bestaan er raakvlakken tussen schizofrenen & paranormalen?

in deze context is mijn interpretatie van paranormaal: contact met geesten, zien, horen of voelen.
" " schizofreen: stemmen horen, mensen zien..
ervanuit gaande dat geesten bestaan (of dit echt zo is laat ik in het midden,dat zou anders helemaal ingewikkeld worden ;) )

Misschien zijn sommige mensen bestempeld met het ziektebeeld 'schizofrenie' terwijl ze misschien zoals mediums de gave bezitten om geesten te zien?
Anderzijds zijn er mensen dat bekeken worden als 'medium' terwijl dit een psychologische oorzaak heeft (schizofrenie)

ingewikkelder: wie weet bestaat de gave om contacten te leggen met geesten e.d. Maar door de manier waarop je als persoon met deze situatie omgaat, bepalend kan zijn in de verdere ontwikkeling ervan.
Je wordt overwelmd met zware emoties,het weegt te zwaar door op je schouders,antwoorden zoek je veel te ver en diep.. tot het je een logische gedachte lijkt dat de hele wereld zich tegen jou keert en dat alles een samenzwering is! => schizofrenie (indien deze mensen langs een psych gaan, zal deze altijd vragen om de stemmen te negeren en medicaties geven.. wat soms de beste oplossing is, maar niet altijd..)
Anderen mensen met zo'n gave zien vele mogelijkheden, worden door hun omgeving begrepen & willen dit omzetten in iets goeds=> paranormalen

concl: we kunnen toch nooit met zekerheid een 'stempel' op iemand kleven. wie weet wat de waarheid is?De waarheid.. bestaat niet.. er bestaan slechts interpretaties van situaties en perspectieven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

In het bicameralisme (een absurt of een geniaal idee; welke van de twee weet nog niemand) gaat men er van uit dat schizofrene en paranormale ervaringen inderdaad eenzelfde achterliggende oorzaak hebben. Stemmen horen in je hoofd zou een overlevingsstrategie zijn voor de vroege mens.

Het boek "The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind" legt Julian Jaynes de basis achter het idee uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, dat klinkt dan wel weer heel interessant. Ik ben er namelijk van overtuigd dat paranormale waarnemingen in principe ontstaan in het 'hoofd' van de waarnemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan ik je dat boek van harte aanraden. (Maar blijf wel kritisch tijdens het lezen - Jaynes draaft soms wel erg ver door.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt voor de meeste boeken wel een beetje ; altijd een slag om de arm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel verstandig ;)

Andere antwoorden (7)

Ha, heb je ook de Einstein-code gelezen ??
Ik moet zeggen, de theorie was leuk, (het hele boek trouwens), maar in de praktijk zijn daar helemaal geen aanwijzingen voor.

Maar ik twijfel er niet aan dat ik gevolgd zal worden door hele legers mensen die deze theorie smullend en met open armen zullen ontvangen.
Helaas voor de lijder aan schizofrenie is en blijft het gewoon een stoornis in de hersenen, waarmee het neit altijd makkelijk leven is, maar die gelukkig met medicijnen (en niet met paranoia-opwekkende geestenbezweerders) redelijk onder controle te houden is, al is het niet te genezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je trouwens de hele Jungeriaanse theorie uit het boek er bij uitlegt, met synchroniciteit en het bestaan van parallelle universa pak je ze zeker allemaal in ; voor sommige mensen valt of staat de waarheid namelijk met argumenten, en niet met feiten. Geen schizofrenen in je omgeving kennen (ik ken ze wel, en van zeer nabij) helpt overigens uitstekend een dergelijke theorie te omarmen - of, helaas, zoals ik, naar het rijk der fabelen te moeten verwijzen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, de laatste zin is wat ongelukkig :
Geen schizofrenen in je omgevind kennen helpt uitstekend een dergelijke therorie te omarmen. Als je ze WEL kunt, zul je niet anders kunnen dat ze naar het rijk der fabelen moeten verwijzen. Maar je kunt er prachtige thrillers mee schrijven, dat moet gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wauw :D alweer zo'n mooi antwoord! uit eigen ervaring, en duidelijk,
+!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ben niet schizofreen hoor, maar de man van een heel goede vriendin van mij wel (kun je heel interessante gesprekken mee voeren trouwens, hij is heel intelligent en heeft een zeer ...aparte denktrant), en de broer van een goede vriend idem dito.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het trouwens wel opvallend,dat er zo weinig verschil is tussen de woorden Paranormaal en Paranoïde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, sommigen zouden zeggen : toeval bestaat niet. ;-)
Nog maar één minnetje joh, dat gaat lekker......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beter dan die "ik noem de naam niet" die altijd en overal antwoorden geeft en gewoon maar wat zegt zodat hij punten krijgt. trouwens waaarom een -?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik en passant de mogelijkheid van een paranormale verklaring afwijs ; daar krijg ik standaard (wraak)minnetjes voor. Het zijn de de mooiste complimenten ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Als dat complimenten zijn, heb je van mij zojuist géén compliment gekregen voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat geeft absoluut een heel goed beeld van wat schizofrenie kan inhouden ; briljant gespeeld ook.
De Einsteincode (ook een geweldig boek trouwens) draait helemaal om die theorie ; dat schizofrenie feitelijk een manifestatie is van paranormale waarnemingen. Hoe het precies in elkaar zit kan ik zo snel niet reproduceren, maar het is het lezen zeker ward. De Einsteincode / Adam Fawer - kost een drol bij bol.com.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duidelijk antwoord, maar vind het jammer dat er onnodig gesputter en gespetter aan te pas moet komen. Het begint erop te lijken dat jij hiermee op voorhand wil indekken en steun zoeken.
Deel lekker datgene wat je op het onderwerp hebt bij te dragen en doe het vooral uit de 1e persoon enkelvoud. Van mij geen min, zoals altijd. De reden hiervan is je bekend.
Is dit een vraag of een poging mensen te overtuigen?

