Wat bedoeld men met 'verlicht' zijn/worden?

Als je men het heeft over spiritualiteit, heeft men het vaak over verlichting.
Ze moeten 'verlicht'. Sommige zijn al 'verlicht'?

Wat wordt hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk boek hierover: Spirituele verlichting? Vergeet het maar! is het verhaal van Jed McKenna, een, zoals hij het zelf noemt, 'verlichte jongen' die in zijn gigantische huis op het platteland ergens in Iowa allerlei mensen over de vloer krijgt die op zoek zijn naar 'verlichting'.
Dit verhaal, verteld vanuit de ikfiguur, laat ons met veel humor kennismaken met het reilen en zeilen van een spirituele leefgemeenschap. Aan het hoofd van deze gemeenschap staat Jed, de 'leraar', die zijn leerlingen confronteert met hun vastgeroeste overtuigingen en die vervolgens, in hilarische dialogen, één voor één onderuit haalt. Jed schopt heilige huisjes omver, maar als 'vlinder onder de rupsen' weet hij wel waar hij het over heeft.
De meeslepende manier van schrijven, de duidelijk aanwezige kennis van de auteur over het onderwerp, de pittige humor en de hilarische toon zouden wel eens een heel groot publiek kunnen gaan aanspreken.
Spirituele verlichting? Vergeet het maar! is uniek en met geen enkele andere spirituele roman te vergelijken. Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
No nonsense-verhaal over een spirituele leefgemeenschap in Amerika, waarbij de spirituele leraar, schrijver van het boek, de mensen die zijn huis bezoeken confronteert met de kale waarheid van het leven en onder andere heilige huisjes van de New Age-beweging naar beneden haalt. Door middel van gesprekken tussen bezoekers en schrijver, die in een meeslepende verteltrant zijn beschreven, wordt men als lezer meegenomen naar de stellingname dat we in feite niets weten en niets kunnen weten en dat verlichting te bereiken is door deze waarheid ten diepste te doorvoelen. Achterin zeer beknopte informatie over de auteur en een bibliografie. De schrijver is inmiddels aan zijn tweede boek begonnen en reist hiervoor de wereld rond. Normale druk.

Antwoorden (10)

Daarmee blazen mensen zich op, die beweren verstand te hebben van dit onderwerp. Ze gebruiken dat begrip om aan te duiden dat ze veel verder zijn dan jij. In werkelijkheid is het een leeg woord, behalve dan als we het over lampjes hebben en zo.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met jou verlichting is zo te zien in ieder geval niets mis ;-)
AWM
14 jaar geleden
Ja, mijn avatar heeft het eeuwige licht, LOL!
in principe betekent het "einde van het leiden". Het is een bewustzijnsstaat. De Buddha was bijvoorbeeld verlicht (neem ik aan). Mensen die verlicht zijn identificeren zich niet meer met het lichaam, emoties, status e.d. Ze zijn wie ze werkelijk zijn, en dat is je pure onsterfelijke bewustzijn. Duidelijker kan ik het als onverlichte niet uitleggen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij heeft het woord Verlicht twee betekenissen. De gebruikelijke betekenis van verlicht zoals lamp en de betekenis waar je naar vraagt.
Verlicht zijn is een begrip waar iedereen een andere betekenis aan geeft.
Ik kan je alleen vertellen wat het voor mij betekent: Voor mij betekent verlicht zijn zoiets als: kunnen leven zonder oordelen. En dus zeker niemand veroordelen. Alles kunnen accepteren zoals het is, zonder negatieve emoties. Dat zorgt voor een innerlijke balans en een stevige basis.
Helaas heb ik het stadium van verlicht zijn nog lang niet bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichting is misleidend inderdaad... Gerealiseerd is beter gezegd...

Een persoon kan niet verlicht zijn, want dan is er geen IK die dat kan roepen... Het is net zo onwaar als ik zeg dat mijn stem het niet doet...

Maar er is wel iets, en dat is gerealiseerd zijn... Er zijn mensen die geen IK kennen in die zin dat er aanspraak op gemaakt kan worden, er is nooit een besef van het ik... Dus er is geen voorkeur en geen afkeur in zulke personen aangaande de persoon...

Je realiseert dat wat is als dat wat is... Er zijn eigenschappen die je kunt checken, zo is er in zulke personen geen angst, geen emotie die zelfreflectief maakt...

Maar het bestaat wel degelijk, het is niet verlicht zijn, maar IK-gerealiseerd...

Als je het nooit ervaren hebt, dan snap je hier niets van en als je het wel kent, dan snap je niet dat iemand het niet kan snappen...

Ik kan je niet precies uitleggen wat het is, helaas... Het is niet mogelijk... Maar er is wel iets dat heel goed voelt en uitermate ontspannen en relaxed is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlicht zijn betekend in een hogere bewustzijn staat leven.
Het is net als een spel met meerdere levels, hoe beter je het spel beheerst hoe hoger de level die je aankan.
Zo is het ook met je bewustzijn staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Verlicht' zijn is geen ego meer hebben.Verlichte mensen kunnen niet meer beledigd worden omdat er niets is dat beledigd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn optiek ben je volledig 1 met alles. Alles is gelijk geworden, heeft dezelfde betekenis en heeft geen voorkeur(sbehandeling). Alles staat op hetzelfde niveau.
Bijvoorbeeld, een auto is geen auto meer, een mens heeft geen rang en soort meer, is geen man of vrouw meer.

Ook met jezelf ben je helemaal 1. Al je tussenliggende lagen bestaan niet meer. Jij kan dwars door het ego, door je verdriet en trauma, direct naar je ziel, je essentie. Het ego en alle andere tussenliggende lagen bestaan gewoon niet meer.

Met 1 met alles bedoel ik ook dat je 1 bent met het universum, niets bestaat meer alles is gelijk. Je hebt dan ook een natuurlijke verbinding met je gids en het hierennamaals
Je bent verbonden met alles. Sterker nog alles is jouw en jij bent alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi omschreven, ik had je al geplust maar wilde dit nog even zeggen.
Verlichting in mijn ogen staat gelijk aan het meester zijn van alle levenslessen. Tot het punt dat je alles binnenin jezelf hebt, waardoor je kunt geven zonder iets nodig te hebben of terug te verwachten. Alles wat je neemt is extra, je hebt het niet nodig en je kunt het ook niet verliezen. Het geen verlies want je hebt het al in je binnenste.

Voor aardse zaken als jaloezie, angst, onrust, verdriet etc. is geen plaats meer. Ze bestaan eenvoudigweg niet meer. Alles is op een veel hoger en puur niveau gekomen en uit dit meesterschap kunnen anderen weer hun eigen lessen leren.

Alles is één, je bent totaal één met jezelf en met het universum. Het is weten, kennis, wijsheid. Zonder vragen en zonder twijfels.

Het is een pure rijkdom om gevuld te zijn met leegte en tegelijkertijd een diepe wijsheid en kennis. En te realiseren dat er altijd een oneindig aantal mogelijkheden is in elk moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw, wat een antwoord weer!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, vooral het laatste. Gelijktijdig leeg zijn EN vol.
verlichting is ook een verrijking:
weer een stukje kennis of ervaring erbij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben niet verlicht, dus kan het niet weten. Tot nu toe dacht ik dat Verlicht betekende: in het Licht. Nu denk ik dat het betekent: zonder zwaarte.
Jezelf niet zo serieus nemen, geen gewicht toekennen aan je gevoelens en gedachten, ze laten komen en gaan, dan lijd je er niet onder en ben je lekker licht.