Waarom geloven mensen in toekomstvoorspellers?

Zelf geloof ik niet in deze onzin, en heb daarom voor de grap een aantal voorspellingen gedaan.
Waarom geloven mensen toch altijd in deze onzin.

Mijn voorspellingen:
Er zal dit jaar opnieuw een grote dreiging zijn tegen Geert Wilders.
Het gaat een zeer koude winter worden.
Het Nederlands elftal overschat zichzelf opnieuw op een groot toernooi.
Door de slechte economische omstandigheden staan de verschillende Nederlandse huishoudens extra onder druk.
De werkeloosheid zal aanzienlijk stijgen.
Er zal een grote discussie plaatsvinden over de WAO.
Grote tereurdreiging.
Michael Jackson is populairder dan ooit.
Reinoud Oerlemans zal een nieuwe film gaan maken.
Er komt opnieuw een ziekte aan waar de Pharmaceutische industrie veel medicijnen voor moet gaan produceren, maar de Nederlanders zullen skeptisch zijn.
De druk op het kabinet zal toenemen door onvrede van de kiezers.
Steeds meer mensen vinden dat Obama de nobelprijs niet had mogen krijgen.
De spanningen in het Midden-Oosten nemen opnieuw toe.
Er zal opnieuw een bloedige aanslag plaatsvinden in Kabul.
Er zal een vliegtuig neerstorten ergens in Afrika.
Er zullen dit jaar meer Ufo's worden gesignaleerd.
30 april wordt opnieuw gevierd maar door de aanwezige angst zal het niet meer zo zijn als vroeger.
Mijn schoonmoeder zal dit jaar opnieuw griep krijgen.
Mijn echtgenote voelt druk in haar schouders.
Mijn dochter zal dit jaar opnieuw groeien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat mensen die hier in geloven : zeer goed
gelovige mensen zijn die gemakkelijk aannemen wat
allemaal zoal geschreven word door die zogenaamde toekomstprofeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Om er in te geloven dat hun toekomst wat rooskleuriger wordt in moeilijke tijden. Ze willen graag de lovende woorden van iemand horen die het ze wat makkelijker maakt. Goede dingen zijn altijd leuk om te horen, en vooral voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het biedt de gelovige hetzelfde als horoscopen aanbieden......

Een stukje zekerheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommigen is het: hoop doet leven.
Voor anderen is het achteraf: zie je wel dat het niet klopte.
14 jaar geleden
Mensen geloven het, omdat een klein percentage ook daadwerkelijk uitkomt. Wat jij doet is een opsomming geven van alles dat flink voor de hand ligt. Jammer dat je geen enkele echte voorspelling waagd. Je vraag zal namelijk nog wel een jaartje staan....Kunnen we dat toch mooi checken hier ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat had ik je ook allemaal kunnen voorspellen.
de meeste van die gasten gebruiken cold-reading ,dat is een techniek die de politie ook gebruikt in een verhoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is nou ook precies het punt wat ik probeer te maken. Veel voorspellingen zijn zo algemeen, en ondanks dat blijven mensen er maar intrappen, en dat probeer ik met mijn voorspellingen aan te geven.
Mensen geloven in toekomstvoorspellers om zich ergens aan vast te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de piramide van Maslow blijkt dat mensen al in de tweede fase op zoek zijn naar veiligheid en zekerheid.

'Geloven' is de veronderstelling dat iets wel of niet waar is. Waarschijnlijk is de kans op 'geloof' groter wanneer men 'geen idee' heeft. Het geeft mensen het idee dat ze meer zekerheid hebben. (Hoe zeker is de toekomst? ;)

Daarnaast heb je nog 'overtuiging en vertrouwen'. Wanneer het tegendeel niet bewezen is, kan iemand goed 'geloven' in zijn of haar eigen overtuiging.

Mensen geloven om zekerheid te krijgen, waarin ze iets denken te weten, terwijl het niet is bewezen (en tegendeel ook niet)..

Het vervelende is.. is dat hoogstwaarschijnlijk een van de bovenstaande voorspellingen, wel eens zou kunnen uitkomen.. En dan zijn we weer terug bij af..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen wil graag weten wat er komen gaat. Dan kunnen zij zich daarop alvast gaan voorbereiden.

blauwe kleertjes voor het jochie wat ze gaan krijgen.

Nee, de toekomst is toch vaak al onzeker. Ze weten daarom niet zo goed hoe ze daar mee om moeten gaan.
Maar oppassen met slecht nieuws hoor. Misschien kan je dat beter voor je houden.

Ik heb ook een voorspelling voor je. Er zullen weer heel veel kindjes geboren worden. En er zullen veel mensen sterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed. Ik had dit ook willen voorspellen. Waarom mensen dit geloven? Omdat mensen niet kunnen accepteren dat er niets is tussen hemel en aarde behalve dat wat we kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof er alleen in dat bij het voorspel de uitkomst is te voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft mensen het gevoel dat ze controle hebben over hun leven.