Ervan uitgaande dat geesten inderdaad bestaan is het zeker mogelijk dat iemand die geesten ziet als schizofreen wordt gediagnosticeerd.

Typisch is echter dat wanneer je een groep schizofrenen bij elkaar zet er geen 2 dezelfde psychoses hebben. Dus is het waarschijnlijker dat datgene wat zij zien zich in hun hersenen voordoet dan dat het een 'echte' paranormale ervaring is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ze hebben niet dezelfde psychosen, net zoals twee mensen zelden exact dezelfde dromen hebben. Verder zijn de symptomen wel heel overeenkomstig - het is een niet al te moeilijk te diagnosticeren aandoening.
Tja, mensen die door iedereen als gek worden versleten, hebben om zich heen mensen die vinden dat 'dat gekke' deel niet geuit mag worden. Als dat toch een onderdeel uitmaakt van wie die persoon is, kan het zijn dat hij zich ontwikkeld tot een geestesziek individu.

Dit is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant is dat ook een logisch gevolg van hoe een maatschappij in elkaar zit. Elke maatschappij heeft haar eigen wetten en de mensen aan de rand zijn de genialen en de gekken.

Alleen de hele sterke (of eigenwijze) mensen, of mensen met de juiste 'gidsen' om zich heen, lukt het om 'de rare kant', d.w.z. niet in de huidige maatschappij passend, om te zetten in iets moois.

Ik heb het idee dat schizofrenen zoveel dingen horen en zien en niet kunnen intunen op wat gebruikt moet worden en wat ze langs zich heen moeten laten glijden. Als gevoel omslaat in beelden, is dat sterker dan gevoel alleen.
Dat kan rationeel niet uitgezet worden, maar als alle omstanders tegen je zeggen dat je gek bent, is de kans groter dat je echt (onhoudbaar) gek wordt. Als iedereen zegt: wauw wat jij doet, is heel belangrijk, daar hebben we iets aan! Dan zal hij zich langzaamaan kunnen ontwikkelen tot helderziende (of tot een kunstenaar).

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet overtuigd van een geestenwereld (maar het zou net zo goed wel waar kunnen zijn). Wel ben ik overtuigd van sferen die bijvoorbeeld uit een verleden door kunnen spelen in het heden. Die sfeer is soms zelfs tastbaar in een ruimte.

Of dat door geesten wordt veroorzaakt of door de (krachtige) geest van de mensen maakt mij niet uit. Feit blijft dat sommige mensen heel goed een sfeer kunnen aanvoelen en helderzienden zijn goede voelsprieten.
De beelden hoeven helemaal niet echt waar te zijn, maar de beelden kunnen het gevoel zo tastbaar maken dat er iets mee gedaan kan worden, het kan afgevloeid worden, en daar zijn ook de minder gevoelige mensen bij gebaad.

Immers iedereen heeft te maken met 'een negatieve sfeer' in kamer, stad, of samenleving....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken hierin overigens nergens de schizofreen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een Fantastische bijdrage +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, in de vierde alinea heb ik het over de schizofreen. Wat jij schrijft over schizofrenie is zoals deze tijd over schizofrenie denkt. In deze tijd heb jij ook helemaal gelijk. En in veel situaties is er ook geen andere weg meer mogelijk dan de weg die jij beschrijft. Toch wil ik graag opmerken dat bepaalde geesteziektes veel meer in het westen voorkomen dan in de rest van de wereld. Het waarom weten 'we' niet, het geeft wel te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Berth!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Buska ; dat klopt, psychiatrie is nog maar een heel recente 'wetenschap'/ tak van de geneeskunde (vroeger was je gewoon gek, stempeltje d'r op, slotje op de deur, klaar). Gelukkig kunnen we die mensen nu helpen een redelijk normaal leven te lijden.
In elk deel van de wereld komen zo haar eigen ziektes voor. Frappanter is in dat verband waarom het overgrote merendeel van de psychiatrische patiënten uit de grote stad komt, en dan met name Amsterdam. Een dergelijke constatering zou wel eens meer uigediept mogen worden, dunkt me.
Ja die raakvlakken zijn er... Vaak in het verleden was paranormaal afgedaan als een soort van schizofrenie... En dat kan wel zo zijn inderdaad, maar niet altijd...

De waarheid bestaat wel, maar die is gekend of is niet gekend door mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer iemand paranormale ervaringen beleefd, auditief hetzij anders, en niet weet wat hem overkomt, kan de diagnose volgens DSM-4, zijnde het classificatie systeem voor psychologische en psychiatrische stoornissen, 'schizofreen' gesteld worden.

Het ligt er duidelijk aan wie en hoe de betreffende 'cliënt' behandeld wordt en vooral, in welk hokje hij wordt geplaatst.
En als dit nu het verkeerde hokje is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan geen paranormale verschijnselen. Dus als je stemmen hoort die niet door iemand fysieks wordt uitgesproken dan ben je schizofreen.

Een kleine groep geloven wel in paranormale verschijnselen. En hier denk ik zeker dat er raakvlakken zijn. Namelijk of iemand dit als positief of als negatief ervaart. En hoe hij is opgevoed. Maar de kans is groot dat hij is opgevoed vanuit een niet paranormale omgeving. Dus is het nieuw en onbekend en angstig.

Maar ja, paranormaal bestaat niet, dus kom je al heel snel (direct) in de schizofreen diagnoses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel raakvlak. Paranormaal bestaat niet. Schizofrenie is een hersenziekte.