders en hun spelletjes... Vergeet nooit EEN goeden regel van Buddha: Kom je een Buddha tegen op je pad, kill him... Daar bedoelt hij mee, wees je eigen licht en laat je nooit een rad voor ogen draaien door een ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voorbeeld kan zijn dat ze je een gratis test aanbieden die, bijvoorbeeld, je karma meet. Uit die test leiden ze dat je een slechte karma hebt maar dat kan voorkomen door lid te worden van de sekte. Dit gebeurt ook door te zeggen dat je kanker had, en dat door geestelijke krachten de sekte je kon helen.

Dit zijn trouwens geloofsovertuigingen, geen trucjes. De personen zijn hoogstwaarschijnlijk uit om hun bericht te verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt heel specifiek naar sektes vandaar dit antwoord: sektes hebben vaak regels als: dit is weliswaar van jou, maar wij mogen ermee doen wat we willen. En in sektes hanteert men een geraffineerd beloon en strafsysteem de wil van mensen te onderwerpen. Ze stellen ook vaak dat je niets naar buiten mag brengen over die regels, terwijl zij het recht claimen dat wel te mogen doen met jouw gegevens. Er zijn veel publikaties over sektes verschenen. Samengevat zijn sektes totalitair.
Een kenmerk ervan is ook "het reddende recept" dwz zij bieden een oplossing aan voor problemen. Zeer dikwijls is het gewoon een schunnige manier ter geldelijke verrijking van de incrwod.
Er zijn ook wel eens bedrijven en publieksrechterlijke organisaties die dat sektemodel gebruiken. Ze vormen dan als het ware een staat binnen de staat. Gezinnen zijn ook wel eens sekteachtige conglomeraten.
Maar men moet een onderscheid blijven maken tussen doel en middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In extreme sdituaties:

Dat wordt bereikt m.b.v. hypnotische technieken en andere gevoeligheidsbevorderende technieken: gebruik van in beslag nemende beelden/geluiden; het overdreven precies herhalen van routineactiviteiten; slaapdeprivatie; dieet; Je wordt simpelweg doodmoe gemaakt.

Je wordt sociaal geisoleerd. Je contacten met familie en vrienden wordt gesaboteerd, bijvoorbeeld door censurering van de post welke voor jou bestemd is. De enige contactmogelijkheden die je overhoudt, zijn de contacten met mensen die denken en spreken binnen de grenzen van wat de leider van de groep wil. Bezoekjes aan je vroegere vrienden zijn taboe. Telefonisch contact met buitenstaanders is uit den boze. Brieven van je kameraadjes belanden op de moderne brandstapel: de papierversnipperaar.Ook wordt je economisch afhankelijk gemaakt van de groep.

Communicatie wordt erg streng gecontroleerd. Een dissonant groepslid wordt door mensen van de groep "bewaakt". Is er toch gesproken of gegroet met een buitenstaander, dan biechten de "bewakers" dat bij de leider van de groep op. Daarmee verdienen de "bewakers" pluspuntjes bij de leider. Verder wordt de gebezigde taal sterk gestructureerd. De taal heeft weinig diepgang en bestaat vaak uit korte definitieve meningsuitende zinnen die gemakkelijk uit te drukken en gemakkelijk te onthouden zijn. Er bestaan regels voor wat je met mensen buiten de groep mag bespreken en wat niet. Buitenstaanders met een kritische houding tegenover het gebeuren en/of buitenstaanders die begrijpen wat er aan de hand is, worden bejegend alsof ze melaats zijn. Ze worden extreem genegeerd.

Er wordt geprobeerd om je basisbewustzijn, je waarneming van de werkelijkheid, je blik op de wereld, je emotionele controle en je afweermechanismen te ondermijnen. Wanneer roots jou stabiliteit geven, dan zullen juist je roots in een negatief daglicht worden gezet. Ze veranderen positieve motivatie voor gedrag in negatieve motivaties: jouw goedbedoelde vriendelijkheden voor een kameraadje worden plots uitgelegd als "claimende aandachtvragen", ook al ben jij degene die juist de aandacht geeft.

