Dwingt de natuur en het universum d.m.v rampen, een evenwicht tot herstel af, en speelt groepskarma hier ook een rol in?

Ik refereer aan de ramp in Haiti (en landen waar o.a natuurrampen voorkomen) waar veel mensen sneuvelen.
Er zou sprake kunnen zijn van een collectief groepskarma waar mensen onbewust onderdeel zijn in een poging van rechttrekken en in balans brengen van natuur.
Dwingt de natuur en het universum door rampen een evenwicht tot herstel af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Grote rampen hebben de mensen grotendeels aan zich zelf te danken, ga je beneden de zeespiegel wonen (zoals ik) dan kan het een keer fout gaan, ook als je in de uiterwaarde van onze grote rivieren. huizen, zelfs steden gaat bouwen, dan vraag je om moeilijkheden.
Haiti is gevormt door vulkanen, dat betekend dus grote kans op aardbevingen, maar rondom een vulkaan is erg vruchtbare grond, dus daar kan je eten verbouwen.
Er bestaan meer steden die gebouwd zijn op breuklijnen waar het ooit een keer fout zal gaan.
De natuur dwingt niets af, maar door het te veel aan mensen en de arogantie van de mens zelf, is men gaan wonen op plekken waar je beter niet kan wonen.
Wat de natuur wel gaat doen, is er ooit een evenwicht terug brengen in de te grote aantallen mensen, misschien gebeurt dit in de vorm van een wereldwijde natuurramp, maar het lijkt me eerder door een virus of/en een bacterie.
Daar zitten we al dicht tegen aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee.

'Rampen' zijn onderdeel van de natuur en geen poging tot herstel. Tectonische platen schuiven langs elkaar en daardoor ontstaan aardbevingen. Dit heeft niets met een groepskarma te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Afgezien van de vraag of karma uberhaupt bestaat,..
Rampen zijn rampen omdat er mensen bij betrokken zijn. Ook zonder mensen vinden stormen overstromingen en platen tectoniek plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is helemaal geen universeel evenwicht, maar een chaos van jewelste. Onze planeet bevindt zich nou eenmaal toevallig op een plek waar leven mogelijk is, maar triljarden planeten juist helemaal niet. Een meteoorbotsing en dag aarde met al die zichzelf o zo belangrijk wanende organismen die in nonsens als menselijke groepskarma geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Rampen gebeuren nou eenmaal, aardbevingen orkanen vulkaanuitbarstingen zijn eenmaal onderdeel van de natuur.
De pech voor Haïti, net als andere minder bedeelde landen, is dat ze midden op een breuklijn liggen en dus regelmatig de klos zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dwingen lijkt me een groot woord. Zelf zou ik zeggen: het gebeurd, net zoals een onweertje ook nodig is om balans te behouden.

Maar ja en ja. En alleen ook al om aan te duiden dat er contradicties zijn. Dus er is leed, maar ook vrolijkheid. Die twee kunnen niet zonder elkaar.

Waarom juist die groep dit overkomt. Tja. Wie weet wat ze willen leren in dit leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wie weet wat ze willen leren in dit leven?!" Bedoel je nu dat ze die aardbeving over zichzelf hebben afgeroepen omdat ze iets willen leren?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zó 16e eeuw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sonja, het leven geeft ze (je) precies wat ze willen. En dat is niet alleen geluk en zaligheid.
Voor de rest hou ik er mee op om mijn eigen antwoord te verantwoorden. Het onderwerp ligt kennelijk veel te gevoelig. Voor de rest sluit ik me aan bij het antwoord van Eddijst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of er bestaat juist niet zoiets als cosmische wetten. Dit is het punt dat ik echt misselijk wordt van zweverigheid, op het moment dat iemand met droge ogen beweert dat 200.000 mensen gestorven zijn omdat ze een ramp *wilden*, dat ze er in feite om *gevraagd* hebben omdat het zo verdomd leerzaam zou zijn. Walgelijk!
Rampen zijn altijd het gevolg van chaos en als zodanig niet te voorkomen. De mens heeft hier echter ook een rol in, daar deze graag woont op risico volle plaatsen. Langs rivieren of zee, bij vulkanen etc. Dit daar daar veel te halen is of omdat de grond er vruchtbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niets van dat alles, groepskarma daar heb ik nog nooit van gehoord en het universum swingt niets af en de natuur ook al niet...

Er is geen evenwicht in de natuur, de natuur is de natuur en meer kan er niet aan toegedicht worden... Alles wat wij erover zeggen is denken, niet meer dan dat....

Shit happens, zou men kunnen zeggen... It just happens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
De natuur is een voorbeeld van een systeem dat juist evenwichten handhaaft. Daar zijn de voedselketen en het leven van dieren in het wild goede voorbeelden van.
Ik geloof er helemaal niets van groepskarma, wat een onzin. Alsof bijvoorbeeld de Haïtianen het verdienen om zo door een aardbeving te worden getroffen. Niet dus...

Je hebt het eigenlijk over Malthusiaanse catastrofen. Hierbij wordt een bevolking zodanig teruggedrongen totdat er weer evenwicht is hersteld. Zo'n Malthusiaanse catastrofe gebeurt wanneer er teveel monden voor te weinig eten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dezelfde verschijnselen die we nu een ramp noemen (aarbevingen, overstromingen, vulkaanuitbarstingen, orkanen, noem maar op) waren er ook al voordat er enig leven op aarde was.

Nee dus, die verschijnselen zijn er niet met een 'doel' van de natuur (voor zover de natuur überhaupt een 'doel' zou hebben) om wat dan ook af te dwingen. Natuurrampen zijn gewoon de natuur die doet wat de natuur nou eenmaal doet, we vinden het alleen een ramp als mensen er het slachtoffer van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag doet me denken aan Charles Darwin.. survival of the fittest..

Soms heb ik ook dat gevoel.. Omdat wij, mensen, zo dominant zijn op deze planeet .. er een soort 'natuurlijke selectie' gebeurt..

Eeuwen geleden waren het de dinosaurussen dat zo dominant waren, ook daar is die 'natuurlijke selectie' gebeurt..

We zullen het fijne nooit weten.. wat wel een feit is, is de gebeurtenis op zich.. of het nu al dan niet natuurlijke selectie is.. het is en blijft erg dat er slachtoffers vallen aan natuurrampen..