Toegevoegd na 22 seconden:
Antwoord te lang: zie vervolg in reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer bijvoorbeeld maar vaak genoeg tegen je gezegd wordt dat je dingen niet goed ziet, ga je twijfelen aan je eigen waarnemingsvermogen. Wanneer de mensen die dat manco bij jou opperen ook nog mensen zijn in wie je juist op dat terrein vertrouwen hebt, verlies je beetje bij beetje je zelfvertrouwen. Dat is een ramp wanneer je in zo'n geval eigenlijk helemaal geen gestoorde perceptie hebt.

Bedoeld worden: intense beledigingen, verlies van privileges, sociale isolatie, dreigende verandering van sociale status( ook bijvoorbeeld een verhindering van het uitoefenen van je beroep), intense schuldgevoelens, angst. Manipulatieve technieken zorgen er verder voor dat bij het zien van een dierbaar iemand juist negatieve emoties worden opgeroepen.

Er dreigt een scheiding of zoiets, bijvoorbeeld een scheiding tussen jou en jouw kinderen. Ook martelingen zijn niet ondenkbaar trouwens.
Bij een sekte ben je zeer welkom!
Ze laten je voelen dat je welkom bent en heel bijzonder.
Niets moet alles mag, je hebt er ineens veel vrienden bij, ben je een man, dan zullen vooral de vrouwen hun best doen je thuis te laten voelen en je telkens vertellen hoe geweldig het hier is, ze zullen je veelvuldig aan raken.
Hierdoor ontstaat er bijzondere energie, waardoor je , je nog meer bijzonder gaat voelen, eigenlijk is het alsmaar je ego oppoetsen wat ze doen en wie wil dat niet.
De hele maatschappij, met al zijn regeltjes kan je vergeten, er moet niets meer alles mag.
Hun denken voor je , zelf denken hoef je eigenlijk niet, is trouwens niet gewenst.
Heb je nog geld op de bank, dan mag je dat aan hun geven en kijk eens wat je er voor terug krijgt!
Je eigen vrienden hebben alleen maar een slechte invloed op je , dus daar moet je mee kappen, hier zijn toch echte vrienden en vriendinnen genoeg, die zijn teminste oprecht en lief voor je.
Naar je werk hoef je ook niet meer, dat zijn de uitzuigers van deze maatschappij, je kan je hier nuttig maken.
Langzaam maar zeker kom je steeds dieper in de secte te zitten, je wordt geprezen om je mooie woorden, en vervloekt als je weerstand bied en tegensputterd, je moet je dankbaar op stellen, kijk eens wat ze allemaal voor je gedaan hebben.
Ze hebben je gered!
Waar heb je het over?
Met veel aandacht en liefde van de anderen wordt alle negatieve gedachten weggepraat, daar zijn we toch vrienden voor.
Dan komen langzaam de verwijten, dat je toch niet zo heel goed je best doet en dat het heel ondankbaar is na al de hulp die je al gekregen hebt, je krijgt de schuld van dingen waar je niets van weet en niet gedaan hebt en zo zak je langzaam steeds verder de secte in en wordt de hemel een hel, je komt steeds verder klem te zitten, de lieve woordjes worden steeds minder en minder............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag wel hoor doepie, een ieder ziet het toch anders denk ik. bedankt.
Het meest gebruikelijke is de methode van "straf en beloning". Die gebaseerd op de bewuste wil van een mens.

Dit techniek wordt gebruikt vanaf de vroegste opvoeding van kinderen, in de onderwijs en op werk, in politiek en religie.

Verder zijn er veel trucje's binnen NLP bekend die zijn trouwens oorspronkelijk een deel van iets geheel maakten en pas in de laatste paar honderd jaren worden als aparte psychische technieken gebruikt.

Maar in feite zijn ze allemaal gebaseerd op de boven genoemde principe. Want bewuste wil van de mens is altijd gericht VAN iets wat is hij/zij niet wilt (straf) en NAAR iets dat hij/zij wel wilt (beloning).

In het algemeen zijn ze (het meest waarschijnlijk) ooit als technieken ontstaan die bedoeld zijn om te helpen bij het ontwikkeling van de mensheid.

Tegenwoordig worden ze vaak voor andere doelen gebruikt.